۵۵۳۱
يکشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
تعداد بازدید : ۳۲۳
متخصص بیماری‌های عفونی گفت: فقط چهار درصد همزمانی ابتلا به کرونا و آنفلوآنزا در افراد وجود دارد و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شانس ابتلا به این بیماری‌ها ۹۰ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش فراتیتر، داوود یادگاری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: از نظر بالینی، فردی که دچار آنفلوآنزا می شود اختلال بویایی و چشایی ندارد اما بقیه علایم این بیماری با کرونا یکسان بوده و تشخیص آن از یکدیگر سخت است.

وی اظهار داشت: مردم اگر دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کنند، همزمانی آنفلوآنزا و کرونا کم بوده و شانس ابتلا به این بیماری ها ۹۰ درصد کاهش می یابد.

یادگاری ادامه داد: روش‌های انتقال ویروس‌هایی که منجر به کرونا و آنفلوآنزا می‌شوند، مشابه است، این ویروس‌ها بین افرادی که در تماس و فاصله نزدیک با هم قرار دارند، از طریق قطرات تنفسی خارج ‌شده از دهان و بینی هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه منتشر می‌شوند و یکی دیگر از راه‌های انتقال این ویروس‌ها، لمس کردن سطح آلوده به ویروس توسط شخص و سپس دست زدن به دهان، بینی و چشم‌های خود است.

این متخصص بیماریهای عفونی، تب، سرفه، تنگی نفس یا مشکل در تنفس، خستگی، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، درد عضلانی، سردرد و حالت تهوع و استفراغ که بیشتر در کودکان شایع است را از علایم مشابه آنفلوآنزا و کرونا بیان کرد و گفت: علایم دو بیماری می‌تواند خفیف یا شدید باشد و منجر به عوارض جدی مانند ذات‌الریه، تنفسی حاد، نارسایی عضو، حملات قلبی، التهاب قلب یا مغز، سکته مغزی و مرگ شوند.

یادگاری افزود: بسیاری از افراد مبتلا به آنفلوآنزا یا کسانی که کرونا خفیف دارند، می‌توانند در خانه با استراحت و مصرف مایعات بهبود یابند اما برخی افراد مبتلا به این بیماریها به شدت بیمار شده و باید در بیمارستان بستری شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: افراد در صورت ابتلا به کرونا ممکن است حس چشایی یا بویایی خود را از دست بدهند و علایم ۲ تا ۱۴ روز پس از در معرض ویروس قرار گرفتن بروز پیدا می‌کنند و علایم آنفلوآنزا حدود یک تا چهار روز پس از مواجهه با ویروس ظاهر می‌شوند.

یادگاری ادامه داد: آنفلوآنزا با داروهای ضدویروسی قابل درمان است، اکنون هیچ داروی ضدویروسی برای درمان کرونا تایید نشده و برخی داروها ممکن است به کاهش شدت کرونا کمک کنند.

به گفته وی، بهترین راه پیشگیری از آنفلوآنزا و کرونا رعایت اصول بهداشتی از جمله شستن مرتب دست‌ها و عدم تماس دست با صورت است زیرا فرقی نمی‌کند کرونا باشد یا دیگر ویروس‌ها و بیماری‌ها، تماس دست آلوده با چشم، بینی و دهان می‌تواند فرد را به انواع بیماریها دچار کند.

یادگاری افزود: در این ایام از دید و بازدید و تماس غیراضطراری با افراد بپرهیزید، فرقی نمی‌کند که فرد سالم باشد یا مبتلا به یک سرماخوردگی کوچک، باید تماس خود را با همه‌ افراد به حداقل برسانید و استفاده از ماسک
یکی دیگر از راهکارهای جلوگیری از ابتلا به کرونا است اما باید بدانید که استفاده دراز مدت از یک ماسک می‌تواند باعث تکثیر باکتری شود و ماسک برای بیمارانی که از داروهای ضد سیستم ایمنی استفاده می کنند بیشتر توصیه می شود. همچنین دست زدن به ماسک باعث آلوده شدن دست ها خواهد شد.
وی اظهار داشت: از خوردن غذای خام یا نیمه خام در این روزها دوری کنید و همه تلاش خود را به کار بگیرید تا موادی مانند گوشت و تخم مرغ را کاملا بپزید.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: