۵۳۹۰
دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۳۴۴
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور ضمن اشاره به اینکه ۹۱۰۰ کانون جمعیتی در ایران در معرض مخاطرات سیل قرار دارند، گفت: تنگه دروازه قرآن شیراز که در سیل سال ۹۸ خسارت‌های زیادی به آن وارد شد، به طور کامل تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

به گزارش فراتیتر، ابوالقاسم حسین‌پور ضمن اشاره به اختصاص اعتباری ویژه (حدود ۲۶۵ میلیارد تومان) برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در ۱۱ استان سیل‌خیز کشور از جمله استان‌های گلستان، لرستان، فارس، کرمانشاه، خوزستان، سیستان و بلوچستان اظهار کرد: بر این اساس قرار است که طی امسال در ۲۴ حوضه آبخیز سیل‌خیز و بحرانی در سطح ۲۴۵ هزار هکتار پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرایی شوند. از این‌رو طی هفته گذشته در چهار حوضه آبخیز بحرانی مشرف به استان ایلام این عملیات افتتاح شد و درحال حاضر پروژه‌هایی نیز در استان خراسان جنوبی آماده بهره‌برداری و افتتاح است.

 وی با بیان اینکه مزیت اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوان‌داری کاهش خطرات سیل است، تصریح کرد: طی دو سال اخیر که با سیل‌های متعددی در کشور دست و پنجه نرم کردیم و شاهد کاهش خسارات آن  تا حدود ۷۰ درصد در حوضه‌های آبخیزی بودیم که تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته بودند همچنین کمترین خسارت‌ها در نقاطی اعلام شده است که در حوضه‌های آبخیز آن‌ها اینگونه فعالیت‌های آبخیزداری اجرایی شده بود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه با تاکید بر اینکه نگاه ما این است که به جای مقابله با سیل در پایین دست به مدیریت و کنترل آن در بالادست و سرمنشا بپردازیم، گفت: اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری هم علمی است و هم ازنظر اقتصادی به‌صرفه است چراکه تنها با ۱۰ درصد اعتباراتی که برای بازسازی خسارات سیل در پایین دست هزینه می‌شود می‌توان حوضه‌های آبخیز در بالادست را ایمن کرد.

حسین‌پور با اشاره به اینکه با اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری تهدید سیل به فرصتی برای حل مشکلات کم آبی و خشکسالی تبدیل می‌شود، اظهار کرد: علاوه بر ۲۴۵ هزار هکتاری که طی امسال با اعتبارات سازمان جنگل‌ها تحت پوشش فعالیت‌های آبخیزداری قرار می‌گیرند، ۶۰۰ حوضه آبخیز نیز با وسعتی حدود ۱.۲ میلیون هکتار با استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی امسال در برابر سیل ایمن خواهند شد.

وی در ادامه گفت: نقاطی که تکرار وقوع سیل در آن‌ها رخ داده و جزو نقاط سیل‌خیز و بحرانی کشور هستند شناسایی شده است‌ و حوضه آبخیز بالادست این نقاط با اعتبارات ذکر شده تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار خواهند گرفت.

به گفته مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری حوضه آبخیز تنگه دروازه قرآن شیراز که طی سیل سال ۹۸ خسارات مالی و جانی زیادی به جای گذاشت، به طور کامل تحت پوشش عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.

حسین‌پور در پایان با بیان اینکه باتوجه به شرایط اقلیمی ایران احتمال وقوع سیل تقریبا در همه نقاط کشور وجود دارد، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد سطح حوضه‌های آبخیز کشور از نظر سیل‌خیزی در درجه سیل با شدت زیاد و طغیانی قرار دارند و می‌توان گفت که ۹۱۰۰ کانون جمعیتی در ایران در معرض مخاطرات سیل قرار دارند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: