۵۲۰۶
سه‌شنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۰
تعداد بازدید : ۳۶۴
سیاسی خارجی

تازه ها

یک نظرسنجی نشان داد دیدگاه منفی مردم ۱۴ کشور جهان در قبال دونالد ترامپ به طور کلی بیشتر از چنین دیدگاهی در قبال دیگر رهبران جهان از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جینپینگ رئیس جمهور چین است.

به گزارش فراتیتر، بر اساس نظرسنجی جدید انجام شده از سوی مرکز پژوهش پیو، ۸۳ درصد شرکت کننده‌ها گفتند اعتمادی به دونالد ترامپ در خصوص امور جهان دارند. تنها ۱۶ درصد گفتند به او نسبت به انجام کار درست در قبال روابط بین‌المللی اعتماد دارند.

از مجموع شش رهبر گنجانده شده در این مطالعه، ترامپ پایین‌ترین امتیاز را کسب کرد و بعد از او شی جینپینگ، رئیس جمهور چین بود و ۷۸ درصد شرکت کننده‌ها گفتند به او در ارتباط با امور جهان اعتماد ندارند. در رده بعد نیز ولادیمیر پوتین با ۷۳ درصد بود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بالاترین نمره تایید را کسب کرد و ۷۶ درصد از شرکت کننده‌ها به او در زمینه امور جهانی ابراز اعتماد کردند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز دیدگاه‌های نسبتا مثبتی را کسب کرد.

دیدگاه‌های مثبت و منفی درباره بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس نیز تقریبا درصدهای برابری داشتند.

همچنین اکثریت شرکت کننده‌های این مطالعه از چهارده کشور گفتند، تاثیر ویروس کووید-۱۹ می‌توانست با همکاری بین‌المللی بیشتر تخفیف یابد.

در آمریکا ۵۸ درصد بزرگسالان گفتند، اگر این کشور بیشتر با کشورهای دیگر همکاری کرده بود تعداد موارد ابتلای به کروناویروس در آمریکا کمتر بود. همین اکثریت از آمریکایی‌ها همچنین گفتند این کشور باید منافع کشورهای دیگر را حتی اگر به معنی دادن امتیاز باشد در نظر بگیرد.

تنها در آمریکا نبود که مردم در قبال پاسخ دونالد ترامپ به همه گیری بیماری دیدگاه عمدتا منفی داشتند. در بین ۱۳ کشور دیگر میانگین تایید آمریکا ۱۵ درصد بود.

در مقام مقایسه حدود سه چهارم بزرگسالان گفتند کشورشان عملکرد خوبی در برخورد با شیوع بیماری داشته است. بیش از نیمی از پاسخگویان دیدگاه مثبتی نسبت به پاسخ‌های سازمان بهداشت جهان و اتحادیه اروپا داشتند.

چین اما نمره پایین‌تری دریافت کرده و متوسط دیدگاه متوسط ۱۳ کشور دیگر به آن ۳۷ درصد بوده است اما امتیازش با این حال بیش از دو برابر امتیاز آمریکا است. شدیدترین دیدگاه منفی نسبت به چین که در سال ۲۰۱۹ اولین محل کشف ویروس کووید-۱۹ بود، در آمریکا وجود داشت.

حدود هشت نفر از هر ۱۰ آمریکایی می‌گویند مدیریت اولیه دولت چین در قبال ویروس مقصر گسترش شیوع جهانی آن است.

نیمی از آمریکایی‌ها می‌گویند آمریکا باید چین را از بابت نقشی که در همه گیری بیماری داشت مسئول بداند حتی اگر که به معنی بدتر شدن روابط با این کشور باشد. با این حال حدود ۴۰ درصد گفتند آمریکا باید برای روابط قدرتمند با چین اولویت قائل شود حتی اگر که به معنی چشم‌پوشی از نقش چین در شیوع بیماری باشد.

همچنان که تنشها بین آمریکا و چین به تشدید ادامه می‌دهد مردم در کشورهای دیگر چین را به عنوان قدرت اقتصادی پیشرو جهان نام می‌برند.

از مجموع کشورهای شرکت کننده در نظرسنجی، ۴۸ درصد چین را انتخاب کردند در حالی که ۳۴ درصد آمریکا را نام بردند.

این نظرسنجی در عین حال مشخص کرد که ۷۸ درصد آمریکایی‌ها معتقدند گسترش بیماری‌های عفونی بزرگترین تهدید علیه آمریکا است و بزرگسالان در بریتانیا، ژاپن و کره جنوبی نیز قبول داشتند که این یک نگرانی اصلی است. با این حال بسیاری از اروپایی‌ها تغییرات آب و هوایی جهانی را تهدید اصلی به رغم ویروس کووید-۱۹ ذکر کردند.

از سوی دیگر یک نظرسنجی دیگری درخصوص تحسین شده‌ترین مرد جهان نشان داد، دونالد ترامپ عقب تر از کسانی همچون باراک اوباما، رئیس جمهور سابق کشورش، شی جینپینگ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور چین و روسیه قرار گرفته است.

این نظرسنجی سالانه یوگاو از ۴۵۰۰۰ نفر در ۴۲ کشور و منطقه برای رده بندی تحسین برانگیزترین مرد و زن جهان سوال پرسیده است.

در صدر فهرست مردان نام باراک اوباما بود که توانست بیل گیتس میلیاردر را از جایگاه نخست به زیر بکشد. میشل اوباما، همسر باراک اوباما و بانوی اول سابق آمریکا هم همچنان جایگاه اول خود در نظرسنجی سال گذشته در قسمت زنان را حفظ کرد.

رئیس جمهور فعلی آمریکا جایگاهی بهتر از ۱۵ پیدا نکرد که یک پله پایینتر از نظرسنجی سال گذشته بود.

یوگاو عنوان کرد، این نظرسنجی اینترنتی در فاصله ژانویه و مارس شروع شد و طی آن از مردم کشورهایی که بیش از هفت دهم جمعیت جهان را دربرداشته‌اند این سوال پرسیده شد که از بین مردان و زنان زنده دنیای امروز چه کسی را از همه بیشتر تحسین می‌کنید؟

در مرحله دوم این نظرسنجی که در ماه سپتامبر پایان یافت فهرستی از ۲۰ مرد و ۲۰ زن تهیه شد و در این مرحله از پاسخگویان خواسته شد کسی را که بیشتر از همه تحسین می‌کنند انتخاب کنند.

بهترین وضعیت ترامپ مربوط به آمریکا بود که در جایگاه دوم قرار گرفت و در ادامه در آفریقای جنوبی و ویتنام جایگاه سوم را کسب کرد. اما در یک کشور او از اوباما جلوتر بود و آن روسیه بود که در آنجا ترامپ رده ۱۱ و اوباما رده ۱۵ را کسب کرد.

در این نظرسنجی ولادیمیر پوتین سه پله جلوتر از ترامپ در رده ۱۲ بود در حالی که شی جینپینگ در جایگاه سوم قرار گرفت؛ جایگاهی که قبلا بین ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ داشت.

سیاستمدار دیگری که جلوتر از ترامپ بود نارندرا مودی، نخست وزیر هند بود که در جایگاه چهارم قرار داشت. دالایی لاما، رهبر معنوی بودایی‌های تبت هم در جایگاه هشتم قرار گرفت.

فوتبالیستها هم از ترامپ جلوتر بودند و کریستیانو رونالدوی پرتغالی در جایگاه ششم و لیونل مسی آرژانتینی در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

بزرگترین پیشرفت در نظرسنجی امسال متعلق به ایلان ماسک، مدیر عامل شرکتهای تسلا و اسپیس ایکس بود که چهار پله بالا آمده و از سیزدهم به نهم رسید. در قسمت زنان هم ملاله یوسفزی، فعال حقوق بشر پاکستانی نیز بیشترین سقوط را در نظرسنجی امسال داشته و با هشت پله سقوط از ششم به چهاردهم رسید.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: