۵۵۹۵
دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
تعداد بازدید : ۳۷۵
کرمانپور رئیس اورژانس بیمارستان سینا مطرح کرد:
تهران به چند دلیل نسبت به سایر مناطق کشور شرایط بدتری دارد. دلیل اول افسارگسیختگی اجتماعی در این کلانشهر است و ما کنترل چندانی بر اجتماعات نداریم. جمعیت کلان، محل‌های کار فراوان و تردد داخل شهر سبب شده که کنترل آن چندان عملی نباشد.
به گزارش فراتیتر، وضعیت بیماری کرونا که مردم از ۸ ماهه گذشته آن را تجربه کرده اند، هر لحظه وخیم‌تر می‌شود. با این که بخش زیادی از مردم با رعایت همه اصول، به عدم انتشار این بیماری کمک کرده اند، اما با این وجود هنوز عده زیادی هستند که با سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی، جان خود و دیگران را به خطر می‌اندازند. ناشناخته بودن نسبی این بیماری و اظهارات متناقض مسئولین نیز سبب شده تا در این مدت نگرانی‌های زیادی در جامعه به وجود آید. در این خصوص حسین کرمانپور مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی و رئیس اورژانس بیمارستان سینا در گفتگو با خبرنگار فراتیتر به دغدغه‌های این روز‌های مردم پاسخ داده است.

فراتیتر: چرا آمار ارائه شده از سوی اعضای شورای شهر و وزارت بهداشت با هم تفاوت دارد؟
کرمانپور: تفاوت در آمار اعلامی به این دلیل است که آمار وزارت بهداشت مبتنی بر تست pcr است و با مستندات اعلام می‌شود، اما اموات دفن شده در بهشت‌زهرا، هم شامل بیماران کوید ۱۹ است که تست pcr ان‌ها تأیید شده و هم شامل بیمارانی است که بیمارستان احتمال درگذشت آن‌ها را به خاطر ابتلا به کرونا اعلام کرده است. در این مدت ما بیمارانی داشته ایم که پیش از تست کرونا فوت کردند و گرچه بر اساس سی‌تی‌اسکن و شواهد دیگر، ابتلای آن‌ها به کرونا مشخص بود، اما، چون مستندات لازم را نداشتیم، در آمار رسمی قرار نمی‌گرفتند. در نتیجه تفاوت آمار‌ها در تفاوت نگاه به تست pcr است. این تفاوت آمار نباید نگران کننده باشد. در همه کشور‌های دنیا نیز تعداد فوتی‌ها را در عدد ۱.۵ تا ۳ ضرب می‌کنند و آمار فوتی متعادل بر اثر کرونا را اعلام می‌کنند. این موضوع نباید چندان دغدغه باشد، بلکه آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد، این است که آمار نه تنها در پایتخت بلکه در کل کشور رو به افزایش است. از روز اول تا به امروز که کرونا در کشور مشاهده شد، تنها یک یا دو بار شاهد روند نزولی این بیماری بوده ایم که چندان هم رضایت بخش نبوده است.

فراتیتر: در حال حاضر وضعیت پایتخت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کرمانپور: تهران به چند دلیل نسبت به سایر مناطق کشور شرایط بدتری دارد. دلیل اول افسارگسیختگی اجتماعی در این کلانشهر است و ما کنترل چندانی بر اجتماعات نداریم. جمعیت کلان، محل‌های کار فراوان و تردد داخل شهر سبب شده که کنترل آن چندان عملی نباشد. به واقع کنترل تهران از نظر بیماری بسیار سخت است، مگر این که مردم در این زمینه کمک کنند و خودشان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند. مردم باید به این نتیجه برسند که در شهری مثل تهران تنها راهکار مؤثر در کنترل کرونا آگاهی است. باید به این نکته توجه کرد که دولت، شهرداری، نظام پزشکی، وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها تا یک حدی می‌توانند در کنترل بیماری تأثیرگذار باشند. باید بدانیم که امکانات ما محدود است و شرایط مواجه با یک بیماری ایپدمی ناشناخته را نداشتیم. در حال حاضر وضعیت تهران و چند مرکز استان دیگر از وضعیت قرمز عبور کرده و نمی‌توان رنگی برای آن‌ها در نظر گرفت. با توجه به این شرایط، بسیاری از بیمارستان‌ها، ظرفیت خود را افزایش داده اند با این وجود در صورتی که مردم به میدان نبرد با بیماری نیایند، دودش به چشم همه خواهد رفت.

فراتیتر: یکی از موضوعاتی که اکنون مطرح شده، بحث استفاده از داروی فاویپیراویر و تأثیر آن بر بهبود سریع بیماران کرونایی است. گفته می‌شود بسیاری از مقامات سیاسی کشور نیز با مصرف این دارو درمان شده اند و سؤال اینجاست که چرا این دارو برای درمان همه بیماران مورد استفاده قرار نمی‌گیرد؟
کرمانپور: در سراسر کشور‌های دنیا شناخت صد در صدی نسبت به کرونا وجود ندارد. وقتی در هر نقطه از دنیا مطالعاتی در خصوص این بیماری انجام می‌شود، نتایج این مطالعات زود منتشر شده و همه پزشکان به آن‌ها دسترسی خواهند داشت. بر اساس نتایج مطالعات صورت گرفته، چند دارو مطرح شد و پزشکان با تجویز آن‌ها احساس کردند که به نفع بیماران عمل کرده‌اند. رمدسیویر یکی از این دارو‌ها بود و پزشکان در ابتدا معتقد بودند این دارو باید برای بیماران بستری در آی سیو تجویز شد، اما در حال حاضر معتقدند که این دارو را می‌توان برای بیماران پیش آی سیو هم تجویز کرد. استفاده از دارو‌ها معمولا آماری است. داروی فاویپیراویر هم یکی از دارو‌هایی است که در هنوز هم در مرحله تحقیقاتی قرار دارد و هنوز نتایج استفاده از آن و میزان تأثیرگذاری اش، هنوز تائید صددرصدی نشده است. خیلی از بیماران هم این دارو را مصرف کرده‌اند، اما بهبود پیدا نکرده‌اند. معمولا موارد عدم بهبودی بیمارانی که داروی فاویپیراویر مصرف کرده اند، خیلی مطرح نمی‌شود، در نتیجه هیجان و باور کاذب نسبت به این دارو ایجاد شده است. ما باید تشخیص و نوع داروی تجویز شده و نحوه استفاده از دارو را به پزشکان و کادر درمان بسپاریم. در حال حاضر ما موفق به تولید داروی رمدسیویر در کشور شده‌ایم و از آن به حد کافی داریم، اما مشکلی که وجود دارد، بحث ترس برخی از بیمارستان‌ها از آمدن پاییز و زمستان و تشدید احتمالی بیماری است. از این رو در ارائه این دارو خساست به خرج می‌دهند. اما در مورد بقیه دارو‌های مؤثر بر این بیماری هنوز تولیدی در داخل کشور نداریم و تهیه آن روال خاص خود را دارد.

فراتیتر: چرا آمار کشور‌هایی مثل ژاپن و ترکیه متفاوت با کشور ما است و روند کنترل خوب بوده است؟
کرمانپور: ما دو وزارت خانه داریم که در خصوص مسائل مربوط به وزارت خانه شان، اختیار چندانی ندارند. یکی از این وزرات خانه، وزارت فرهنگ و ارشاد و دیگری وزارت بهداشت است. وزارت بهداشت حتی اگر تمام بودجه و امکانات موردنیاز را دریافت کند، نقشی که در حوزه درمان و داروی کشور دارد، تنها ۲۵ درصد است و در اینجا ۷۵ درصد ضریب خالی داریم. این نقش ۷۵ درصد هم مربوط به سایر وزارت خانه‌ها است. برای مثال در جریان بازگشایی مدارس، وزارت آموزش و پرورش از دستورات ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت سرباز زد. یا این که ما شاهد برگزاری مراسم‌های محرم و سفر و همچنین سفر‌ها بودیم. در حال حاضر و با توجه به شرایط موجود کشور، اگر دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت نشود، توان مقابله با این بیماری نخواهیم داشت. تا زمانی که پلیس مسیر را نبندد، مردم مسافرت را تعطیل نخواهند کرد. این در حالی است که در کشور‌هایی مثل ژاپن که فرهنگ اجتماعی قوی دارند، این موضوع فرق می‌کند. در این کشور تا موضوعی از سوی دولت اطلاع‌رسانی می‌شود، مردم تابع آن هستند. این موضوع دلایل مختلفی دارد و یکی از آن‌ها این است که مردم کشور ما حرف مسئولان را باور ندارند. از سوی دیگر هم شاهد آن هستیم که برخی سخنرانان، اساتید دانشگاه‌ها، علمای دینی و پزشکان بافته‌های های علمی خود را جای یافته‌های علمی ارائه کرده و یا یافته‌های علمی را دسیسه معرفی می‌کنند. از این روست که مردم چندان حرف این افراد را قبول نمی‌کنند و خودشان به طور بینابین اقدام به تصمیم گرفته و اقدام می‌کنند، در نتیجه می‌بینیم که وضعیت به این شکل درمی آید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: