۵۴۲۱
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
تعداد بازدید : ۳۴۰
سیاسی خارجی

اخبار ویژه

براساس بیانیه کرملین، رئیس‌جمهوری روسیه در گفت‌وگوی تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان بر لزوم خاتمه یافتن فوری درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در قره‌باغ تاکید کرد.

به گزارش فراتیتر و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دور جدیدی از درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری‌ آذربایجان در منطقه قره‌باغ اواخر سپتامبر به راه افتاد و طرفین یکدیگر را به آغاز خصومت‌ها متهم می‌کنند و جامعه بین‌المللی خواستار آتش‌بس فوری شده است.

در بیانیه کرملین آمده است: با درخواست طرف ارمنستانی، مکالمه‌ای تلفنی میان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان انجام شد. گفت‌وگو بر سر شدت یافتن رویارویی مسلحانه در منطقه قره‌باغ بود که به یک درگیری تمام‌عیار تبدیل شده و تلفات جدی برای دو طرف از جمله در میان غیرنظامیان به بار آورده است و این وضعیت هنوز ادامه دارد.

پیش از آن سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در جریان گفت‌وگو با جیحون بایراموف، همتایش از جمهوری آذربایجان بر سر درگیری‌های کنونی و افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده و بار دیگر بر لزوم برقراری آتش‌بس فوری تاکید کرد.

از زمان آغاز دور جدیدی از درگیری‌ها در منطقه قره‌باغ از ۲۷ سپتامبر، جامعه بین‌المللی خواستار پایان یافتن خصومت‌ها و بازگشت به مذاکرات میان طرفین با نظارت سازمان امنیت و همکاری اروپا شده است. هم ارمنستان و هم جمهوری آذربایجان، یکدیگر را به آغاز درگیری‌ها متهم می‌کنند.

همزمان وزیران خارجه سه کشور روسیه، فرانسه و آمریکا، موسوم به گروه مینسک با انتشار بیانیه‌ای مشترک جنگ قره باغ را «تهدیدی غیرقابل قبول برای ثبات منطقه» خواندند و کشتار غیرنظامیان را محکوم کردند.

در این بیانیه آمده است که «تحت هیچ شرایطی حملات اخیر که تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار داده» قابل قبول نیست.

ژان ایو لودریان، مایک پمپئو و سرگئی لاوروف، وزیران خارجه فرانسه، آمریکا و روسیه همچنین خواستار «آتش‌بس فوری و بدون قید و شرط» شده‌ و از باکو و ایروان خواستند تا از هم اکنون روند حل و فصل اختلافاتشان را «با تکیه بر معاهدات بین المللی مورد قبول طرفین» آغاز کنند.

تا کنون ۹ روز از آغاز مخاصمه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ می‌گذرد. بر اساس گزارش‌ها، دو طرف روز دوشنبه اهداف غیرنظامی را هدف حملات خود قرار دادند.

به گفته خبرنگار خبرگزاری فرانسه که در محل مناقشه حاضر است حملات علیه غیرنظامیان از دو طرف انجام شده است.

این خبرگزاری مجموع تلفات غیرنظامی آذربایجان را ۴۴ و ارمنستان را ۱۹ نفر عنوان کرده است. از روز یکشنبه تا کنون ۵ غیرنظامی در ارمنستان و ۱۱ نفر در آذربایجان در اثر حملات کشته شده‌اند.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: