۵۵۰۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۲
تعداد بازدید : ۴۳۸
برنامه جهانی غذا به دلیل تلاش برای مبارزه با گرسنگی و ناامنی غذایی برنده جایزه صلح نوبل شد.
در شرایطی که ترامپ و پوتین به عنوان نامزد‌های احتمالی جایزه صلح نوبل ۲۰۲۰ شده بودند، در نهایت این جایزه به مبتکران طرح برنامه جهانی غذا رسید. تامسون فیری، سخنگوی این طرح با حضور در ژنو گفت: «این یک لحظه واقعا غرورآفرین برای همه ما است. نامزدی جایزه صلح نوبل هم برای ما باورنکردنی بود، اما دست‌یابی به این جایزه به معنای واقعی کلمه یک پیروزی تکرارنشدنی است.» کمیته نوبل با اشاره به بحران غذایی ناشی از شیوع ویروس کرونا، از دولت‌ها خواست تا توجه بیشتری به برنامه جهانی غذا داشته باشند.
در لیست امسال نامزد‌های جایزه صلح نوبل ۲۱۱ نفر و ۱۰۷ مجموعه یا طرح تا تاریخ اول فوریه معرفی شده بودند. دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین هم از جمله افرادی بودند که برای نامزدی در این جایزه پیشنهاد شده بودند، اما کمیته نوبل تا روز اعلام برندگان هیچ نشانه‌ای از شانس‌های احتمالی نمی‌دهد تا در نهایت برندگان معتبرترین جوایز علمی جهان را معرفی کند. برندگان جوایز نوبل ۱۰ میلیون کرون نروژ (حدود ۱.۱ میلیون دلار) و یک مدال طلای نوبل دریافت می‌کنند. مراسم امسال جوایز نوبل به دلیل شیوع ویروس کرونا متفاوت از سال‌های قبل بود.
کمیته نوبل روز دوشنبه جایزه فیزیولوژی و پزشکی را اهدا کرد و روز سه‌شنبه نوبت به جایزه فیزیک رسید. روز چهارشنبه شیمی اهدا شد و روز جمعه نوبت به جایزه صلح نوبل رسید. جایزه اقتصاد هم هفته آینده تقدیم می‌شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: