۵۶۵۰
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
تعداد بازدید : ۵۸۰

به گزارش فراتیتر،کمتر از سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده زمان باقی مانده و در حالی که دونالد ترامپ تلاش می‌کند تا هواداران بیشتری را به خود جذب کند، دموکرات‌ها برای حضور در کاخ سفید آماده می‌شوند. اما این مسیر چهار سال پیش هم طی شد و در نهایت سرنوشت متفاوتی داشت.

در هفته‌های اخیر، برتری جو بایدن در نظرسنجی‌های پیرامون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پابرجا بوده و او آهسته آهسته هواداران بیشتری پیدا کرده است. با این حال کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ باور دارد که هنوز هم دیر نیست. چهار سال پیش در همین روزها بود که ویدیویی از دونالد ترامپ منتشر شد که حتی بسیاری از جمهوری‌خواهان را هم ناامید کرد. او در آن ویدیو که در پشت صحنه یکی از برنامه‌های هالیوود ضبط شده بود، سخنان مبتذل و عجیبی درباره زنان می‌گفت. اما مدتی پس از آن، ایمیل‌های هیلاری کلینتون لو رفتند که مضامین بسیار عجیبی داشت. بنابراین ترامپ موفق شد در ایالت‌های میشیگان، پنسلوانیا و ویسکانسین رای‌های بیشتری را به سمت خود جلب کند و انتخابات ۲۰۱۶ را با پیروزی به پایان برساند.پیروزیی که حتی قابل پیش‌بینی هم به نظر نمی‌رسید.

در چهار سال گذشته اما جهان تغییرات بسیاری را تجربه کرده و حتی وضعیت سیاسی دونالد ترامپ هم تغییر کرده است. رییس جمهور آمریکا که فرصت مدیریت شرایط کشور را داشته حالا به دلیل وضعیت اسفناک ویروس کرونا (که در تاریخ آمریکا منحصربه‌فرد به نظر می‌رسد) در ایالات متحده زیر فشار انتقادات قرار دارد. این ویروس آنقدر در آمریکا شیوع پیدا کرده بود که حتی خود او هم با آن درگیر شد و حدود یک هفته و نیم از سفرهای تبلیغاتی‌اش را مختل کرد.

با این حال ترامپ هنوز هم شانس قابل توجهی برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ دارد. اگرچه جنبش گسترده‌ای در ایالات متحده و سایر نقاط دنیا راه افتاده که از جو بایدن حمایت می‌کند اما سه هفته باقی‌مانده اهمیت بسیار ویژه‌ای برای او دارند.

جو بایدن: حمایت گسترده و ثابت

اگرچه در انتخابات ۲۰۱۶ رقابت نزدیکی میان هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ در نظرسنجی‌های نزدیک به انتخابات بود اما نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد جو بایدن فاصله‌ای با رقیبش دونالد ترامپ دارد که از سال ۱۹۳۶ تا به امروز تاریخی به نظر می‌رسد. او که بهار امسال به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شد، تنها در یکی از یازده نظرسنجی کشوری این ماه ایالات متحده کمتر از پنجاه درصد آرا را در اختیار داشت. به طور میانگین، جو بایدن حدود ۱۱ درصد در نظرسنجی‌ها از دونالد ترامپ پیش افتاده است.

حتی در ایالت‌هایی که به معنای واقعی کلمه به محل جنگ دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان تبدیل شده‌اند هم جو بایدن شانس بیشتری برای پیروزی دارد. نظرسنجی‌ها در میشیگان، پنسلوانیا، اوهایو و ویسکانسین اگر از پیروزی جو بایدن حکایت کنند احتمالا از رقابت بسیار نزدیک دو نامزد خبر می‌دهند. ضمن اینکه بایدن کاری کرده تا دونالد ترامپ برای به‌دست‌آوردن ایالت‌هایی مانند تگزاس و آریزونا که به صورت سنتی هواداران جمهوری‌ خواهان هستند هم هزینه بیشتری کند. با حمایتی که هیلاری کلینتون از جو بایدن دارد، نامزد حزب دموکرات موفق شده رای افرادی که دیدگاه سیاسی مستقل‌تری دارند را جذب کند. رای‌دهندگان مسن، زنان و افرادی که در حومه شهرها زندگی می‌کنند هم جو بایدن را ترجیح می‌دهند.

رای‌دهندگانی که اشتیاق دارند

شور و شوق خاصی در میان هواداران جو بایدن وجود دارد که می‌تواند موفقیت او را به همراه داشته باشد. ۷۵ درصد از هواداران حزب دموکرات اعلام کرده‌اند که نسبت به انتخابات قبلی، هیجان بیشتری برای رای‌دادن دارند؛ ۲۶ درصد بیشتر از انتخابات سال ۲۰۱۶. آمار در آنسوی میدان هم تفاوت خاصی ندارد. ۷۵ درصد جمهوری‌خواهان هم مدعی شده‌اند که اشتیاق بیشتری برای حضور در پای صندوق‌های رای دارند که در مقایسه با سال ۲۰۱۶ افزایشی ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد. یکی از جمعیت‌هایی که دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ روی آن حساب باز کرده بودند، آفریقایی آمریکایی‌هایی بودند که در نهایت به هیلاری کلینتون کمک کردند تا با رقابت به دونالد ترامپ ادامه دهد. اما این ترامپ بود که سه ایالت محل نبرد را با پیروزی از آن خود کرد.

با این حال باید گفت انرژی هواداری خاصی پیرامون جو بایدن وجود ندارد. بیشتر رای‌دهندگان، تنها ترجیح می‌دهند که دونالد ترامپ و سایر همکاران جمهوری‌خواهش را از کاخ سفید بیرون برانند. به همین دلیل حمایت‌های بیشتری از جو بایدن انجام می‌شود. بایدن در ماه آگوست بیشتر از ۳۶۵ میلیون دلار از کمپین‌های مالی هوادارانش بودجه دریافت کرد و این رکورد را در ماه سپتامبر بهبود داد. همه‌گیری شیوع ویروس کرونا، قوانین رای‌گیری در ایالات متحده را تغییر داده و این نکته در ایالت‌هایی که احزاب سیاسی حضور پررنگی در تعیین رای‌ها دارند، بیشتر از قبل به چشم می‌آید. دموکرات‌ها بیشتر از این دو برابر جمهوری‌خواهان در این سیستم رای‌گیری حضور داشته‌اند.

شاید دلیل اصلی این فاصله آن باشد که اکثریت جمهوری‌خواهان اعلام کرده‌اند که در روز رسمی انتخابات (سوم نوامبر ۲۰۲۰) پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند تا رییس جمهور آمریکا را انتخاب کنند. به نظر می‌رسد دیواری از بی‌اعتمادی میان جمهوری‌خواهان و صندوق‌های رای پستی وجود دارد. این تصمیم هواداران جمهوری‌خواهان و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را امیدوار کرده تا پیش از فرارسیدن روز نهایی انتخابات، هواداران بیشتری را جذب کند.

آیا ترامپ واقعا شانسی برای پیروزی در انتخابات دارد؟

موسسه آماری گالوپ مدتی پیش از رای‌دهندگان مسن ایالات متحده پرسیده بود که آیا نسبت به چهار سال پیش وضعیت بهتری دارند؟ ۵۶ درصد از حاضران در نظرسنجی اعلام کرده بودند که وضعیت بهتری دارند اما ۳۲ درصد هم مدعی شده بودند که وضعشان بدتر شده است. در شرایطی که به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ رای افراد مسن را داشته باشد، این نظرسنجی هواداران او را امیدوار کرده تا بسیاری از شهروندان پیر ایالات متحده را هم همراه ترامپ نشان دهند.

جمهوری‌خواهان باور دارند که روز انتخابات نقش بسیار مهمی در پیروزی آن‌ها دارد. هفته گذشته ۲.۸ میلیون نفر در یک کمپین تبلیغاتی جمهوری‌خواه دونالد ترامپ حضور داشتند. در حالی که بیشتر کمپین‌های دموکرات‌ها با حداقل حضور جمعیت دنبال می‌شود. سخنگوی کمپین تبلیغاتی ترامپ نه تنها باور دارد رای‌گیری پستی باعث شده بسیاری از مردمی که در نظرسنجی‌ها شرکت کرده‌اند، رای خود را به صندوق‌ها انداخته باشند بلکه معتقد است این کمپین‌های تبلیغاتی سرشار از هوادار هم به موفقیت دونالد ترامپ کمک می‌کند.

ترامپ هنوز زمان قابل توجهی تا پایان فرصت‌ رای‌گیری دارد اما هیچ شک و تردیدی وجود ندارد که او باید تلاش بیشتری کند و از نیروهای بیشتری کمک بگیرد. اگر انتخابات همین امروز بود، بحث درباره میزان شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات دشوار به نظر می‌رسید اما هنوز حدود سه هفته تا انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده فرصت باقی مانده و به همین دلیل شاید حق با قدیمی‌ها باشد. آن‌هایی که می‌گویند جوجه را باید آخر پاییز شمرد.

منبع: الجزیره

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: