۵۵۷۶
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳
تعداد بازدید : ۴۲۲
سیاسی داخلی

اخبار ویژه

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری خود در مورد مسائل مختلف منطقه و بین الملل به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

به گزارش فراتیتر، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست خبری خود، فرارسیدن دهه آخر ماه صفر را تسلیت گفت و با اشاره به تحولات سیاست خارجی طی هفته گذشته اظهار‌داشت: وزیر امور خارجه در ۱۹ مهر در صدر هیاتی محدود از نظر تعداد اما بلندمرتبه به چین رفت و با همتای چینی خود دیدار کرد. سفرای سوریه و ژاپن هم در پایان ماموریتشان با ظریف دیدار کردند. 

وی ادامه داد: همچنین وزیر امور خارجه دومین رایزنی تلفنی خود را با لاوروف درباره قره‌باغ انجام داد. ایشان همچنین با وزیر امور خارجه انگلیس هم رایزنی کردند. 

رییس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با بیان اینکه هفته بعد ساعت ۳:۳۰ صبح ۲۷ مهر ماه محدودیت‌های تسلیحاتی مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ ملغی می‌شود، تصریح کرد: پنج سال بعد از تصویب برجام این اتفاق می‌افتد و هفته بعد، پنجمین سالگرد تصویب برجام است. در ۲۷ مهر، هم محدودیت‌های صادرات و واردات تسلیحاتی ملغی شده و هم محدودیت سفر ۲۳ شخصیت حقوقی رفع می‌شود. 

 وی یادآورشد: مهمترین بُعد تاریخ ۲۷ مهرماه ساعت ۳:۳۰ دقیقه بامداد به وقت تهران، باور شکست تاریخی ایالات متحده است که به رغم تمام گردنکشی‌ها و حیله‌گری‌ها و اقدامات فراقانونی نتوانست در دنیای متنوع شده کار خود را جلو ببرد و جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که آمریکا آن‌قدرها هم که اعلام می‌کند قدر قدرت نیست

خطیب‌زاده در مورد سفر وزیر امور خارجه به چین گفت: این سفر دارای ابعاد مختلف است. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود که سفر ظریف به صورت مشخص برای برطرف کردن این موانع بود. گفت‌وگوهای مثمرثمری در این زمینه و در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد تجاری و اقتصادی انجام شد.

وی با بیان اینکه ایران و چین نگاه یکسانی به غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند، افزود: سفر وزیر امور خارجه به چین ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم داشت. چین هم همانند روسیه طرحی درباره خلیج فارس ارائه کرده است. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را شناخته و به دنبال برقراری گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای باشد و شامل سازوکارهای فراگیر  شود، چه طرح چین باشد و چه طرح روسیه استقبال می‌کند. ولی فکر می‌کنیم طرح ایران جامع‌تر بوده و ساختاردارترین طرح ارائه شده، طرح صلح هرمز است و  امیدواریم کشورهای دیگر هم به دنبال گفت‌وگو باشند.

خطیب‌زاده در مورد سفر ظریف به چین گفت: این سفر دارای ابعاد مختلف است. موانع مشخصی در برخی مراودات عادی پیش آمده بود که سفر ظریف به صورت مشخص برای برطرف کردن این موانع بود. گفت‌وگوهای مثمرثمری در این زمینه و در مسیر ارتقای روابط دوجانبه در ابعاد تجاری و اقتصادی انجام شد.

وی با بیان اینکه ایران و چین نگاه یکسانی به غیرقانونی بودن تحریم‌های یکجانبه و فراسرزمینی آمریکا دارند، افزود: سفر وزیر امور خارجه به چین ابعاد منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هم داشت. چین هم همانند روسیه طرحی درباره خلیج فارس ارائه کرده است.

این دیپلمات ارشد ایرانی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران از هر طرحی که واقعیت‌های منطقه را شناخته و به دنبال برقراری گفت‌وگوهای درون منطقه‌ای باشد و شامل سازوکارهای فراگیر شود، چه طرح چین باشد و چه طرح روسیه، استقبال می‌کند. اما فکر می‌کنیم طرح ایران جامع‌تر بوده و ساختاردارترین طرح ارائه شده، طرح صلح هرمز است و امیدواریم کشورهای دیگر هم به دنبال گفت‌وگو باشند.

وی در ادامه تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا را مقوله‌ای جدا از محدودیت‌های تسلیحاتی عنوان و خاطرنشان کرد: آمریکا تلاش کرد جلوی رفع این محدودیت‌ها را بگیرد اما نتوانست. از سوی دیگر غذا، دارو و تجارت تحریم نیست اما دولت آمریکا می‌خواهد پلیس، قاضی و دادستان و مجری احکام دنیا باشد ولی ایران پاسخ یکسانی داده است.

خطیب‌زاده اضافه کرد: طرف سومی هم وجود دارد که از تحریم‌ها وحشت دارد. این تحریم‌ها، ارعاب علیه شرکت‌ها را تشدید می‌کند اما مسئولیت حاکمیت را کم نمی‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه حاکمیت ایران در مقابل مردم پاسخگو است، یادآور شد: مسئولان و طرف‌ها به مسئولیت‌های خود واقف هستند که آن، تامین نیازهای مردم است. علی‌رغم همه فشارها دولت با جدیت کارها را انجام می‌دهد اما قصد ما اعلام نمایشی و تبلیغاتی نیست؛ چراکه فکر می‌کنیم در جنگ جدی اقتصادی با آمریکا و اذنابش هستیم.

وی درباره رایزنی‌های وزیر امور خارجه در چین درباره سند راهبردی تهران و پکن عنوان کرد: سند مشارکت راهبردی ایران و چین، یک نقشه راه میان دو کشور است که در این سفر در مورد ابعاد مختلف آن رایزنی شد. اجماع جدی در داخل ایران و چین وجود دارد که این اجماع، بسیار ارزشمند است تا روابط دو کشور به سطح مشارکت راهبردی ارتقا یابد.

خطیب زاده درباره آمادگی وزارت خارجه برای کمک به پرداخت طلب برانکو سرمربی پیشین تیم پرسپولیس هم گفت: وزارت امور خارجه نه فقط در مورد فوتبال و باشگاه‌ها، بلکه آماده کمک کردن به همه بخش‌ها در ایام تحریم است. اما اگر درخواست مستقیمی از ما شود، آماده کمک هستیم. در این زمینه بخشی در وزارت امور خارجه وجود دارد. پرسپولیس و استقلال و سایر باشگاه‌ها برای ما مهم هستند و آماده نهایت همکاری هستیم.

منبع: ایلنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: