۵۵۸۴
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۴۲۷

به گزارش فراتیتر،چین به بزرگترین اقتصادی تبدیل شد که تا امروز به برنامه بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی برای عرضه واکسن کرونا در کشورهای فقیر و در حال توسعه پیوسته است.

هوا چایینگ،وزیر امور خارچه چین، در بیانیه‌ای که در توییتر هم منتشر شد، اعلام کرد که چین به برنامه بین‌المللی سازمان بهداشت جهانی برای عرضه واکسن کرونا به کشورهای فقیر، در حال توسعه و توسعه‌ نیافته پیوسته است. او مدعی شد این طرح «یک گام بزرگ برای احیای مفهوم جامعه جهانی بهداشت و مراقبت از همه در برابر ویروس کرونا» بوده و چین به پیوستن به آن افتخار می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) مدتی پیش از طرح بین‌المللی تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا (COVAX) رونمایی کرد. هدف این طرح عرضه بیشتر از دو میلیارد دز واکسن کرونا تا پایان سال آینده میلادی در سراسر جهان است. سازمان بهداشت جهانی تمرکز این طرح را روی کشورهای در حال توسعه و فقیر قرار داده و بخش عظیمی از بودجه آن توسط ترکیب همکاری کشورهای ثروتمند تامین می‌شود. ۹۲ کشور (مانند فیلیپین و اندونزی) از این طرح بهره می‌برند.

همانطور که کشورهای اروپایی و ایالات متحده در حال جدال با ویروس کرونا هستند، چین به طرح بین‌المللی تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا (COVAX) پیوسته تا ویروسی که نخستین بار اواخر سال گذشته میلادی در ووهان ظهور کرد هرچه زودتر به مرحله مهار نزدیک شود. در شرایطی که ایالات متحده بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در جهان را ثبت کرده هنوز علاقه‌ای از جانب این کشور برای پیوستن به طرح بین‌المللی تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا (COVAX) دیده نشده است. شاید جالب باشد بدانید که صدها هزار نفر در چین واکسن‌های آزمایشی شرکت‌های داروسازی چینی را تزریق کرده‌اند. سه شرکت دارویی در چین در مرحله پایانی آزمایش واکسن ویروس کرونای خود هستند و احتمالا به‌زودی آن را وارد مرحله عرضه جهانی می‌کنند.

دولت چین مدعی شده که واکسن کرونای چینی احتمالا از ماه آینده در دسترس است. وزارت امور خارجه چین هم تایید کرده که با رسیدن واکسن به مرحله نهایی تولید و توسعه، کشورهای در حال توسعه و فقیر هم شانس قابل توجهی برای دریافت این واکسن دارند. شانسی که در چارچوب طرح بین‌المللی تسهیل دسترسی جهانی به واکسن کرونا (COVAX) قطعی به نظر می‌رسد.

منبع: الجزیره

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: