۵۵۲۶
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
تعداد بازدید : ۴۰۸

به گزارش فراتیتر، گزارشی که همزمان با ۶۰ سالگی سازمان نفتی اوپک منتشر شده، تجزیه و تحلیل‌هایی را نشان می‌دهد که شیوع ویروس کرونا تاثیری باورنکردنی و نگران‌کننده روی بازار جهانی نفت داشته است. گزارش اوپک همچنین پیش‌بینی‌هایی از وضعیت بازار در کوتاه‌مدت و درازمدت تا سال ۲۰۴۵ ارائه کرده که چندان امیدوارکننده به نظر نمی‌رسد.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر شد، اعلام کرد که روند همه‌گیری ویروس کرونا بزرگترین رکود اقتصادی بازار نفت و گاز در همه سال‌های گذشته را ایجاد کرده است. این ادعا در حاشیه گزارش عملکرد چشم‌انداز جهانی بازار نفت که به‌صورت ویدیوکنفرانس و به میزبانی وین برگزار شد، بحران فعلی بازار نفت به‌عنوان شدیدترین رکورد بازار از رکورد بزرگ اقتصادی دهه ۱۹۳۰ معرفی شد.

محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک در بخشی از بیانیه سازمان گفت: «این روزها صفحه مهمی از تاریخ سازمان را ورق می‌زنیم. تعهد اوپک به تامین حداقل درآمد اقتصادی اعضا و حمایت از وضعیت بازار در این شرایط جهانی اقتصاد واقعا دشوار است. آنقدر دشوار که شاید در حیات ۶۰ ساله این سازمان، تاریخی باشد».

اوپک در شرایطی این وضعیت را اعلام کرده که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد رشد اقتصادهای عضو این سازمان که قرار بود از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۵ با نرخ ۲.۱ دنبال شود حالا با نرخ ۰.۷ حدس زده می‌شود. کشورهای خارج از سازمان اوپک هم احتمالا تا ۳.۴ درصد از حجم اقتصاد خود را از دست می‌دهند. با وجود پیش‌بینی‌های احتمالی از کاهش میزان تقاضا برای نفت، اوپک اعلام کرد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۴۰ به اوج خود می‌رسد.

پیش‌بینی اوپک نشان می‌دهد که تفاضا برای نفت تا سال ۲۰۴۵ همچنان قابل توجه است و البته که گاز طبیعی به جایگاه دوم سوخت‌های فسیلی راه پیدا می‌کند.

اگرچه احتمال کاهش قیمت نفت در سال‌های پیش‌ رو وجود دارد اما در نهایت قیمت آن در پایان دوره پیش‌بینی اوپک به اوج خود می‌رسد. براساس پیش‌بینی اوپک با مدیریت احتمالی وضعیت کرونا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ تقاضا برای طلای سیاه افزایش پیدا می‌کند و در سال‌های پس از آن هم به روند صعودی خود ادامه می‌دهد.

هرج و مرج تنها به بازار نفت تعلق ندارد و سایر کسب و کارهای جهان هم وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کنند. بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان که نقش مهمی در دنیای حمل و نقل دارند، به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار بحران‌های اقتصادی شده‌اند و از دولت‌ها خواستار کمک شده‌اند. انجمن بین المللی حمل و نقل هوایی هشدار داده که اگر وضعیت موجود تا پایان نیمه دوم سال ۲۰۲۰ دنبال شود، ضرری ۷۷ میلیارد دلاری برای شرکت‌های هواپیمایی جهان به همراه دارد که قطعا به راحتی قابل جبران نیست. این سازمان از دولت‌ها و فرودگاه‌ها درخواست کرده که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را جانشین قرنطینه و محدودیت‌های کرونایی کنند که پروازهای هوایی سراسر جهان دوباره لغو نشوند.

منبع: اسپوتنیک

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: