۵۱۹۲
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
تعداد بازدید : ۴۱۵
گزارش فراتیتر از بودجه مجلس برای نماینده‌ها
مجموع بودجه مجلس شورای اسلامی حدود ۵۰۲ میلیارد تومان است که هر نماینده مجلس از دو محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.
به گزارش فراتیتر، بعد از حواشی ودیعه مسکن، دنا پلاس و واکسن آنفولانزا در مجلس شورای اسلامی مطمئنا این سؤال در ذهن همه شکل می‌گیرد که آیا دخل‌وخرج مجلس با هم همخوانی دارد؟ برای پاسخ به این سؤال باید گفت طبق قانون بودجه امسال، مجموع بودجه مجلس شورای اسلامی حدود ۵۰۲ میلیارد تومان است که این بودجه از چندین زیر فصل تشکیل می‌شود. حدود ۳۱۳ میلیارد تومان از بودجه کل مجلس مربوط به برنامه قانون‌گذاری است که شامل تدوین و تصویب قوانین و گزارش طبقه‌بندی اسناد می‌شود و ۱۸۳ میلیارد تومان هم صرف برنامه نظارت بر امور کشور اعم از گزارش‌های اصل ۹۰ و تحقیق و تفحص‌ها می‌شود.

درباره میزان تسهیلات پرداختی به نمایندگان مجلس یازدهم هم باید گفت که تا امروز ۲۰۰ میلیون تومان بابت ودیعه مسکن به اکثر نمایندگان پرداخت شده است. همچنین وام دیگری به مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان در غالب وام ضروری به نمایندگان داوطلب پرداخت شده است. در صورتی که یک نماینده مجلس ودیعه مسکن، وام ضروری و خودروی دنا پلاس را دریافت کند، در مجموع ۸۰۲ میلیون تومان از مجلس تسهیلات گرفته است که در ماه‌های باقی‌مانده از عمر نمایندگی خود باید این مبالغ را به صورت قسطی به مجلس برگرداند. موضوع زمانی جالب می‌شود که اگر نمایندگان مجلس بخواهد ۸۰۲ میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی ۴۵ ماه (دوره ۴ ساله خدمت در مجلس) برگرداند باید ماهیانه بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قسط دهد. این در حالی است که حقوق ماهانه مجلسی‌ها در سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال، میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است.
 
البته این تمام دریافتی نمایندگان نیست و یک نماینده مجلس برای پرداخت هزینه دفاتر مبلغ سه میلیون تومان، برای استخدام ۳ نیرو ۹ میلیون تومان، برای اقامت در تهران ماهانه ۵ میلیون تومان، برای هزینه‌های ایاب و ذهاب ۲ میلیون و ۲۰۰ تومان برای و برای پرداخت قبض موبایل بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. در مجموع هر کدام از نمایندگان مجلس به جز حقوق ماهانه، بین ۱۹ تا ۲۲ میلیون تومان بابت پرداخت هزینه‌های جاری و مواردی که در بالا اشاره شد، دریافت می‌کنند. به تعبیر دیگر هر نماینده مجلس از دو محل حقوق ماهانه و پرداخت هزینه‌ها، ماهانه بین ۳۱ تا ۳۴ میلیون و در مجموع امسال بین ۳۷۲ تا ۴۰۸ میلیون تومان دریافتی خواهد داشت.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: