۵۳۴۶
يکشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
تعداد بازدید : ۷۱۱
با تشکیل مجمع سهامداران، حقیقی‌ها مشارکت پویایی خواهند داشت و در آینده تصمیم‌های درستی اتخاذ می‌شود. همچنین از سیاست‌های پوپولیستی و سرکوب نرخ ارز و بالا بردن بیش‌ازحد نرخ سود سپرده بانکی جلوگیری می‌شود.
به گزارش فراتیتر، بعد از سال‌ها پیگیری برای تشکیل مجمع سهامداران حقیقی در بازار سرمایه، مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود پیدا کرد و تلاش‌ها به نتیجه رسید. قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس مجلس با اعلام این خبر گفت: در صورت تصویب این طرح، سهامداران حقیقی دو نماینده در شورای عالی بورس خواهند داشت و مجمع سهامداران حقیقی می‌تواند تخلفات بازار سرمایه را رصد و به نهاد‌های ذی‌صلاح گزارش نماید. همچنین ساماندهی، نظارت و اعطای مجوز فعالیت در فضای مجازی به این مجمع واگذار می‌شود و طبق این طرح صدور مجوز آموزشگاه‌های بازار سرمایه و تصویب استاندارد‌های آموزشی بر عهده این مجمع خواهد بود. کارشناسان بازار سرمایه در خصوص تشکیل این مجمع متفق‌القول نظر مثبت دارند.

بررسی محاسن و معایب تشکیل مجمع سهامداران حقیقی
 
بررسی تاثیر تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بر بازار سرمایه
در این راستا افشین بیرامی، معاون عملیات کارگزاری امین آوید در گفتگو با خبرنگار فراتیتر گفت: تشکیل مجمع سهامداران حقیقی به منظم شدن بازار سرمایه کمک خواهد کرد. تمام شرکت‌های حقوقی سندیکای مخصوص به خود را دارند و از حقوق اعضای خود دفاع می‌کنند، اما تنها گروهی که در حال حاضر هیچ مدافعی ندارد، سهامداران حقیقی بازار سرمایه هستند. این تشکل توان ارائه راهکار‌هایی برای بهبود شرایط را داراست و همچنین به عنوان یک بازوی اجرایی توان کمک دارد. این مجمع رفتار افراد حقیقی را آسیب‌شناسی خواهد کرد و سهامداران دخیل در بازار خواهند شد.
بیرامی اظهار داشت: عمده حجم معاملات ما پس از تغییر و تحولات اخیر در اختیار افراد حقیقی بوده است و مسلماً حق تشکیل مجمع را دارند. این اقدام به شرطی موفق خواهد بود که کارشناسس‌های دقیقی در شروع کار صورت گیرد، در غیر این صورت معایب این مجمع بیشتر از مزایای آن خواهد بود. در صورتی که افراد انتخاب شده، صالح نباشند و صلاحیت آن‌ها به درستی تائید نشود، شاهد آسیب‌رساندن این مجمع به بازار سرمایه و سهامداران حقیقی خواهیم بود. نماینده‌های انتخاب شده از سوی مجمع سهامداران حقیقی باید از فیلتر‌های سازمان بورس و بانک مرکزی عبور کنند.
وی افزود: در حال حاضر با مشکل عدم آموزش سهامداران جدید مواجه هستیم. نوسان ذات بازار سرمایه است و بورس بازاری پویا محسوب می‌شود که همیشه نوسان داشته است. روند صعودی بدون منطق خطرناک‌تر از نوسان خواهد بود. سهامداران حقیقی در کنار آموزش باید صبور باشند. موفق‌ترین افراد در بازار سرمایه معامله گران خوب نیستند بلکه افراد صبور هستند.

مجمع سهامداران حقیقی از سیاست‌های پوپولیستی جلوگیری می‌کند
 
بررسی تاثیر تشکیل مجمع سهامداران حقیقی بر بازار سرمایه
در ادامه احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده نیز در واکنش به تشکیل مجمع سهامداران حقیقی گفت: از قدیم اساس‌نامه‌ای را برای بخش خصوصی نوشته بودند و تشکیل مجمع سهامداران حقیقی به سال ۱۳۸۰ بر می‌گردد که طرح این موضوع با تمهیداتی در آن زمان بیان شد. این تمهیدات شامل نحوه تشکیل مجمع، نحوه رأی‌گیری انتخاب اعضای هیئت‌مدیره و تعداد نماینده‌ها در شورای عالی بورس بود. در حال حاضر مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است.
اشتیاقی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سهامداری شرکت‌ها از بخش حقوقی به بخش حقیقی منتقل شده است. حقیقی‌ها هم پای حقوقی‌ها حجم معامله در بخش فروش و خرید دارند. در گذشته مجموع سهام شناور بازار ۱۰ درصد بود که به ۲۰ درصد افزایش یافته است. در صورتی که به همین روال ادامه دهیم، اشخاص حقیقی سهم بیشتری را کسب خواهند کرد. در نتیجه تناسب حقیقی نسبت به حقوقی به تدریج بیشتر خواهد شود.
وی افزود: در اصل ۴۴ قانون اساسی هم توسعه بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفته است. بازار سرمایه هم به طبع این قانون بخش حقیقی را توسعه می‌دهد. زمانی که درصد سهامداری بخش حقیقی افزایش یافته و دارای مجمع باشد، در تصمیم‌گیری ارکان اقتصادی کشور اثرگذار خواهد بود. معمولا زمانی که سیاست‌های پولی و مالی بررسی می‌شود، از اشخاص حقیقی نظرسنجی نمی‌شود، اما با تشکیل مجمع سهامداران، حقیقی‌ها مشارکت پویایی در این زمینه خواهند داشت. به این ترتیب در آینده تصمیم‌های درستی اتخاذ خواهد شد و از سیاست‌های پوپولیستی و سرکوب نرخ ارز و بالا بردن بیش‌ازحد نرخ سود سپرده بانکی جلوگیری می‌شود.

شفافیت عامل موفقیت مجمع سهامداران حقیقی بازار سرمایه
در نهایت باید تأکید داشت که توسعه بخش خصوصی و ورود افراد حقیقی بازار سرمایه به تصمیم‌های کلان اقتصادی در شرایطی مفید خواهد بود تا انتخابات شفاف و به دور از ابهام برگزار شود و نماینده‌های انتخاب‌شده، با مشکلات حقیقی‌های بازار سرمایه آشنا باشند. این نماینده‌ها باید در راستای احقاق حق سهامداران حقیقی عمل کنند. از سویی امیدواریم که شاهد اظهارنظر‌های بدون کارشناسی این افراد در فضای مجازی و تریبون‌های موجود نباشیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: