۵۶۴۹
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
تعداد بازدید : ۴۹۸
تب دلار هر روز بالاتر می‌رود به گونه‌ای که عده‌ای از کارشناسان معتقدند با روند شرایط موجود، تب قیمتی ۴۰ برای دلار دور از ذهن نخواهد بود. شکسته شدن مرز قیمت ۳۰ هزار تومان دلار و روند صعودی آن با هیچ منطق و دلایلی، چون توجیه جنگ و بحران اقتصادی و شرایط تحریم و کرونا توجیه‌پذیر نخواهد بود.
به گزارش فراتیتر، دلار در ایران هر روز مرز‌های جدیدی را فتح می‌کند و دیگر بیان نقطه حساس و ورود به کانال جدید در اقتصاد ایران بی‌معنا شده است. اگر چه دلار ۷ تومانی سال ۱۳۵۷ بعد از ۳۰ سال به یک هزار تومان افزایش یافت، اما برای رسیدن از یک هزار تومان به ۱۰ هزار تومان تنها ۱۰ سال زمان برد به گونه‌ای که در تابستان ۹۷ دلار ۱۰ هزار تومانی در بازار عرضه گردید. بعد از این در عرض کمتر از دو سال نیز شاهد بودیم که با افزایش دوبرابری به ۲۰ هزارتومان افزایش یافته و در عرض کمتر از چهار ماه، قیمت دلار به بیش از ۳۰ هزار تومان در حال حاضر رسیده است.

افزایش تنوع دلار در بازار غیررسمی ایران
افزایش شدید نرخ دلار در ماه‌های اخیر به ایجاد تنوع در قیمت در بازار غیررسمی دامن زده است و در این مدت بازار آزاد شاهد نام‌های مختلفی برای نرخ دلار آمریکا بوده است. در ادامه اصطلاحات رایج در خصوص دلار را معرفی می‌کنیم.

دلار تهران در پایتخت معامله می‌شود و به چند زیرشاخه سبزه‌میدان، افشار و منوچهری تقسیم می‌شود. این زیرشاخه‌ها به این معنا است که ممکن قیمت دلار سبزه‌میدان با دلار چهارراه استانبول متفاوت باشد.
دلار مشهد در مشهد معامله می‌شود و بدون هیچ دلیل منطقی ارزان‌تر از دلار تهران است و در شرایط خاص اقتصادی که نوسانات ارز زیاد می‌شود و تقاضا هم برای دلار نقدی بالا می‌رود، حمل ارز از محل عرضه اولیه تا مقصد روی قیمت آن اثر می‌گذارد.
دلار سلیمانیه و هرات هم همانند دلار مشهد با دلار تهران تفاوت قیمت دارد و در این دلار پای بعضی قاچاقچیان هم در میان است که هم در بازار ارز ایران و هم عراق و حتی ترکیه نقش دارند. دلار سلیمانیه معمولاً ارزان‌تر از دلار مشهد و تهران است.
حواله دلار به این صورت است که صرافی‌هایی که حساب ارزی در خارج از کشور دارند برای متقاضیان دلار حواله می‌کنند. از سویی، چون در دلار حواله اسکناس فیزیکی نیست، ارزان‌تر از دلار نقدی است.
دلار فردایی را امروز معامله می‌کند، اما فردا تحویل می‌دهند. دلار فردایی ارزان‌تر یا گران‌تر بودنش به شرایط بازار بستگی دارد.
دلار نیمایی هم ماحصل طرح دولت است که صادرکنندگان با قیمت ۴۲۰۰ تومان دلار را به واردکنندگان می‌فروشند. نیما در حقیقت نام سامانه‌ای است که این معاملات در بستر آن انجام می‌شد. قیمت دلار نیمایی جایی بین دلار آزاد و دلار دولتی شناور است.
ارز دولتی هم دیگر طرح دولت بود که به دلار ۴۲۰۰ تومانی مشهور است. دولت ۲۵ ردیف کالای اساسی را از جمله دارو، گوشت، روغن، چای و ... را فهرست کرد و به این کالا‌ها ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص داد.
دلار سنا برگرفته از نام یک سایت است که بانک مرکزی برای اعلام متوسط قیمت دلار در صرافی‌ها راه‌اندازی کرد. این سایت به صورت آنلاین میانگین قیمت دلار در بازار آزاد را در ساعات مختلف ثبت می‌کند.
دلار آبی و سفید هم از جمله اصطلاحات بازار است. دلار سفید در واقع همان دلاری است که از سال‌ها پیش به‌عنوان واحد پول ایالات‌متحده آمریکا مورداستفاده قرار گرفته است. دلار آبی، دلار‌های به نسبت جدید منتشر شده توسط آمریکا است. در سال ۲۰۱۳ قالب اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری و رنگ آن تغییر کرد.

ضرورت مدیریت بازار غیررسمی دلار
گرچه قیمت دلار با اصطلاحات ذکر شده، در بازار غیررسمی مطرح می‌شود، اما بر اقتصاد رسمی کشور تأثیرگذار است. از سویی ارائه نوع جدیدی از دلار در آینده دور از ذهن نیست و با توجه به شرایط تحریمی و ضربه‌های کرونا بر اقتصاد و شرایط پیچیده اقتصادی باید بازار آزاد ارز به درستی مدیریت شود و در صورت لزوم
با حذف این اصطلاحات دلار تنها با یک نرخ در بازار رسمی و غیر رسمی معامله شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: