۵۲۰۵
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
تعداد بازدید : ۳۱۹
با توافقات صورت گرفته برای ترخیص کالا از گمرک و بنادر ، صاحبان کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید باید در اسرع وقت و طبق شرایط تعریف شده نسبت به تمهیدات لازم جهت ترخیص کالا اقدام کنند.

به گزارش فراتیتر، با توجه به موانعی که در رابطه با ترخیص کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر وجود داشت که عمده آن نیز به مسائل ارزی برمی‌گشت، طی بازدید اخیر معاون اول رییس جمهور و جمعی از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت راه و شهرسازی و گمرک از بندر شهید رجایی بندرعباس تصمیماتی در راستای رفع موانع و ترخیص سریع کالاها اتخاذ شد.

در رابطه با کالاهای اساسی که موجودی آنها به حدود ۳.۵ میلیون تن می‌رسد قرار شد که بانک مرکزی در مورد اقلام و کالاهایی که به صورت اعتباری خریداری و اعلامیه تامین ارز برای آنها صادر شده به سرعت از گمرک خارج خواهند شد. همچنین درباره کالاهایی که هنوز اسناد به دست خریدار نرسیده و مشکل انتقال ارز داشتند نیز نسبت به تامین ارز آنها اقدام می شود.

در مورد کالاهای غیراساسی نیز که حدود ۳.۵ میلیون تن در گمرک و بنادر موجودی دارند، مقرر شد متعاقب نظر وزارت صمت و گمرک و اعلام به بانک مرکزی به قید فوریت نسبت به تامین منشأ ارز این اقلام اقدام و ترخیص شوند.

اما تازه‌ترین اعلام ارونقی - معاون فنی و امور گمرکی ایران - از اعلام شرایط برای ترخیص کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید با توجه به تصمیمات اخذ شده حکایت دارد.

بر این اساس صاحبان کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای، اجزا و قطعات یدکی خط تولید دارای قبض انبار تا تاریخ پنج مهرماه ۱۳۹۹ که بدلیل عدم امکان اخذ و ارائه کد رهگیری بانک موفق به ترخیص این کالاها از گمرک نشده اند، باید به قید فوریت نسبت به اعلام مشخصات کالا به حوزه معاونت امور گمرکی گمرک ایران اقدام کرده تا طبق تصمیمات اتخاذ شده در این راستا، تمهیدات لازم جهت ترخیص فوری این اقلام به عمل آید.

حداکثر تا دو هفته آینده کالاها اظهار شوند

از سویی دیگر صاحبان کالاها اگر تاکنون نسبت به اظهار آن اقدام نکرده‌اند باید در اسرع وقت و ظرف حداکثر دو هفته آینده نسبت به اظهار این اقلام به گمرک اقدام تا در انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا تسریع شود.

البته معاون فنی و امور گمرکی ایران در رابطه با استفاده از تسهیلات ترخیص اعتباری کالاهای اساسی که از جمله تصمیمات اتخاذ شده در این رابطه بوده نیز گفته که قبلا این اجازه داده شده بود تا پنج قلم کالای اساسی بدون کد رهگیری بانک امکان ترخیص از گمرک داشته باشند ولی با توجه به اعلام آمادگی بانک مرکزی، صاحبان کالاهای اساسی گروه یک می توانند با رعایت شرایط مربوطه نسبت به اخذ و ارائه اعلامیۀ تأمین ارز اعتباری اقدام و کل کالا را از گمرک ترخیص کنند.

آن طور که ارونقی اعلام کرده با توجه به این‌که درخواست‌های دریافتی جهت اقدامات بعدی از جمله تشخیص اولویت و اعلام به بانک مرکزی جهت ادامه فرآیندهای مربوطه ظرف همان روز از سوی گمرک به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می‌شود لازم است در ارسال درخواست فورا اقدام کنند.

اما درخواستی که صاحبان کالا برای ترخیص فوری دارند باید چند مورد را در بر گیرد از جمله در قالب مصوبات سفر معاون اول رییس جمهور و صرفا در چارچوب کالاهای اساسی، مواد اولیه، کالاهای واسطه‌ای و اجزا و قطعات یدکی خط تولید بوده و متضمن شماره ثبت سفارش، شماره سریال، نام کالا، گروه کالایی، ارزش کالا، نام و شرکت تولید بازرگانی و تاریخ قبض انبار باشد.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: