۵۶۵۷
چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹
تعداد بازدید : ۴۱۲
سیاسی خارجی

تازه ها

رئیس‌جمهوری آذربایجان امروز (چهارشنبه) گفت، روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که جمهوری قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع خواهد شد.

به گزارش فراتیتر، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در مصاحبه با روزنامه هابرترک تاکید کرد: روابط دیپلماتیک باکو با هر کشوری که بخواهد جمهوری ناگورنو-قره‌باغ را به رسمیت بشناسد، قطع می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که تاکنون هیچ کشوری در جهان، روابط با این منطقه برقرار نکرده است.

او گفت اطمینان دارد که هیچ کشوری چنین کاری نخواهد کرد.

علی‌اف همچنین گفت، در صورتی می‌توان نیروی صلحبان در قره‌باغ مستقر کرد که با رضایت باکو و ایروان باشد. لاوروف گفته است صلحبان‌های روس باید در قره‌باغ حاضر باشند تا از برقراری آتش‌بس اطمینان حاصل شود. او گفت که تصمیم نهایی بر عهده باکو و ایروان است. او همچنین گفت بدون سازش سیاسی میان دو کشور، هرگونه راه‌حل نظامی برای این درگیری کارآمد نخواهد بود.

رئیس جمهوری آذربایجان بار دیگر بر لزوم مشارکت ترکیه در مذاکرات مرتبط با قره‌باغ تاکید کرد و گفت این درگیری بدون مشارکت آنکارا حل و فصل نمی‌شود؛ ایده‌ای که با مخالفت وزیر خارجه روسیه همراه شد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین گفت، جنگنده‌های اف-۱۶ پس از رزمایش‌ها در کشورش باقیمانده است اما او قصد ندارد از آنها در عملیات‌های نظامی در قره‌باغ استفاده کند.

علی‌اف تاکید کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان دشمن نیستند. رئیس جمهوری آذربایجان گفت: هر جنگی با صلح خاتمه می‌یابد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین گفت، عملیات‌های نظامی کشورش برای آزادی اراضی در قره‌باغ ادامه می‌یابد.

الهام علی‌اف همچنین گفت، حملات احتمالی ایروان به خط لوله‌های نفت جمهوری ‌آذربایجان بدون پاسخ باقی نخواهد ماند. علی‌اف گفت: ارمنستان برای حمله و تحت کنترل گرفتن خط لوله‌های ما تلاش می‌کند. اگر ارمنستان برای در اختیار گرفتن خط لوله‌های ما در آنجا اقدامی بکند، به شما می‌گویم که نتیجه آن برای آنها بسیار سنگین خواهد بود.

الهام علی‌اف در مصاحبه با هابرترک همچنین گفت، نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان سامانه موشکی اس-۳۰۰ ارتش ارمنستان را حین درگیری‌های قره‌باغ منهدم کرده‌اند. علی‌اف افزود: عملیات‌های نظامی ما با هدف آزادسازی اراضی از "اشغال" ادامه می‌یابد.

رئیس‌جمهوری آذربایجان همچنین ارمنستان را به بمباران مناطق آذربایجان در تلاش برای "تحریک تلافی‌جویانه" و وارد کردن سازمان پیمان امنیت جمعی به این درگیری متهم کرد. با این حال او گفت، جمهوری آذربایجان به هیچکس اجازه نخواهد داد تا جمعیت غیرنظامی را هدف قرار دهد.

الهام علی‌اف افزود: نیروهای مسلح ارمنستان متحمل خسارت‌های سنگینی شده‌اند. بیش از ۲۰ تانک و دو سامانه اس-۳۰۰ منهدم شده‌اند و ۳۳ تانک به عنوان غنیمت توقیف شد.

الهام علی‌اف همچنین گفت انتظار دارد که در جریان مذاکرات آتی برنامه زمانی خروج نیروهای مسلح ارمنستان از قره‌باغ ارائه شود.

رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت: بعد از مذاکرات در مسکو، ما هیچ برنامه مشخصی درباره خروج ارتش ارمنستان دریافت نکردیم. ما قویا روی آن تاکید نداریم، چون با همان بندهایی که در بیانیه بعد از مذاکرات صادر شد، مشکلی نداریم. البته از برخی از مفاد آن راضی نیستیم، ما از آن اطلاعی نداشتیم، برای همین است که مذاکرات بسیار طولانی شد. وزیر خارجه ما با من تماس گرفتم و من به او تاکید کردم که هیچ توافقی خارج از شرایط ما امکان‌پذیر نیست. ما در واقع به نوعی برنامه خودمان را "منعطف" کردیم اما این بدان معنا نیست که نباید هیچ برنامه‌ای باشد. برنامه‌ای خواهد بود و فقط ما باید درباره چارچوب زمانی آن گفت‌وگو کنیم.

درگیری‌های تازه در داخل و اطراف قره‌باغ، از زمان آتش‌بس ۱۹۹۴ که به جنگی در این منطقه با دست‌کم ۳۰ هزار کشته پایان داد، بی‌سابقه بوده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: