۵۵۹۱
سه‌شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۴۹۲

به گزارش فراتیتر، بسیاری از افراد تصور می‌کنند تامین کالری مورد نیاز بدن یکی از مهم‌ترین فواید قهوه است. طعم بی‌نظیر این نوشیدنی متفاوت هم به دهان بسیاری از هواداران آن متمایز به نظر می‌رسد و جذابیت‌های این نوشیدنی تلخ باعث شده مردم درباره فواید آن باورهای بسیاری داشته باشند. اما واقعیت این است که بخش عظیمی از این باورها، اشتباه هستند.

بخش قابل توجهی از باورها درباره فواید قهوه و تامین کالری مورد نیاز بدن توسط این نوشیدنی چندان هم واقعی نیستند. لیبی ویوِر، نویسنده و زیست‌شیمی‌دان اهل استرالیا از رازهای عجیبی که درباره حقیقت تامین کالری بدن توسط قهوه وجود دارد، رونمایی کرده است. به اعتقاد او نوشیدن قهوه در بیشتر مواقع وضعیتی سیری‌ناپذیر را ایجاد می‌کند که هرچه بیشتر از آن بنوشید، بیشتر به آن علاقه‌مند می‌شوید. قهوه جانشین مناسبی برای صبحانه نیست و راه خوبی برای مقابله با کم‌خوابی به نظر می‌رسد. اما دکتر لیبی ویور می‌گوید در کنار همه تصورات اشتباهی که درباره قهوه وجود دارد، میزان آهن خون هم مسئله‌ مهمی است.

دکتر ویور که از محققان برجسته‌ در حوزه زیست‌شیمی است حقایق جالبی را در میان تحقیقاتش کشف کرده که احتمالا برای هواداران جدی قهوه‌ها خبرهای خوبی نیست. آیا نوشیدن قهوه در کنار صبحانه واقعا کالری مورد نیاز بدن را تامین می‌کند؟ آیا قهوه می‌تواند کمبود خوابتان را جبران کند؟ دکار لیبی ویور باور دارد که مسائل مختلفی مانند نیازهای عاطفی، تغذیه‌ای و زیست‌شیمی روی کالری مورد نیاز بدن در جریان شبانه‌روز تاثیرگذار هستند اما کشف دلیل حقیقی خستگی بدن چندان هم ساده نیست. او شش رازی را که در جریان تحقیقات متعدد به دست آورده، توضیح می‌دهد.

آیا نوشیدن قهوه برای تامین انرژی نیاز است؟ خیر

بسیاری از افرادی که به صورت مداوم کار می‌کنند، اعتقاد دارند که نوشیدن قهوه به آن‌ها کمک می‌کند تا انرژی و کالری مورد نیاز خود را به دست آورده و با سرعت و دقت بیشتری کار کنند. بنابراین در ابتدای صبح قهوه می‌نوشند. اما دکتر ویور اعتقاد دارد نوشیدن قهوه بیشتر از آن‌که انرژی‌زا باشد، اعتیادآور است و احساسی سیری‌ناپذیر را به همراه دارد که با نوشیدن هرچه بیشتر آن، اعتیاد بیشتری به همراه دارد. او درباره این ویژگی قهوه می‌گوید: « مردم باورشان نمی‌شود که بدون اعتیاد به قهوه انرژی بیشتری در طول روز دارند. اندام ما توانایی خارق‌العاده‌ای در تامین کالری مورد نیاز بدن دارد. اما این تامین کالری در شرایطی ایجاد می‌شود که تولید انرژی به سبک زندگی خودمان وابسته باشد و ارتباطی با مواد دیگر ندارد.»

اگر از آن دسته از افرادی هستید که به نوشیدن کافئین عادت کرده‌اید، سعی کنید هر هفته میزان مصرفتان را نصف کنید تا در نهایت دیگر نیازی به مصرف این ماده اعتیادآور نداشته باشید. پس از دو هفته بدون دوری از کافئین، احساس روزانه‌تان را یادداشت کنید. اگر قهوه را در ساعات آغازین روز مصرف می‌کنید، با کنارگذاشتن آن دچار خستگی می‌شوید اما به مرور زمان افزایش میزان انرژی در بدنتان را احساس می‌کنید. بنابراین شاید بهتر باشد که چای یا دم‌نوش‌های گیاهی را جانشین قهوه کنید.

آیا قهوه می‌تواند جانشین صبحانه شود؟ ابدا

اهل صبحانه نیستید؟ آیا خوردن صبحانه در ابتدای روز به بدنتان نمی‌سازد؟ البته که باید بدانید تنها نیستید اما دکتر ویور باور دارد که هیچ دلیل علمی‌ای برای دوری از صبحانه وجود ندارد. واقعیت این است که نخوردن صبحانه صرفا باعث می‌شود که پیش از فرارسیدن ظهر به شدت احساس گرسنگی کنید. در چنین شرایطی، افراد علاقمند می‌شوند تا مواد غذایی‌ای را مصرف کنند که احتمالا برایشان فایده‌ای ندارد. بنابراین بهتر است که روز را با خوردن موادی مغذی آغاز کنید تا تامین کالری مورد نیاز بدن با مشکل مواجه نشود و در عین حال قدرت شناختی‌تان هم افزایش پیدا می‌کند.

اگر پس از بیدارشدن از خواب احساس می‌کنید که نمی‌توانید چیزی بخورید، باید دلیل آن را جستجو کنید. گروهی از متخصصان باور دارند که باید شام را زودتر از قبل بخورید. پیش از غروب، زمان مناسبی برای شام‌خوردن است.

آیا خوردن قهوه انرژی شما را تامین می‌کند؟ شاید کمبود آهن دارید

دکتر ویور می‌گوید خستگی بسیاری از افراد در حقیقت در نتیجه‌ کمبود آهن است. اگرچه کمبود آهن عامل مهمی در میزان انرژی افراد است اما فراموش نکنید که تغذیه مناسب هم نقش مهمی در سلامتی بدن دارد. اگر میزان مصرف ویتامین ب کم باشد، فرایند لازم برای تبدیل غذا به انرژی در بدن به شکل ناقص انجام می‌شود. این اتفاق می‌تواند یکی از دلایل اصلی احساس خستگی باشد. در چنین شرایطی باید ید را به میزان کافی مصرف کنید تا مانع از بروز تیروئید پرکار شوید. بهترین رژیم غذایی نیز برای افزایش میزان آهن، خوردن سبزیجات و رژیم گیاهی است. دکتر ویور توصیه می‌کند پس از خوردن هر غذا به بدنتان خوب توجه کنید و ببینید چه حسی دارید. ‌بنابراین می‌توانید غذای متناسب‌تری با اندام خودتان پیدا کنید.

مصرف شیرینی انرژی بیشتری برای بدن شما به همراه دارد؟ احتمالا خیر

شاید تصور کنید با خوردن شیرینی‌، انرژی مورد نیاز بدن را جذب می‌کنید اما واقعیت این است که اثر جذب این انرژی به معنای واقعی کلمه مقطعی است. بنابراین احتمال آنکه باقی روز را با خستگی بگذرانید، بهتر است. دریافت چربی‌های خوب از مواد مغذی اثر بسیار بهتری برای کسب انرژی دارد و البته که مانع مصرف مواد قندی می‌شود. شاید به همین دلیل باشد که پس از افت انرژی دوباره به مصرف مواد قندی احساس نیاز می‌کنید. فراموش نکنید که با مصرف آجیل‌های خام و روغن زیتون طبیعی انرژی کل روزتان را به راحتی تامین می‌کند.

آیا قهوه واقعا زمان خواب شما را کمتر می‌کند؟ نه به‌اندازه خواب کافی

افرادی که خیلی کار می‌کنند در جریان هفته زمان کمتری می‌خوابند تا در پایان هفته مدت بیشتری را به استراحت اختصاص دهند. با این حال دکتر ویور اعتقاد دارد زمان خواب افراد باید ۷ تا ۹ ساعت در شب باشد و انرژی به‌دست‌آمده از این استراحت با هیچ اتفاقی قابل جبران نیست. او تاکید می‌کند که براساس نتایج تحقیقاتی که به دست آمده بهتر است که میزان خواب خودتان را به ۹ ساعت برسانید. چون این میزان ساعت برای فرایند بازسازی بدن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

با تماشای تلویزیون در ساعات پایانی شب به آرامش خود کمک می‌کنید؟ ابدا

تصور اشتباهی است که تماشای فیلم یا تلویزیون در ساعات پایانی شب‌ها به آرامش‌تان کمک می‌کند. واقعیت این است که نور آبی که از صفحه‌ مانیتور یا تلویوزیون پخش می‌شود، ساعت زیستی طبیعی بدن را مختل می‌کند و در نهایت به بیدارماندن شما کمک می‌کند چون ساعت خواب شما را به هم می‌ریزد و خستگی بیشتری به همراه دارد. متخصصان باور دارند که باید ۹۰ دقیقه پیش از به‌ خواب‌ رفتن باید از صفحه‌نمایش گوشی یا تلویزیون دوری کنید. به جای آن کتاب و مجله بخوانید تا خوابی باکیفیت‌ترو طولانی‌تر را تجربه کنید.

منبع: دیلی‌میل

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: