۵۲۲۴
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
تعداد بازدید : ۵۷۷
گزارش لحظه‌ای فراتیتر از جلسه علنی مجلس
نمایندگان مجلس پس از استماع توضیحات زنگنه وزیر نفت درباره دلایل عدم بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی، از پاسخ های وی قانع نشدند.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه، نهم مهرماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ساعت ۸ و ۲۰ دقیقه و با حضور ۲۳۹ نفر از نمایندگان آغاز شد.
مهم‌ترین دستور جلسه امروز صحن علنی سؤال ابراهیم رضایی نماینده مردم دشستان و تعدادی دیگر از نمایندگان از وزیر نفت است.
 
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در جریان طرح سوال از بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت اظهار داشت: در ۲۵ خرداد ۱۳۸۹ قرارداد اجرای ۵ طرح پالایشگاهی امضا شد که یکی از آن‌ها فاز ۱۴ پارس جنوبی بود که با یک کنسرسیوم ایرانی آغاز به کار کرد همه ۴ طرح دیگر سال‌ها قبل خاتمه و به بهره‌برداری رسیده‌اند به استثنای فاز ۱۴ با افتتاح این ابرپروژه ملی قرار بود روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز ومیعانات گازی از میدان مشترک با قطر به ظرفیت کشور اضافه شود.
وی افزود: از خرداد ۸۹ تا مرداد ۹۲ پروژه حدود ۵۰ درصد پیشرفت داشته است یعنی در ۳۸ ماه ۵۰ درصد راه طی شده است با این شیب می‌بایست سال ۱۳۹۵ به بهره‌برداری می‌رسیده است، اما (به خاطر دستور اشتباه وزیر نفت) تا امروز تکمیل نشده و پس از ۱۰ سال هنوز به افتتاح نهایی نرسیده است.
نماینده دشتستان در مجلس خاطرنشان کرد: این تصمیم اشتباه برخلاف اصل ۴۳ قانون اساسی و نیز برخلاف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی سیاست‌های کلی انرژی، سیاست‌های کلی علم و فناوری و سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه (ابلاغی مقام معظم رهبی) نیز قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است.
رضایی اظهار داشت: به گفته وزیر محترم نفت به ازای هر سال تاخیر در اجرای هر طرح پارس جنوبی سالانه ۵ میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) به کشور وارد می‌شود، محاسبات نشان می‌دهد که حداقل دو سال تاخیر در افتتاح بخش دریایی (برداشت گاز و میعانات گازی از میدان مشترک گازی با قطر) پروژه فاز ۱۴ وجود داشته است. با فرمول آقای زنگنه حداقل ۱۰ میلیارد دلار خسارت (عدم النفع) بابت تاخیر در اجرای پروژه مذکور متوجه کشور شده است.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حال سؤال این است که چرا این ابرپروژه ملی دچار تاخیر شده و مقصر خسارت ۱۰ میلیارد دلاری (معادل ۲۹۰ هزار میلیارد تومان) به کشور کیست؟
 
بیژن زنگنه وزیر نفت در پاسخ به سوال ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در خصوص علت تأخیر در بهره‌برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی بیان کرد: در سال ۱۳۹۲ که بنده در وزارت نفت حضور یافتم ما با کمبود عظیم گاز در کشور روبرو بودیم. بنده اولین کاری که به عنوان کار مدیریتی انجام دادم اولویت‌بندی فاز‌های پروژه برای پیشرفت و بهره‌برداری بود. با اولویت‌بندی که صورت گرفت امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود. چه خاصیتی داشت که ما هر ۱۷ فاز پارس جنوبی را جلو می‌بردیم و تا ۸۰ درصد می‌رساندیم، اما تولیدی نداشتیم در حالی که امروز ۲۰۰ میلیون مترمکعب از این محل گاز تولید می‌شود؟ ما توانستیم گاز را از دریا بیرون بیاوریم و آن را شیرین کنیم و به استاندارد شبکه برسانیم و مورد استفاده قرار دهیم.
وی در ادامه اظهار کرد: در مواردی به دلیل تحریم‌ها ما تجهیزات لازم را نداشتیم. ما منابع مالی خود را برای اتمام هر چه سریع‌تر این پروژه اولویت‌بندی کردیم. خوشبختانه امروز تمام بخش دریایی این پروژه به اتمام رسیده است و در آنجا تولید گاز داریم. در فاز ۱۴ پالایشگاه خلیج فارس امروز چهار سکو در دریا فعال شده است و از سال ۹۷ کار شروع شده و ما گاز به خشکی می‌آوریم و در آنجا تصفیه می‌کنیم. تاکنون ۴۲ میلیارد مترمکعب گاز آورده شده و آن را تصفیه کرده‌ایم. افتتاح سه تریلیر از فاز ۱۴ این پالایشگاه تا سال آینده تأثیری در مقدار تولید نخواهد داشت و ظرفیت اضافه پالایشگاه محسوب می‌شود.
وزیر نفت در ادامه تصریح کرد: ما در فاز ۱۴ پارس جنوبی با مشکلات زیادی روبرو بودیم چرا که تعداد زیادی از شرکت‌ها مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده داشتند. بنده در پروژه‌های زیادی کار کرده‌ام. از پروژه‌های کوچک گرفته تا نیروگاه‌ها و سد‌ها و حداقل‌هایی را از مدیریت پروژه‌ها یاد گرفته‌ام. زمانی که در یک پروژه چندین شرکت دخیل باشند اشکالاتی نیز به وجود خواهد آمد. ما در ابتدا آمدیم و بخش‌های مختلف پروژه را تفکیک کرده و هر کدام را به یک شرکت سپردیم. بخش دریا را به یک شرکت سپردیم که به نتیجه نیز رسیدیم و بخش‌های دیگر را نیز به همین ترتیب تقسیم‌بندی کردیم. در این پروژه یک اشتباه ساختاری انجام شده بود و خرید‌ها به یک شرکت دولتی و اجرا به سایر شرکت‌ها داده شده بود که از نظر عملیاتی با مشکل روبرو می‌شدیم.
وی در ادامه تأکید کرد: ما در خصوص پالایشگاه صدرا نیز با این مشکل روبرو بودیم. در خصوص پارس جنوبی نیز ما قول می‌دهیم تا پروژه به نتیجه مطلوبی برسد. ضرری از این پروژه به کشور وارد نشده است و بخش دریایی پروژه به بهره‌برداری رسیده و ما تولید داریم. از سوی دیگر ما نباید خسارتی به پیمانکاران بپردازیم بلکه آن‌ها باید به ما خسارت دهند چرا که این قرارداد ۳۵ ماهه بود و اکنون به اتمام نرسیده است. البته ما در وسط این پروژه به تحریم‌ها خوردیم و مسائلی رخ داد که خارج از اداره و مدیریت ما بود. از سوی دیگر ما ۱۰ سال دیرتر از قطر توسعه پارس جنوبی را شروع کردیم. از سوی دیگر ما می‌دانیم که مسئله افت فشار در پارس جنوبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و اگر اکنون به آن نمی‌پردازیم دلایلی داریم یا اگر به افزایش ضریب بازار نمی‌پردازیم باز هم دلیل داریم.
زنگنه افزود: از سوی دیگر پیشرفت پروژه در ماه‌های اول با ماه‌های آخر تفاوت دارد. در آخرین ماه‌ها نمی‌توان با درصد پیشرفت پروژه را بیان کرد بلکه باید با سنگ نشانه فعالیت‌ها را بسنجیم. هزاران میلیارد دلار به تلاش سربازان گمنام این سرزمین از محل پارس جنوبی منابع برای کشور حاصل شده است و آنچه که در پارس جنوبی انجام شده کاری بی‌سابقه است.
وزیر نفت در پایان بیان کرد: امروز ما از همسایه خود بیشتر تولید داریم و پارس جنوبی ابرپروژه‌ای بود که ما آن را اجرایی کردیم. پتروشیمی‌ها و چاه‌های متعددی زده شد و در حقیقت تمدن جدیدی آفریدیم. بنده این‌ها را تحقق اقتصاد مقاومتی می‌دانم. من را فراموش کنید، اما تلاش مردان و سربازان گمنام را فراموش نکنید چرا که پارس جنوبی محصول تلاش صد‌ها هزار نفر است و افتخار آن متعلق به جمهوری اسلامی ایران است. پارس جنوبی حاصل تلاش جمعی، خلاقیت، اعتماد به نفس و سرسختی فرزندان این سرزمین است.
 
نمایندگان مجلس از پاسخ‌های وزیر نفت قانع نشدند
نماینده سوال کننده پس از استماع توضیحات وزیر مربوطه، از پاسخ‌های وی قانع نشد. پس از آن این سوال در صحن علنی به رأی گذاشته شد که در نهایت نمایندگان مجلس نیز با ۸۷ رأی موافق، ۱۲۹ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۴۱ نماینده حاضر در صحن، از پاسخ‌های زنگنه وزیر نفت قانع نشدند.
 
مصوبات امروز پارلمان
  • نمایندگان مردم در خانه ملت با اصلاح طرح مربوط به واگذاری سهام مازاد بانک رفاه کارگران موافقت کردند.
  • نمایندگان مجلس با کلیات اصلاح قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش موافقت کرده و این طرح را به کمیسیون آموزش ارجاع شد.
  • اعتبارنامه ۱۰ نماینده جدید مجلس یازدهم تصویب شد.
تذکرات مطرح شده در صحن علنی
  • مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان در مجلس با اشاره به تذکر خود به وزیر اقتصاد درخصوص رشد غیرطبیعی شاخص بورس گفت: متاسفانه در کاهش شاخص بورس مشخص است که با بی تدبیری دولت مواجه هستیم.
  • فاطمه مقصودی نماینده مردم بروجرد در مجلس با اشاره به مشکلات عدیده زنان بدسرپرست و بی سرپرست، گفت: این زنان مدت‌ها است که با اشک و آه زندگی می‌کنند و متاسفانه اقدامی برای کاهش مشکلات آن‌ها صورت نمی‌گیرد.
  • منصور شکراللهی نماینده مردم کهنوج در مجلس شورای اسلامی از عدم توجه به مشکلات کشاورزی مردم منطقه همچون تامین سوخت و کود شیمیایی مورد نیاز آن‌ها انتقاد کرد و گفت: پتروشیمی جازموریان در حوزه مرتبط با ایجاد فضا‌های ورزشی در منطقه کوتاهی کرده است.
  • سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بر اساس طرح تأمین کالا‌های اساسی به یک خانواده ۵ نفره نیازمند ۶۰۰ هزار تومان کمک معیشتی اختصاص داده می‌شود که کل بار مالی آن برای دولت ۳۰ هزار میلیارد تومان معادل یک میلیارد دلار است.
  • علی نیکزاد درباره نامه جمعی از نمایندگان که به هیات رئیسه تحویل شده است گفت: وضعیت مسکن مردم بسیار اسفبار است. دولت موظف شده است به افراد نیازمند ودیعه مسکن دهد، اما متاسفانه دولت جز موارد اندک به اکثریت خانواده‌های نیازمند ودیعه مسکن اختصاص نداده است.
  • سید محمدرضا میرتاج الدینی نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه باید در جنگ اقتصادی کنار مردم باشیم، گفت: دولت در پیشبرد طرح تامین کالا‌های اساسی مجلس را همراهی کند.
  • حسین نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس گفت: دغدغه اصلی نمایندگان مجلس یازدهم باز کردن گره‌های کوراقتصادی، رفع مشکلات معیشتی و تحقق مطالبات مردمی است.
  • علیرضا ورناصری نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس خواستار پیگیری مسئولان برای پرداخت حقوق کارکنان آب و فاضلاب روستایی و شهرداری‌های مناطق محروم شد.
  • سید ناصر موسوی لارگانی در تذکری با استناد به ماده ۲۲ آیین نامه داخلی مجلس گفت: قطعاً اگر ما سوال از رئیس جمهور را که با امضای ۱۹۶ نفر از نمایندگان مطرح شد، در دستور کار مجلس قرار داده بودیم رئیس جمهور به این میزان به مجلس و نمایندگان که طبق فرمایش رهبری عصاره فضائل ملت هستند، توهین نمی‌کرد.
ناطقان امروز مجلس چه گفتند؟
احمد راستینه هفشجانی در نطق میان دستور خود گفت: اکنون که آمریکا مذبوحانه و بی شرمانه جنگ را به سفره مردم کشانده اعلام می‌کنیم که به تأسی از آموزه‌های دفاع مقدس و به لطف خدا با حرکت به سمت مردمی سازی اقتصاد، هوشمندسازی ساختارها، شفافیت رفتار‌ها و تلاش در حوزه نظارتی جهت کارآمدسازی و پاسخگو کردن دستگاه‌های اجرایی، دفاع مقدس دیگری را رقم خواهیم زد و بی تردید با عنایت خداوند نصرت و پیروزی نزدیک است.
نماینده مردم شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در حالی که برخی حکام عربی کشور‌های منطقه بدون توجه به منافع امت اسلام و ملت‌های خود تسلیم معامله قرن می‌شوند و عادی سازی روابط با رژیم کودک کش صهیونیستی را اعلام می‌کنند و ملت‌های مسلمان خود را تحقیر کرده اند، سید جلیل القدر مقاومت غیرتمندانه در برابر توطئه بی ثبات سازی و تفرقه افکنی ملت‌های عرب می‌ایستد و از این تریبون به نمایندگی ملت غیور ایران اسلامی از این رهبر آزاده تقدیر و تشکر می‌کنم.
وی در ادامه علاج درد‌های کشور را یک دولت اسلامی، جوان و حزب اللهی طبق پیام روشن رهبر معظم انقلاب دانست و افزود: اگر امروز از بی تدبیری‌ها و ناکارآمدی‌ها رنجور و خسته اید و مجلس را نقطه امید خود می‌دانید؛ وقتی ۷ سال رئیس جمهور رشد و توسعه اقتصادی را به برجام نافرجام گره زده و اکنون دلخوش به بیانیه اروپایی‌ها در برابر مکانیسم ماشه بوده و اقتصاد را به بازار و تجارت سپرده نه تولید؛ نباید انتظار داشت که این اقتصاد به هم ریخته به زودی سامان یابد.
راستینه هفشجانی ادامه داد: وقتی چندین سال سیاست‌های غلط ارزی باعث خروج بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی از کشور شده مشخص است که امروز نیز باید با چنین فشاری در تأمین ارزی کشور روبرو باشیم و مصیبت اینکه دریافت اقساط تسهیلات ارزی کارخانجات تولیدی، امروز با فشار دولت به قیمت روز تقسیط شده و این اقدام تولید را به نابودی می‌کشاند.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: وقتی قریب به ۵ سال وزیری در دولت است که افتخار آن نساختن مسکن است در حالی که وظیفه ذاتی وی ساخت مسکن است و مسکن مهر را مزخرف می‌داند و با ترک فعل مصیبت تورم افسارگسیخته مسکن را بر مردم تحمیل می‌کند، چرا امروز از این قیمت‌های نجومی تعجب می‌کنیم؟
وی افزود: وقتی وزیر همیشه وزیر نفت اقدامات زیربنایی هدفمندی سوخت را با لجبازی هوا می‌کند و کارت سوخت را اقدامی غلط می‌داند و بعد از چند سال به ناچار با گران کردن یکباره سوخت، یک ابرتورم را رقم می‌زند چرا اکنون با تعجب به صحنه می‌نگریم؛ صحنه امروز اقتصاد، هنرمندی ۷ سال دولت تدبیر و امید است.
این عضو مجمع نمایندگان استان چهارمحال و بختیاری ادامه داد: طرح سوال از رئیس جمهور با امضای نزدیک به ۲۰۰ نماینده معنای روشنی دارد و ما معتقدیم رئیس جمهور باید در خانه ملت صدای اعتراض ملت را بشنود و در برابر اراده ملت تعظیم کند.
محمدصالح جوکار در نطق میان دستور گفت: در تحولات منطقه غرب آسیا شاهد آن هستیم که آمریکا ومتحدانش در سطح منطقه با بن بست سیاسی گرفتار شده اند و ذخایر تفکر راهبردی آنان در برابر انقلاب اسلامی رو به پایان است و اراده جبهه مقاومت بر آن است که منطقه را از لوث وجود نیروی‌های متجاوز تروریست آمریکا پاکسازی کند و این جبهه قدرتمند امروز در جوار دیوار‌های بتنی رژیم صهیونیستی صف آرایی کرده است.
نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه که دشمن به وحشت افتاده است، ادامه داد:باید گفت چنین تحریم‌هایی نمی‌تواند به عزم و اراده ملت بزرگ ایران خللی وارد کند چه برسد که آرزوی آمریکا در تسلیم این ملت برآورده شود و این بار نیز با مقاومت فعال ملت افول سیاسی آمریکا را به رخ سردمداران مستکبر آن خواهیم کشید.
این نماینده مجلس گفت: در شرایط فعلی کشور که متاسفانه مردم درگیر و دار رفع نیاز‌های اولیه زندگی خود و در زیر بار فشار‌های اقتصادی ایام سختی را می‌گذرانند مگر می‌شود در چنین تریبونی حاضر شد و از این درد‌ها سخن نگفت؟ هر چند ممکن است عده‌ای از مسئولین آزرده خاطر شوند، اما کافی است همین افراد از حلقه‌های پیچیدگی که خود را در آن محبوس کرده اند و از پشت میز‌ها به میان مردم بیایند تا ببینند مردم با لحنی به مراتب تندتر مطالبات خود را فریاد می‌زنند.

پایان جلسه علنی ۹ مهرماه مجلس/ جلسه بعدی ۲۷ مهرماه
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (چهارشنبه، ۹ مهرماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۱ و ۵۶ دقیقه به صدا درآورد.
نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح (یکشنبه ۲۷ مهرماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: