۵۴۸۷
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳
تعداد بازدید : ۴۰۳
سیاسی خارجی

تیتر یک خبر چرخشی

به گفته یک منبع آگاه، مذاکره‌کنندگان آمریکایی و روسی با ادامه کاهش زرادخانه‌های کلاهک‌های هسته‌ای خود با هدف حفظ آخرین پیمان کنترل تسلیحاتی باقیمانده میان این دو کشور پیش از انقضایش در سال آینده موافقت کردند.

به گزارش فراتیتر و به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این منبع مطلع گفت: هنوز مشخص نیست که آیا این توافق برای یک کاهش موفق خواهد بود یا به تمدید پیمان "استارت جدید" که در فوریه منقضی می‌شود، منجر خواهد شد یا خیر. اما اگر عملی شود، توافق‌نامه‌ای پیش از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر آمریکا با هدف تمدید پیمان "استارت جدید" و نهایتا پیوستن چین به آن که خواست دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست، اعلام می‌شود.

این منبع افزود: دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه موافقت خود را با این کاهش اعلام کرده‌اند اما مذاکره‌کنندگان همچنان باید جزئیات مهم از جمله تطبیق و مسائل مربوط به تایید و بازبینی را مشخص کنند.

این شخص پس از آخرین دور از مذاکرات آمریکا-روسیه حول محور کنترل تسلیحاتی که اخیرا در هلسینکی برگزار شد، با خبرنگاران صحبت کرد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، گفت: دور بعدی مذاکرات میان واشنگتن و مسکو هفته آینده برگزار می‌شود. به روس‌ها گفته شده که اگر طی هفته‌های آتی با یک کاهش موافقت نشود، آمریکا احتمالا شرایطش را سخت‌تر خواهد کرد.

عبارت یک کاهش بالقوه در حالی مطرح می‌شود که ترامپ در تلاش است تا در دوران سخت کمپین انتخاباتی‌اش مقابل جو بایدن، رقیب دموکراتش در انتخابات ۲۰۲۰ پیروزی‌هایی را در حوزه سیاست خارجی به دست آورد؛ بایدنی که متعهد شده حتی بدون مشارکت چین، معاهده استارت جدید را تمدید کند.

یک اطلاعیه در آستانه انتخابات نوامبر باعث تعجب همگان خواهد شد چرا که مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که روسیه طرفدار ترامپ است و برای بدنام کردن بایدن تلاش کرده است.

به گفته منبع مذکور، سوم نوامبر یک ضرب‌الاجل برای توافق کاهش زرادخانه‌های کلاهک‌های هسته‌ای با روسیه نیست و مهم نیست که نتیجه انتخابات چه خواهد بود، دولت ترامپ به مذاکرات با مسکو ادامه خواهد داد. اما اگر مذاکرات به بعد از انتخابات کشیده شود، آمریکا به دنبال سازش‌های بیشتر از جانب روسیه خواهد بود.

پس از مذاکرات روز دوشنبه در هلسینکی، مارشال بیلینگزلی، مذاکره‌کننده ارشد آمریکا و نماینده ویژه ترامپ در امور کنترل تسلیحاتی گفت که این نشست به پیشرفت مهمی دست یافته است.

پایگاه خبری آکسیوس جمعه به نقل از منابعی گزارش داد، دونالد ترامپ در تلاش است تا یک پیمان کنترل تسلیحات هسته‌ای با روسیه تا پیش از انتخابات سوم نوامبر حاصل شود. براساس این گزارش،‌ جو بایدن در صورت پیروز در انتخابات این پیمان را تمدید می‌کند اما مذاکره‌کننده ارشد ترامپ گفته است در صورت پیروزی دونالد ترامپ، آمریکا به دنبال امتیازات بیشتر خواهد بود.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: