۵۲۴۲
چهارشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
تعداد بازدید : ۳۴۸

به گزارش فراتیتر، سناتور ایالت کارولینای جنوبی که از سال ۲۰۰۳ بارها از آغاز جنگ‌ها توسط ایالات متحده حمایت کرده از دونالد ترامپ خواسته بود تا سردار سلیمانی را به شهادت نرساند. او دونالد ترامپ را به خویشتن‌داری دعوت کرده بود.

باب وودوارد، روزنامه نگار و محقق، در کتاب جدید خود که هفته گذشته منتشر شد، از پیشنهاد باورنکردنی سناتور لیندزی گراهام به ترامپ رونمایی کرده است. وودوارد فاش کرده که سناتور ایالت کارولینای جنوبی چند روز پیش از شهادت سردار قاسم سلیمانی از دونالد ترامپ خواسته بود تا اصلا به ترور او فکر هم نکند. اما ترامپ در نهایت این دستور را صادر کرد تا سردار قاسم سلیمانی توسط یک هواپیمای بدون سرنشین در تاریخ سوم ژانویه ۲۰۲۰ و در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت برسد.

در کتاب وودوارد که با نام «خشم» منتشر شده است، این حقیقت تاریخی فاش شده که دونالد ترامپ و لیندزی گراهام در تاریخ ۳۰ دسامبر ۲۰۱۹ در باشگاه گلف بین‌المللی ترامپ در وست پالم بیچ فلوریدا مشغول بازی بودند که دونالد ترامپ برای نخستین بار از ایده‌اش برای ترور سردار سلیمانی رونمایی کرد. لیندزی گراهام هم که از ایده باورنکردنی ترامپ شگفت‌زده شده بود به او گفته که بهتر است این فکر بسیار بزرگ را از سرش بیرون کند.

او به ترامپ گفته است: «اگر آن‌ها تلافی کنند، باید منتظر یک جنگ بسیار بزرگ باشید. این اقدام شما می‌تواند به معنای واقعی کلمه یک جنگ خونین را آغاز کند.» لیندزی گراهام به ترامپ هشدار داده بود که در صورتی که این اقدام شود، ایالات متحده باید منتظر واکنش‌های بسیار خطرناکی باشد. در ادامه، کتاب «خشم» نوشته باب وودوارد توضیح می‌دهد که ترامپ به لیندزی گراهام می‌گوید سردار قاسم سلیمانی باید ترور شود چون اطلاعاتی که از نیروهای آمریکایی به دست آورده‌اند، ثابت می‌کند او می‌خواهد به مواضع ایالات متحده در عراق حمله کند. گراهام در پاسخ به ترامپ می‌گوید سردار قاسم سلیمانی همیشه چنین اهدافی را دنبال می‌کرده و این اقدام‌ها دلیل قانع‌کننده‌ای برای ترور او نیست.

واشنگتن ترور قاسم سلیمانی را پاسخی به حمله موشکی ۲۷ دسامبر ۲۰۱۹ دانست. حمله‌ای به یک پایگاه هوایی در کرکوک در شمال عراق که به موجب آن یک پیمانکار آمریکایی کشته شد و چهار نظامی آمریکایی در کنار دو افسر عراقی زخمی شدند. نیروهای آمریکایی اعتقاد داشتند جمهوری اسلامی ایران یکی از مقصران اصلی این حمله بوده اما منابع عرافی در ماه فوریه ۲۰۲۰ اعلام کردند این حمله احتمالا توسط داعش انجام شده و ایران نقشی در آن ندارد.

ایده ترور قاسم سلیمانی توسط دونالد ترامپ حتی از نگاه لیندزی گراهام که یکی از سناتورهای تندرو آمریکایی است هم عجیب به نظر می‌رسید. او به ترامپ گفت: «این واقعا یک تصمیم بسیار بد است. چگونه می‌توانیم مرد مهمی مثل او را حذف کنیم؟». مدتی پس از این بحث سیاسی، یک هواپیمای بدون سرنشین MQ-9 Reaper آمریکا با حمله به اتومبیل حامل قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در فرودگاه بین‌المللی بغداد، آن‌ها و چند نیروی نظامی دیگر را ترور کردند. ایران در هفدهم ژانویه با پرتاب بیشتر از دوازده موشک به دو پایگاه آمریکایی در عراق، بیشتر از ۱۰۰ نیروی آمریکایی را به شدت زخمی کرد. با این حال منابعی مدعی شده‌اند که ایران پیش از آغاز این حملات به متحدان خود در عراق درباره هجوم احتمالی خبر داده بود. اتفاقی که احتمال آن را مطرح می‌کند که نیروهای آمریکایی پیش از آغاز حملات از وقوع این حادثه خبردار شده بودند.


اما بحث میان گراهام و ترامپ چیزی نیست که از سناتور آمریکایی انتظار برود. او همیشه طرفدار جنگ بوده و این حقیقت را با حمایت حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ نشان داد. او در سال ۲۰۱۱ از لزوم حملات هوایی ناتو به لیبی سخن گفت و بعدها با سخنرانی‌هایش از تلاش‌های آمریکا برای سقوط دولت سوریه حمایت کرد. او اعتقاد داشت باید نیروهای ایالات متحده در افغانستان را بیشتر کرد و به صورت کاملا واضح از ترامپ درخواست کرد به دلیل حملات حوثی‌های یمن به نیروگاه‌های نفتی عربستان، پالایشگاه‌های نفتی ایران را هدف قرار دهد.

نکته جالب این است که ترامپ تا پیش از ورود به کاخ سفید بارها با لیندزی گراهام درگیری‌های لفظی پیدا کرد. او چندین بار از گراهام و جان مک‌کین از عاملان اصلی آغاز جنگ احتمالی سوم نام برده بوده اما از زمانی که وارد کاخ سفید شده، این دو سیاستمدار روابط بسیار خوبی بایکدیگر دارند. گراهام در واکنش به ترور قاسم سلیمانی گفته بود این تصمیم یک سیاست پیشگیرانه برای جلوگیری از حملات احتمالی پیش‌رو بوده است. به عبارت دیگر، سناتور جنجالی ایالت کارولینای جنوبی از این تصمیم دونالد ترامپ که در ابتدا کاملا مخالف آن بود، حمایت کرد.

مسئولین ایران بارها هشدار داده‌اند که انتقام سردار سلیمانی را فراموش نمی‌کنند. جمهوری اسلامی اعلام کرده که تنها دلیلی که تهران ترور قاسم سلیمانی را با ترور یک فرمانده آمریکایی پاسخ نداده آن است که تصور نمی‌کنند فرمانده‌ای در ارتش ایالات متحده وجود داشته باشد که به اندازه اهمیتی که قاسم سلیمانی برای سپاه پاسداران داشته ارزشمند باشد.

قاسم سلیمانی حدود دو دهه فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بود و در افغانستان، سوریه و عراق با القاعده، داعش و نیروهای شبه نظامی وابسته به طالبان می‌جنگید. او در جنگ سال ۲۰۰۶ لبنان هم به عنوان مشاور حزب الله حضور داشت.

منبع: اسپوتنیک

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: