۵۵۲۷
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۳۸۳
اجتماعی آموزش

تیتر یک خبر چرخشی

مدیر دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش گفت: تامین ماسک‌ رایگان برای دانش‌آموزان نیازمند در هیچ کجایی تعهد نشده است.

به گزارش فراتیتر، «محمد محسن بیگی» مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش در خصوص وضعیت مدارس کشور بعد از گذشت بیش از یک ماه از بازگشایی گفت: ما تابع تصمیماتی هستیم که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود. ‌همانطور که به سایر استان‌ها تفویض اختیار شده و برخی از تصمیمات به عهده استان‌هاست، برای شهر تهران هم مشابه همان تفویض اختیار وجود دارد، به این صورت که طبق تصمیمات ستاد مقابله با کرونا شهر تهران، آموزش حضوری در هفته گذشته و این هفته تعطیل شد.

وی ادامه داد: هر تصمیمی که ستاد استانی کرونا با تفویض اختیاری که از ستاد ملی دارد،‌ بگیرد برای آموزش و پرورش لازم‌الاجراست و استان‌ها  به آن عمل خواهند کرد.

محسن بیگی خاطرنشان کرد: وضعیت مدارس تهران این هفته نیز مشابه وضعیت هفته گذشته است و تا پایان هفته کلاس‌ها حضوری برگزار نخواهد شد. ضمن اینکه در تهران بیش از ۹۰ درصد از دانش‌آموزان به شکل مجازی آموزش می‌بینند.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش درباره رعایت پروتکل‌ها در مدارس توسط معلمان و دانش‌آموزان گفت: حضور دانش‌آموزان تفویض اختیار شده و خانواده‌ها می‌توانند نوع آموزش مجازی و حضوری را انتخاب کنند.

وی تاکید کرد: درصد زیادی از دانش‌آموزان به خصوص در شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها روش آموزش مجازی را انتخاب کرده‌ند و عملا در بسیاری از نقاط در تهران مدرسه‌های ما ۱۰ درصد به صورت حضوری کلاس برگزار می‌کنند.

محسن بیگی عنوان کرد: عمده مدارس حضوری ما در شهرستان‌های کوچک، مناطق محروم، روستاها و در مناطق عشایری است، در شهرهای بزرگ از روز سوم بازگشایی اختیار انتخاب نوع آموزش به مدرسه و دانش‌آموزان داده شد و از همان موقع یک سری از دانش‌آموزان شیوه آموزش مجازی را انتخاب کردند.

مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش تاکید کرد: تقریبا از همان هفته اول خیلی از مدارس عملا به صورت حضوری کلاسی برگزار نکردند و دانش آموزانی که امکان استفاده از فضای مجازی را نداشته یا از ابزار محروم بوده‌اند از کلاس‌های حضوری استفاده کردند.

وی گفت: مدارس با هر تعداد دانش‌آموزی که تمایل به آموزش حضوری دارند، باز هستند و بازرسی‌ها و بازدیدها در راستای رعایت پروتکل‌ها هم توسط وزارت بهداشت و هم توسط همکاران ما به همراه تیم‌های مشترک انجام شده است.

محسن بیگی با بیان اینکه ۸۰ درصد مدارس کشور پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند، گفت: طبق آخرین گزارش‌هایی که وزارت بهداشت اعلام کرده، بیش از ۸۰ درصد مدارس پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند و بعضی از مدارس در برخی موارد نیاز به تذکراتی داشته‌اند که آن مدارس نیز کمتر از شش درصد هستند و تذکرات لازم برای اصلاح موارد به آنها داده شده است.

مدیر دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش در خصوص اینکه برخی مدارس به لحاظ ساختاری نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، گفت:‌ برخی مشکلات در مدارس عمدتا مربوط به تجهیزات بهداشتی نیست و مربوط به ساختار فیزیکی است، زیرا یک سری از مدارس تخریبی و قدیمی هستند که باید به آنها رسیدگی شود. به عنوان مثال یکی از مواردی که در پروتکل‌ها گفته شده که باید دقیقا رعایت شود، تهویه کلاس درس است.

وی ادامه داد: مدارس ما از گذشته تهویه نداشته‌اند و حال برای جا به جایی و جریان هوا فقط در و پنجره‌ها را باز می‌کنند و یا برخی دانش‌آموزان علی‌رغم همه تذکراتی که داده می‌شود، ماسک ندارند، یا در برخی مدارس ممکن است که ضعف‌هایی در روشویی‌ها و  آبخوری‌ها باشد. اینها جزو تذکراتی است که به مدارس بابت رعایت پروتکل‌های بهداشتی داده شده است.

محسن بیگی در پاسخ به این سوال که با توجه به سرد شدن هوا دیگر امکان باز کردن پنجره‌ها وجود ندارد،‌ بنابراین تهویه کلاس‌‎های درس چطور امکان پذیر است؟ گفت: شرایط را باید با وضعیت موجود تنظیم کرد ما نمی‌توانیم برای ساختمانی که ۶۰ سال قدمت دارد و تخریبی است، کار خاصی کنیم. البته حضور دانش آموزان نیز در مدارس کاهش پیدا کرده است، و آن تعدادی هم که حضوری هستند، طی سه زمان ۳۵ دقیقه‌ای آموزش خواهند دید.

مدیر دفتر سلامت و امور تندرستی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که توزیع ماسک رایگان در مدارس به کجا رسید و آیا با وزارت صمت و وزارت بهداشت مذاکره‌ای صورت گرفته است؟ گفت: چنین تعهدی را هیچ کسی ایجاد نکرده و از جای خاصی نیز برای توزیع ماسک رایگان برنامه مدونی اعلام نشده است. برخی از مدارس خودشان با کمک خیرین، اولیا و مربیان اقداماتی برای دانش آموزان نیازمند انجام داده‌اند، اما این عمومیت ندارد.

او افزود: بحث ماسک‌های ارزان قیمت مطرح شده بود، اما تامین ماسک‌های رایگان برای دانش‌آموزان نیازمند در هیچ کجایی تعهد نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آماری از ابتلا و فوت دانش آموزان و معلمان به کرونا دارید یا خیر؟ گفت: آمار در اختیار وزارت بهداشت است و آنها آمار را به صورت صنفی مشخص نمی‌کنند، بلکه بر اساس سن مشخص می‌کنند. ما آمار مشخصی نداریم که بتوانیم به شکل قاطع آن را اعلام کنیم. یکی از علت‌های اصلی آن هم این است که بخش زیادی از مدارس غیرحضوری هستند و عملا خیلی آمار مطمئنی به دست ما نمی‌رسد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: