۵۶۳۷
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸
تعداد بازدید : ۴۹۳

به گزارش فراتیتر،در روزهای پایانی آوریل ۲۰۲۰ بود که فابیو پاراتیچی، مدیر ورزشی یوونتوس، در پاسخ به این سوال که یوونتوسی‌ها چه برنامه‌ای برای تقویت ترکیبشان در تابستان دارند، گفته بود ما فصل نقل و انتقالاتی سرشار از خلاقیت و غیرقابل باور را نیاز داریم. البته که او کاملا درست می‌گفت.

در فصل نقل و انتقالات تابستان ۲۰۲۰ هزینه‌های کم‌تر و ایده‌های بیشتری مطرح شدند. حالا که پنج ماه از مصاحبه جالب پاراتیچی می‌گذرد، به نظر می‌رسد تابستانی بسیار طولانی و حساس را سپری کرده باشیم. تابستانی خاص و متفاوت که بسیاری از اهداف نقل و انتقالاتی آن تغییر کردند و نتایج متفاوتی رقم خورد که برخلاف پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسید. ایده‌های جالبی در تابستان ۲۰۲۰ مطرح شدند که البته تعدادی از آن‌ها هرگز رنگ و بوی واقعیت نگرفتند. این تابستان جادویی گاهی اوقات متوقف می‌شد و گاهی هم به اوج جذابیت می‌رسید. در این تابستان، تیم‌ها باید شرایط مالی خود را با شرایط ویروس کرونا که همه بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داد، همسان کنند. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به وضعیت باشگاه‌های شناخته‌شده دنیای فوتبال در نقل و انتقالات تابستانی ۲۰۲۰ و مسیری که آن‌ها برای جذب بازیکنان موردنیازشان طی کردند.

بسیاری از باشگاه‌های اسپانیایی به دلیل قوانین سخت‌گیرانه کنترل دستمزدها و امور مالی لالیگا محدود شده‌اند و شرایط مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا هم آسیب شدیدتری را به آن‌ها وارد کرد. باشگاه بارسلونا در روز پایانی نقل و انتقالات تابستانی اعلام کرد که در یک سال مالی اخیر ۹۷ میلیون یورو ضرر کرده است. مدیران این باشگاه اعلام کردند که باید دستمزدها را کاهش دهند و برای جذب بازیکنان جدید به فروش چند بازیکن نیاز دارند. بارسلونا در تابستان فقط سرجینیو دست را به ترکیب اصلی‌اش اضافه کرد. این انتقال هم با خروج نلسون سمدو و انتقال به وولورهمپتون به دست آمد. آن‌ها که به منابع مالی بیشتری نیاز نداشتند، نتوانستند عثمان دمبله و ساموئل اومتیتی را بفروشند و به همین دلیل مذاکرات برای جذب اریک گارسیا و ممفیس دیپای که در روزهای پایانی نقل و انتقالات تابستانی مورد توجه بارسلونا قرار گرفته بودند هم نیمه کاره باقی ماند.

تیم پایتخت اسپانیا هم شرایط مشابهی با بارسلونا داشت. آن‌ها که به دلیل درخشش در تابستان‌های نقل و انتقالاتی به «کهکشانی‌ها» شهرت پیدا کرده‌اند با هدف کاهش هزینه‌ها و حفظ ثبات مالی حتی یک بازیکن جدید هم به ترکیب خود اضافه نکردند. در شرایطی که رئال مادرید امیدوار بود با توجه به شیوع ویروس کرونا حداقل یک ستاره را با تخفیف قابل توجهی خریداری کند حتی نتوانست جیدون سانچو را با ۹۰ میلیون یورو به سانتیاگو برنابئو منتقل کند. یک منبع خبری نزدیک به جیدون سانچو درباره احتمال انتقال این بازیکن به رئال مادرید گفته بود: «واقعا نزدیک بود که این انتقال انجام شود اما بازیکن از وضعیت ناامید بود». بروسیا دورتموند هم علاقه‌ای به تخفیف‌دادن به رئالی‌ها نداشت.

آبی‌های منچستر موفق شدند پولی که برای نقل و انتقالات تابستانی در نظر داشتند را به خوبی مدیریت کنند. آرسنال هم با فعال‌سازی بند فسخ ۵۰ میلیون یورویی توماس پارتی آن هم تنها در یک قسط، باشگاه اسپانیایی اتلتیکو مادرید را تحت تاثیر قرار دهد. تیم اسپانیایی که انتظار نداشت پنج ساعت مانده به پایان فصل نقل و انتقالات، یکی از مهم‌ترین بازیکنانش را به سادگی از دست دهد، با پرداخت حق فسخ قرارداد توماس پارتی توسط آرسنال مواجه شد. انتقال پارتی به آرسنال می‌تواند به خوبی تاثیر اخبار نقل و انتقالاتی که در شبکه‌های اجتماعی مطرح می‌شود را نشان دهد. اگرچه در ابتدا به نظر می‌رسید که اتلتیکو مادرید علاقه‌ی به از دست‌دادن توماس پارتی ندارد اما خشم هواداران آرسنال که در شبکه‌های اجتماعی خودش را نشان می‌داد، در نهایت رویای بزرگ هواداران این تیم را به واقعیت تبدیل کرد و آرسنال بدون هیچ گونه مذاکره‌ای و تنها با پرداخت بند حق فسخ قرارداد توماس پارتی او را به ترکیب اصلی توپچی‌ها اضافه کرد. اتفاقی که مدیران اتلتیکو مادرید را به معنای واقعی کلمه ناامید کرد. نبوغ و خلاقیت همان چیزی است که تفاوت‌ها را در این پنجره نقل و انتقالاتی رقم زده است.

با این حال باشگاه چلسی در این پنجره نقل و انتقالاتی کرونایی و در میان تمام تیم‌های فوتبال دنیا یک استثنا بود. با وجود شیوع کرونا و بحران‌های مالی ناشی از آن، چلسی یک پنجره نقل و انتقالاتی باورنکردنی را پشت سر گذاشت اما این طرح از قبل برنامه‌ریزی شده بود. در واقع اهداف رومن آبراموویچ، مالک روس باشگاه، از قبل مشخص بود: «ما فقط اهداف اصلی را جذب می‌کنیم و دلیلی برای جذب گزینه‌های ثانویه نداریم». چلسی با خرید بازیکنان باکیفیت می‌تواند اختلاف خود با سایر تیم‌های بزرگ لیگ برتر انگلیس را کاهش دهد. فراموش نکنید که هیچ تیمی نتوانست در تابستان ۲۰۲۰ مانند چلسی بازیکن بخرد و عملکرد مدیران ورزشی چلسی همه را شگفت‌زده کرد.


چلسی نه تنها بازیکنان شناخته‌شده‌ای مانند حکیم زیاش، تیمو ورنر، کای هاورتس، بن چیلول، تیاگو سیلوا و ادوارد مندی را جذب کرد بلکه موفق شد از انتقال کالوم هادسون اودوی، ستاره جوان ترکیبش به بایرن مونیخ هم جلوگیری کند. شاید جالب باشد بدانید که برای انتقال هادسون اودوی، پیشنهاد مهم و قابل قبولی به چلسی داده شد اما بازیکن تصمیم گرفت در این تیم بماند و فرانک لمپارد، سرمربی تیم، هم از مدیریت درخواست کرد تا هادسون اودوی را نفروشند.


تماس‌های نیمه شب، یکی دیگر از ویژگی‌های فصل نقل و انتقالات ۲۰۲۰ بود. در انتقال کای هاورتس به چلسی، این انتقال دقیقا در زمان استراحت میان دو نیمه فینال لیگ قهرمانان اروپا میان بایرن مونیخ و پاری سن ژرمن به مرحله نهایی رسید. در همان لحظه بود که مدیران بایر لورکوزن با مدیران رم تماس گرفتند و به آن‌ها گفتند: «ما کای هاورتس را به چلسی فروختیم. معامله انجام شده و پاتریک شیک را می خواهیم.» دو هفته بعد، هر دو انتقال رسمی شده بودند.


اما این لیورپول بود که توانست انتقال سال را به مرحله نهایی برساند. وقتی در ماه ژوئن تیاگو آلکانتارا به دفتر مدیران بایرن مونیخ رفت، عکاس باشگاه هم آنجا حضور داشت. همه مطمئن بودند که او برای تمدید قرارداد به دفتر مدیران بایرن رفته اما پاسخ او باورکردنی به نظر نمی‌رسید: «باید بیشتر فکر کنم. باید با خانواده‌ام درباره این اتفاق صحبت کنم. فردا به شما خبر قطعی می‌دهم». اما ۲۴ ساعت بعد، آلکانترا به دیدار مدیران بایرن مونیخ رفت و به آن‌ها اعلام کرد که می‌خواهد این باشگاه را برای همیشه ترک کند.


در واقع، تماس‌های ویدیویی با یورگن کلوپ بود که او را متقاعد کرده بود تا راهی لیورپول شود و حتی تلاش‌های لحظه آخری بارسلونا هم کمک خاصی به آبی اناری‌ها نمی‌کرد. جذب بازیکنی با کیفیت تیاگو آلکانتارا آن هم تنها با ۲۵ میلیون یورو واقعا فوق‌العاده به نظر می‌رسید. باشگاه تاتنهام هم که از نیاز رئال مادرید به پول خبر داشت، با یک پیشنهاد مناسب موفق شد مدافع چپ بی‌نظیر آن‌ها یعنی سریخو رگیلون را به راحتی جذب کند. اینتر میلان هم با هدایت آنتونیو کونته توانست با انتقال ۴۰ میلیون یورویی اشرف حکیمی را به ورزشگاه جوزپه مه‌آتزا بیاورد.


هزینه‌های نقدی تیم‌های لالیگا، لیگ برتر و حتی سری آ در تابستان ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد. یوونتوس می‌تواند مثال جامعی برای این نکته باشد. بیانکونری موفق شد فدریکو کیه زا، ستاره فیورنتینا را در انتقالی قرضی به مدت دو سال با قراردادی به ارزش ۱۰ میلیون یورو که در دو قسط دو میلیون و هشت میلیون یورویی پرداخت می‌شود، جذب کند. یوونتوس باید در سال ۲۰۲۲ برای جذب کیه‌زا ۴۰ میلیون یورو به علاوه ۱۰ میلیون یورو پاداش هم به فیورنتینا بپردازد.


اما در فصل عجیب نقل و انتقالات تابستان ۲۰۲۰ آنقدر پیداکردن پول در بازار دشوار بود که مهاجمی مثل لوییز سوارز به صورت رایگان راهی اتلتیکو مادرید شد و وینگری مانند گرت بیل به تاتنهام بازگشت. این انتقال‌ها در شرایطی رقم خوردند که یک سال پیش هیچکس حتی به آن‌ها فکر هم نمی‌کرد. احتمالا اگر ویروس کرونا شیوع پیدا نمی‌کرد، یوونتوس پیشنهادی ۱۰۰ میلیون یورویی برای جذب منچستریونایتد ارائه می‌داد. آن‌ها پول مورد نیاز این انتقال را فراهم کرده بودند اما پرداخت آن تنها در یک قسط ممکن نبود و به همین دلیل تورینی‌ها ایده جذب دوباره پول پوگبا را فراموش کردند.


با وجود همه هزینه ها شاید باشگاه اورتون بیشتر از همه رقبا لیاقت ستایش منتقدان را داشته باشد. آن‌ها هزینه خاصی نکردند اما کارلو آنجلوتی، سرمربی باشگاه، ایده‌های جالبی دارد که می‌تواند تفاوت نهایی را مطرح کند. او بارها با خامس رودریگرز و آلان گفتگو کرده بود تا آن‌ها را برای انتقال به اورتون ترغیب کند. حالا آنجلوتی آن‌ها در اختیار دارد و می‌تواند به رویاهای بزرگی که دارد، دست پیدا کرده و اورتون را در مسیر تاریخ‌سازی قرار دهد.

اگرچه تابستان ۲۰۲۰ برای فوتبال اروپا به پایان رسید اما تابستان سال آینده می‌تواند روزهای تاریکی برای باشگاه‌ها به همراه داشته باشد. تیم هایی که بازیکنان مهم خود را به صورت آزاد از دست می دهند، ممکن است وضعیت نگران‌کننده‌ای را تجربه کنند. لیونل مسی و بارسلونا که در تابستان ۲۰۲۱ به پایان راه می‌رسند، یکی از نمونه‌های واضح این حقیقت هستند. او از ماه ژانویه آزاد است تا با هر باشگاهی که دوست دارد، قراردادهای اولیه را امضا کند. اخباری به گوش می‌رسد که در منچستر و پاریس، از همین حالا برای جذب مسی آماده هستند.

منبع: گاردین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: