۵۳۱۳
شنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
تعداد بازدید : ۴۱۴
سیاسی خارجی

تازه ها

یک شبکه ترکیه‌ای برای اولین بار صحنه‌هایی را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد بازرسان ترکیه‌ای «شواهدی جنایی» در ارتباط با ترور روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در اختیار دارند.

به گزارش فراتیتر، شبکه ترکیه‌ای «تی. آر. تی وُرلد»، روز جمعه، در گزارشی اختصاصی و برای اولین بار صحنه‌هایی را به نمایش گذاشت که نشان می‌دهد ترور «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد حکومت سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول به وقوع پیوسته است.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی»، این تحول که برای اولین بار در پرونده جمال خاشقجی صورتگرفته است، نشان می‌دهد که علی‌رغم اعتراف عربستان سعودی به وقوع جنایت، ریاض برای جلوگیری از روند قضایی تلاش کرده، تمام شواهد را پنهان کند.

طبق این گزارش،بعد از گذشت دو سال از وقوع جنایت ، بازرسان ترکیه‌ای وارد کنسولگری و منزل کنسول سعودی می‌شوند تا آثار جرم را پس از گذشت دو هفته از زمان وقوع جنایت کشف کنند.

مطابق با این گزارش، عملیات کشف شواهد و بازرسی در تمام نقاط کنسولگری به اضافه خانه کنسول سعودی بویژه در کوره بزرگ و چاه آبی که در خانه هست، صورت می‌گیرد؛ خانه‌ای که گمان می‌رود جسد در آنجا معدوم سازی شده است.

طبق گزارش القدس العربی،بازرسان ترکیه‌ای طی فرایند تحقیق، اثراتی از خون را در برخی نقاط حساس اتاق کشف کرده‌اند؛ نقاطی که قتل و تکه‌تکه کردن خاشقچی در آنجا صورت گرفته است.

تی. آر. تی ورلد در این خصوص گزارش می‌دهد که پس از انجام آزمایش «DNA» خونِ کشف شده، مشخص شده، این خون، خون خاشقچی است که به این ترتیب، این اولین «نشانه جنایی قطعی» است که قتل خاشقچی را در کنسولگری عربستان سعودی اثبات می‌کند.

طبق گزارش القدس العربی، با وجود اعتراف ریاض به وقوع جنایت و تأیید قتل و تکه‌تکه کردن جسد خاشقچی در کنسولگری سعودی از سوی ترکیه، ریاض با تمام امکانات خود تلاش کرده است «شواهد جنایی» را پنهان کند و از طرفی اثبات این شواهد را رد می‌کند؛ تلاش‌هایی که برخی بازرسان و کارشناسان قضایی معتقدند برای جلوگیری از روند قضایی پرونده صورت گرفته است.

فیلم‌های شبکه تی. آر. تی ورلد، تلاش بسیار زیاد تیم سعودی برای پنهان کردن آثار جرم و معدوم سازی ادله جنایی در کنسولگری و خانه کنسول را اثبات می‌کند.

این شواهد حاکی از آن است که برای از بین بردن آثار خون از مواد شیمیایی پیشرفته‌ای استفاده شده است؛ با این حال، بازرسان ترکیه‌ای با استفاده از فناوری‌های پیشرفته موفق شدند، آثار خون را در برخی نقاط اتاق کشف کنند.

طبق این گزارش، مقامات سعودی پس از گذشت دو هفته از وقوع جنایت به بازرسان ترکیه‌ای اجازه داده‌اند که وارد ساختمان کنسولگری و خانه کنسول این کشور در استانبول بشوند.

فیلم‌های منتشر شده برای اولین بار نشان می‌دهد که تیم ترکیه‌ای با استفاده از موادی شیمیایی از قبیل «لومینول» که از خود نور آبی تولید می‌کند، موفق شده است، آثار خون کشف کند.

از طرفی دیگر، بازرسان ترکیه‌ای دریافته‌اند که در زیر تمام فرش‌ها از از برچسب‌هایی استفاده شده که نشان می‌دهد کنسولگری برای از بین بردن آثار جنایت، آن‌ها را برای شست‌و‌شو به یک شرکت ارسال کرده است. این فیلم‌ها همچنین نشان می‌دهند که بازرسان ترکیه، لباس‌های متعلق به تیم سعودی را که برای رنگ کردن دیوار‌های کنسولگری از آن استفاده شده است به اضافه ابزار‌های مخصوص رنگ‌آمیزی، کشف کرده‌اند.

این فیلم‌ها همچنین برای اولین بار تمام جزئیات خانه کنسول سعودی و بویژه کوره بزرگی را به نمایش می‌گذارند که تحقیقات الجزیره نشان داده است، جسد در حرارت بسیار بالا و به مدت چند ساعت در آن معدوم سازی شده است؛ حرارتی که برای ذوب کردن آهن کفایت می‌کند.

از سوی دیگر، در این فیلم‌ها چاه آبی به چشم می‌خورد که گفته می‌شود تیم ترور از آن برای خلاص شدن بقایای جسد استفاده کرده است.

روز گذشته، همزمان با دومین سالروز قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقدِ حکومت سعودی، شماری از فعالان، مسئولان و سیاستمداران چند کشور مقابل کنسولگری سعودی در استانبول تجمع کردند و خواستار محاکمه قاتلان قاشقچی شدند.

جمال خاشقچی در دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید که گفته می‌شود قتل وی با دستور مستقیم «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی صورت گرفته است.

این در حالی است که هفتم سپتامبر گذشته دادگاه کیفری عربستان سعودی حکم اعدام عاملان قتل خاشقچی را لغو و تنها به صدور حکم حبس برای هشت نفر از این متهمان به مدت ۲۰، ۱۰ و ۷ سال اکتفا کرد.

منبع: فارس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: