۵۵۱۲
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۲
تعداد بازدید : ۳۴۲
اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران مطرح کرد:
گرداندن مجرم در شهر آبروی فرد را می‌برد و قبح موضوع از بین می‌رود. این اقدام نگاه جامعه به پلیس را تغییر می‌دهد و نگاه مردم به پلیس منفی می‌شود.
به گزارش فراتیتر، در چند هفته گذشته پلیس در دو نوبت اقدام به گرداندن مجرمان در سطح شهر نموده است. در این میان تصاویر گرداندن مجرمان در مقابل پاساژ علاءالدین تهران در روز‌های گذشته با واکنش‌های متفاوتی همراه بود. بسیاری این گونه رفتار پلیس را که با کتک زدن مجرمان نیز همراه بود، ناشایست تلقی کرده اند. مصطفی اقلیما رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار فراتیتر در خصوص این اقدام پلیس گفت: این که افراد به اوباش تبدیل می‌شوند، به علت‌های گوناگونی بستگی دارد و اینطور نبوده که از کودکی دزد و خلاف‌کار باشند. شرایط اجتماعی باعث شده تا این افراد به سمت اوباش گری سوق داده شوند. باید توجه داشت که گرداندن متهم در سطح شهر مشکلی را حل نخواهد کرد و با وضعیت کنونی جامعه، باز هم عده دیگری به جرم روی می‌آورند. اقداماتی از این قبیل در گذشته هم انجام می‌شد با این وجود، موضوع همچنان بدون حل شدن باقی مانده است. ما باید علل و عواملی که سبب هدایت افراد به سمت جرم می‌شود را بررسی کنیم. کتک زدن و گرداندن افراد در سطح شهر باقیمانده آبروی آن‌ها را نیز از بین می‌برد.
اقلیما اظهار داشت: مردم هم از این رفتار ناراحت می‌شوند و خواستار همین برخورد با دزدان و اختلاس گران هستند. افراد به این علت دست به دزدی و زورگیری می‌زنند، چون نان و کار ندارند. تا زمانی که علل آنچه که باعث رسیدن افراد به این مرحله می‌شود، برطرف نگردد، مشکلات جامعه نیز حل نخواهد شد. تا زمانی که تورم، گرانی، فقر، بیکاری و ... در هر جامعه وجود داشته باشد، مجرم هم در آن جامعه پیدا می‌شود. پلیس همین چند ماه گذشته اعلام کرد که ۵۰ درصد از مجرمان دستگیر شده در سال جاری، برای اولین باز است که دست به جرم زده‌اند.
وی افزود: این ما هستیم که مجرم را می‌سازیم؛ چون قوانین کشور جواب‌گوی خیلی از مسائل نیست. فرد از بدو تولد خلاف‌کار نیست، خلاف را کسانی مرتکب می‌شوندکه افراد جامعه را به اینجا رسانده‌اند.
پدر مددکاری اجتماعی ایران در پایان تأکید کرد: گرداندن مجرم در شهر آبرو فرد را می‌برد و قبح موضوع از بین می‌رود. مردم هم نتیجه می‌گیرند که موبایل دزد کتک می‌خورد، اما کسانی که میلیارد‌ها پول را می‌برند، از کشور خارج می‌شوند و کسی به آن‌ها کاری ندارد. چرا کسی که در دادگستری فساد کرد را در ملأ عام نشان ندادند؟ نکته دیگری که باید به آن توجه کرد، آن است که پلیس حق کتک زدن افراد را در ملأعام ندارد. این اقدام نگاه جامعه به پلیس را منفی خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: