۵۴۴۱
سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
تعداد بازدید : ۳۲۳
رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمندشناسی گفت: دهه ‌شصتی‌ها در سال ۱۴۲۰، ۶۰ ساله می شوند و بحرانی در وضعیت سالمندی کشور ایجاد می‌شود، مگر آنکه آماده باشیم.

به گزارش فراتیتر، احمد دلبری روز سه شنبه افزود: دهه ۶۰ انفجار جمعیت داشتیم و در سال های بعد این موضوع مشکلاتی ایجاد کرد؛ وقتی آنها به سن مدرسه رسیدند، مدرسه ها چندشیفت شد وقتی به سن دانشگاه رسیدند بحران کنکور بود و دانشگاه های جدید شد و حال باید برای سالمندی آنها برنامه ریزی داشته باشیم.

وی به رشد سالمندی در شهرها اشاره کرد و گفت: در البرز و گیلان رشد سالمندی بالای ۶ درصد است. عمده سالمندان ما در شهرها زندگی می کنند و رشد جمعیت سالمند در شهرها مثبت است.

دلبری با تقسیم بندی سالمندان به سالمند جوان، سالمند میانسال و سالخورده خاطرنشان کرد:‌ سالمندان بالای ۸۰ سال در کشور، ‌بیشترین رشد جمعیت را در جمعیت سالمندان دارند که وابستگی های سنگینی نیز دارند و نیازمند خدمات بهداشتی هستند.

رئیس انجمن علمی طب سالمندی و سالمند شناسی با اشاره به نسبت جنسی سالخوردگی گفت: نصف روستاهای استان های کشور نسبت جمعیتی سالمندان یکسان است اما سالخوردگی زنانه در شهرها در حال اتفاق است.

دلبری افزود: ۵۰ درصد کل مردان و ۷۰ درصد کل زنان سالخورده ما بی سواد هستند و درصد بی سوادی در زنان سالخورده روستایی بیشتر است. وضعیت بیمه پایه در سالمندان روستایی بهتر است. در بیمه تکمیلی ۲۰.۳ درصد کل جمعیت کشور هستند و ۳۱ درصد سالمندان از بیمه تکمیلی استفاده می کنند که باید بیشتر شود. جمعیت سالمندی که در روستا زندگی می کند با دسترسی او به بیمه تکمیلی یک سوم کمتر از سالمند شهری است.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: