۵۴۱۴
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶
تعداد بازدید : ۶۷۴

به گزارش فراتیتر، یک ویروس‌شناس ارشد روسی اعتقاد دارد روسیه واکسن ویروس کرونا را نه به دلیل فشارهای سیاسی بلکه برای ایجاد امیدواری در میان مردمش با سرعتی مثال‌زدنی توسعه داده است.

سازنده واکسن کرونای روسیه: اگر ترامپ از واکسن ما استفاده می‌کرد هرگز کرونا نمی‌گرفت

الكساندر گینتسبورگ، مدیر مجموعه میکروب‌شناسی گامالیا که واکسن اسپوتنیک ۵ را برای ویروس کرونا توسعه داده، اعتقاد دارد این واکسن حتی پیش از آزمایش‌های گسترده انسانی هم امتحانش را پس داده است. از زمانی که این واکسن معرفی شده، سایر پروژه‌های در دست توسعه واکسن در روسیه متوقف شده تا این واکسن به مرحله تولید عمده برسد. الكساندر گینتسبورگ می‌گوید مردم دنیا می‌توانند به این واکسن اعتماد کنند و از خود محافظت کنند یا می‌توانند با یک ویروس بسیار مرگبار در قمار رولت روسی شرکت کنند.

منتقدان واکسن اسپوتنیک ۵ در سراسر جهان اعتقاد دارند سرعت باورنکردنی روسیه برای رونمایی از واکسن کرونا از فشارهای سیاسی و رقابت جهانی کرملین نشات می‌گیرد. پوتین به شدت مشتاق است که روسیه را به‌عنوان یک نیروی علمی در سطح جهان نشان دهد. نخستین بار او بود که با حضور در تلویزیون دولتی روسیه از واکسن کرونای اسپوتنیک ۵ رونمایی کرد و مدعی شد آن را روی دخترش هم امتحان کرده است. نام این واکسن از فضاپیمای تاریخی روس‌ها که سال‌ها پیش پرتاب شد، نشات گرفته است.


سازنده واکسن کرونای روسیه: اگر ترامپ از واکسن ما استفاده می‌کرد هرگز کرونا نمی‌گرفت

با این حال الکساندر گینتسبورگ تاکید دارد که آزمایشگاه او ارتباطی با کاخ کرملین ندارد. او در این باره می‌گوید: «ما ارتباطی با کرملین نداریم و آن‌ها هیچ دستوری به ما نمی‌دهند. وقتی خبرنگار سی‌ان‌ان درباره تصویری از ولادیمر پوتین که در محل کار او خودنمایی می‌کرد پرسید، الکساندر گفت که این عکس هدیه‌ای ارزشمند از دوستانی است که ۱۴ سال پیش این عکس را به او هدیه داده‌اند.

الکساندر گینتسبورگ درباره این واکسن می‌گوید: « وظیفه ما شکست این ویروس مرگ‌بار است و همین حالا هم مشغول آن هستیم. همه ما به خوبی می‌دانیم که تنها با کمک واکسیناسیون می‌توانید این ویروس را شکست دهید». موسسه ویروس‌شناسی گامالیا که در مسکو مستقر است یکی از قدیمی‌ترین مراکز میکروب‌شناسی در روسیه لقب می‌گیرد که با ساخت بسیار سریع واکسن کرونا همه پیش‌بینی‌های علمی و پزشکی را زیر سوال برده است.


سازنده واکسن کرونای روسیه: اگر ترامپ از واکسن ما استفاده می‌کرد هرگز کرونا نمی‌گرفت

اوایل ماه آوریل سال جاری بود که این موسسه تصمیم گرفت برای آزمایش‌های قبل از عرضه عمده واکسن در کشور، آن را به صورت محدود روی افراد داوطلب تست کند. سپس نوبت به کارمندان موسسه گامالیا رسید تا واکسن اسپوتنیک ۵ را تزریق کنند. گینتسبورگ درباره ارائه واکسن به همکارانش می‌گوید: «من و کارکنانم، در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌ایم. ما کارمندان زیادی نداریم و من برای جان آن‌ها ارزش بسیار زیادی قائل هستم. ابتلای هر یک از اعضای موسسه به ویروس کرونا نه تنها برای من بلکه برای همه مجموعه و اهدافی که دنبال می‌کند، زیان‌آور به نظر می‌رسد. من نمی‌توانم اجازه دهم که چنین اتفاقی رخ دهد و دوست ندارم به دلیل ابتلای کارمندانم به ویروس کرونا حتی جان یکی از آن‌ها به خطر افتاده و بمیرد».

طبق اطلاعات دانشگاه جان هاپکینز، روسیه چهارمین کشور دنیا در میان آمار مبتلایان ویروس کرونا است. این کشور پس از ایالات متحده ، هند و برزیل در جایگاه چهارم تعداد مبتلایان قرار دارد اما در میان آمار مرگ و میر ناشی از کرونا، روسیه در جایگاه چهاردهم قرار دارد. نتایج اولین آزمایشات انسانی واکسن اسپوتنیک پنج که روسیه از همین حالا میلیون‌ها دز از آن را پیش‌فروش کرده در مجموعه The Lancet منتشر شد. شاید جالب باشد بدانید که تنها ۷۶ نفر در این آزمایشات شرکت کردند. اتفاقی که باعث شده بسیاری از کارشناسان نسبت به نتایج احتمالی این واکسن چندان خوشبین نباشند. کارشناسان می گویند این جمعیت آماری به معنای واقعی کلمه اندک است و نمی‌تواند تاثیرگذاری واکسن روسی را نشان دهد. با این حال گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد که تقریبا همه افراد حاضر در این آزمایش در برابر ویروس کرونا واکسینه شده‌اند و عوارض جانبی بسیار خفیفی داشته‌اند. بنابراین می‌توان گفت که واکسن اسپوتنیک پنج افراد را در برابر ویروس کرونا ایمن می‌کند.

سازنده واکسن کرونای روسیه: اگر ترامپ از واکسن ما استفاده می‌کرد هرگز کرونا نمی‌گرفت

پیگیری‌های سریع و قریب الوقوع روسیه در توسعه و آزمایش واکسن اسپوتنیک ۵ واکنش‌های مختلفی در سراسر جهان داشته اما الکساندر اعتقاد دارد شرایط این روزها به شدت اضطراری و شبیه به وضعیت جنگی است. بنابراین باید با بالاترین سرعت ممکن به توسعه واکسن کرونا مشغول بود. او درباره سرعت بالای آزمایش این واکسن روی مردم می‌گوید: «ما باید از بستگان و دوستانمان سوالی را بپرسیم که به اعتقاد من جواب آن واضح است. آن‌ها ترجیح می‌دهند افراد بیشتری جان خود را از دست دهند یا واکسنی را امتحان کنند که از آزمایش‌های خود سربلند بیرون آمده و عوارضی هم ندارد؟».

خبرنگاران سی‌ان‌ان پس از ماه‌ها فرصت آن را پیدا کردند تا از محل توسعه ویروس کرونای روسیه بازدید کنند. همه افراد حاضر در این آزمایشگاه که ساختمان آن در دوران شوروی ساخته شده از لباس‌های سفید و دستکش استفاده می‌کنند. رئیس آزمایشگاه، ولادیمیر گوشچین است. او می‌گوید از دانش و توانایی‌های خودش در کنار یافته‌های سایر دانشمندان استفاده کرده تا واکسنی را توسعه دهد که در نهایت به مقاوم‌کردن بدن انسان‌ها در برابر ویروس کرونا کمک می‌کند.

وقتی از ولادیمر گوشچین سوال شد که راز ساخت این واکسن چیست، او گفت: «من فکر می‌کنم راز این است که تیم شما واقعا درگیر پروژه باشد و روی آن تمرکز کند. در بسیاری از شرکت‌های داروسازی پروژه‌های مختلف به صورت همزمان در دست توسعه قرار دارند اما در این جا ما تنها روی واکسن کرونا تمرکز کرده‌ایم. اینجا افرادی هستند که حاضر باشند تا ساعات پایانی شب هم روی واکسن کرونا کار کنند.» صندوق سرمایه‌گذاری سلامت روسیه بودجه ساخت این واکسن را تهیه کرده و از همین حالا میلیون‌ها دز از آن را پیش‌فروش کرده است.

سازنده واکسن کرونای روسیه: اگر ترامپ از واکسن ما استفاده می‌کرد هرگز کرونا نمی‌گرفت

ولادیمر گوشچین اعتقاد دارد با ابتلای دونالد ترامپ به ویروس کرونا، ایالات متحده باید برای توسعه واکسن این ویروس با روسیه همکاری کند. او درباره ابتلای ترامپ به کرونا گفت: «به نظرم الان زمان مناسبی است تا ایالات متحده به طور جدی واکسن روسی اسپوتنیک پنج را بررسی کند و از آن برای واکسینه‌کردن مردم کشورش یاری بگیرد. اگر ترامپ از واکسن ما استفاده کرده بود، هرگز به ویروس کرونا مبتلا نمی‌شد».

کرملین می‌گوید احتمالا ولادیمر پوتین پیش از سفر به کره جنوبی واکسن اسپوتنیک ۵ را تزریق می‌کند. اگر این اتفاق رخ دهد، رییس جمهور روسیه در کنار دخترش، وزیر دفاع و شهردار مسکو به چهارمین روس شناخته‌شده‌ای تبدیل می‌شود که واکسن کرونای ساخت کشورش را تزریق کرده است.

منبع: cnn

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: