۵۵۸۱
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۲
تعداد بازدید : ۳۴۲
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتمام تست‌های نهایی ماهواره پارس ۱ برای تحویل به سازمان فضایی ایران خبر داد.

به گزارش فراتیتر، «مرتضی براری» درباره مهم‌ترین اقدامات حوزه فضایی کشور در یک‌سال اخیر، افزود: از آغاز برنامه ۱۰ ساله دوم فضایی، توسعه متوازن ارکان حوزه فضایی را در دستور کار قرار دادیم و در هر دو حوزه بالادست و پایین دست برنامه‌هایی را به ‌صورت کوتاه مدت و بلند مدت تدوین کردیم.

معاون وزیر ارتباطات افزود: برای تحقق تمام برنامه‌ریزی‌های انجام شده، کارگروه‌های مختلف تشکیل شد. خوشبختانه با تلاش در حوزه فضایی و علیرغم شیوع ویروس کوید ۱۹، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تمام برنامه‌ها مطابق با جدول برنامه زمان‌بندی در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان فضایی کشور خاطرنشان کرد: در حوزه پایین دست و حوزه خدمات فناوری فضایی پس از شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها هم اکنون شاهد به بلوغ رسیدن‌شان هستیم. با برگزاری رویدادهای مختلف توانمندسازی توسط سازمان فضایی، این استارت‌آپ‌ها علاوه توسعه دانش فنی خود توانسته‌اند بازارهای مورد هدف خود را نیز شناسایی و برای ورود به آن‌ها اقدام کنند.

وی اظهار داشت: در حوزه بالادست و توسعه فناوری نیز پروژه‌های ماهواره‌ای با سرعت در حال پیشرفت است و گام به گام در حال تحقق اهداف سند چشم انداز هستیم. به تازگی نیز تست‌های ماهواره پارس ۱ به سرانجام رسید و به‌زودی نیز تحویل سازمان فضایی خواهد شد. دیگر پروژه‌ها نیز مطابق با برنامه و بدون هیچ تاخیر زمانی در حال پیشرفت است.

برنامه‌های پیش روی سازمان فضایی کشور

براری گفت: یکی از راهبردهای جدید که آن را در دستور کار قرار داده‌ایم تسهیل‌گری برای ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه فضایی است. بسیار امیدوارکننده است که شرکت‌ها و نهادهای توانمند برای ورود به این عرصه در حوزه زیرساخت‌ها و اپراتوری اعلام آمادگی کرده‌اند و فرآیندهای نهایی خود را طی می کنند.

وی تصریح کرد: این مسیری که آغاز شده بدون هیچ توقفی تا به نتیجه رسیدن اهداف آن پیگیری خواهد شد تا کشور از ثمرات آن بهره‌مند شود. در حوزه خدمات نیز همچون گذشته با سیاست‌ها و راهبردهایی که تدوین شده است به دنبال رونق بازار این کسب و کارها هستیم. در پی فعالیت‌ها و برنامه‌های ترویجی که سال گذشته برگزار کردیم، احساس نیاز به خدمات کسب و کارهای این حوزه در بخش‌های مختلف مدیریتی کشور نیز ایجاد شده است.

او درباره آخرین وضعیت موتور فضایی آرش گفت: موتور آرش نیز که توسط پژوهشگاه فضایی ایران طراحی و ساخته شده در حال طی کردن تست‌های نهایی خود است.

استارت‌های فضایی، دانش‌بنیان شدند

مرتضی براری معتقد است استارت‌آپ‌های حوزه فضایی در حال رسیدن به بلوغ دانشی هستند.  وی با بیان این مطلب خاطرنشان کرد: در ایام کرونا الگوریتم پایش آتش سوزی استارت‌آپ تیزنگر مورد تایید آژانس فضایی اروپا قرار گرفت و هم اکنون توسط این آژانس و با نام ایرانی در حال بهره برداری است. دیگر استارت‌آپ‌ها نیز با توسعه دانشی که داشته‌اند در حال جذب بازارهای خود هستند. این مسیر، نویدبخش آینده‌ای درخشان برای آن‌ها خواهد بود. همچنین آنها نیز موفق به کسب مجوز دانش‌بنیانی شدند و اکنون مسیر خود را با جدیت بیشتر طی می‌کنند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: