۵۴۸۱
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۰
تعداد بازدید : ۴۹۴
بخارایی جامعه‌شناس مطرح کرد:
با چرخاندن متهم در ملأعام فرد همراه با شخصیتی له شده، مجدداً مرتکب جرم می‌شود. با این تفاوت که زیرزمینی و پیچیده‌تر می‌شود. فرد با باندها در زندان و محیط‌های زیرزمینی آشنا می‌شود و این بار دیرتر دم به تله پلیس می‌دهد.

گرداندن در ملأعام مجرم را هوشیارتر می‌کند/جامعه به اندازه کافی ملتهب است

به گزارش فراتیتر، خبر گرداندن ۳ شرور در مقابل پاساژ علاءالدین پس از دستگیری در همان لحظات اولیه با واکنش‌های مثبت و منفی زیادی همراه بود و خیلی‌ها این رفتار را تائید کرد و خیلی‌ها معتقد بودن که این رفتار نه تنها بازدارنده نیست بلکه قبح جرم را هم می‌ریزد. احمد بخارایی، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در خصوص این رفتار پلیس به خبرنگار فراتیتر گفت: در هر جامعه‌ای برای جلوگیری از تشدید انحرافات و ناهنجاری‌ها دو مکانیسم وجود دارد، مکانیسم اول پیش‌گیری و مکانیسم دوم کنترل و نظارت است. مکانیسم نظارتی مثل عملکرد پلیس، زندان و دادگاه‌ها است که باید برای پیشگیری از قبل کاری شده باشد. به نحوی که افراد مجبور به بروز رفتار‌های انحرافی نباشند.

جبر عامل بروز رفتار‌های انحرافی در جامعه
بخارایی تأکید کرد: در یک جامعه هرقدر افراد بیشتر مجبور باشند، گزینه دیگری جز رفتار انحرافی ندارند. در این شرایط اعمال سیاست‌های کنترلی و نظارتی خیلی تأثیرگذار نیست. کنترل رفتار‌های روی زمین منجر به رفتار‌های زیرزمینی می‌شود. به دلیل جبر و نبود گزینه‌های دیگر این گونه رفتار‌ها بروز می‌کند. در صورتی که سیاست اشتغال، اقتصاد سالم و توزیع عادلانه فرصت‌ها کم‌وبیش شکل منطقی داشته باشد و افراد با گزینه‌های مختلف روبه‌رو باشند، رو آوردن به سیستم نظارتی، کنترل پلیس، آبروریزی، تهدید، ترساندن و زندانی کارساز خواهد بود. فردی که امرارمعاشش با سختی و دشواری مواجه است، هزاران بار در ملأعام چرخانده شوند، گزینه‌ای جز برگشتن به جرم ندارد.

مجرم‌هایی که قربانی و مظلوم هستند
این جامعه‌شناس ضمن اشاره به اثر چرخاندن مجرم در ملأعام بر جامعه گفت: در کوتاه‌مدت و گذرا افراد احساس امنیت می‌کنند، اما همانند استفاده از مسکن برای دردی عمیق و بیماری ریشه‌ای عمل می‌کند. این بیماری درمان نمی‌شود و هر لحظه اوج می‌گیرد. افراد بعد از مدتی اگر با خودشان خلوت کنند، متوجه می‌شوند که این افراد جوان‌هایی هستند که زندگی آن‌ها با شرایط مناسب همراه نبوده است. به بیان دیگر این جوانان قربانی و مظلوم هستند، عامل اصلی جامعه است.

گرداندن مجرم در ملأعام مجرم را هوشیارتر می‌کند
بخارایی در پایان خاطرنشان کرد: در صورتی که جرم ساده به نحو بدی کنترل شود، به جرم پیچیده تبدیل خواهد شد. با چرخاندن متهم در ملأعام فرد همراه با شخصیتی له شده، مجدداً مرتکب جرم می‌شود. با این تفاوت که زیرزمینی و پیچیده‌تر می‌شود. فرد با باند‌ها در زندان و محیط‌های زیرزمینی آشنا می‌شود و این بار دیرتر دم به تله پلیس می‌دهد. مجرم هوشیارتر و عمیق‌تر می‌شود. جامعه‌ای که با مشکلات اساسی مواجه است، این‌گونه رفتارها، جرائم و قانون‌شکنی‌ها در جامعه‌ای که با مشکلات اساسی مواجه است، کنترل نخواهد شد در حال حاضر جامعه به اندازه کافی ملتهب است و اثرپذیری آن چنانی از گرداندن متهم در ملأعام نخواهد گرفت. تأثیر این عمل در فرد مجرم موضوع مهمی است. در گذشته مجرم از کلیت جامعه بی احترامی می‌دید، اما این بار بی‌احترامی از سوی پلیس است. در نتیجه بر جرم تأثیری نخواهد داشت. جامعه‌ای که التهاب و اضطراب دارد، اثر ویژه‌ای از چنین اقداماتی نخواهد پذیرفت. وضعیت کنونی جامعه به گونه‌ای است که بسیار جلوتر از خشونت‌های رفتاری است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: