۵۶۸۵
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
تعداد بازدید : ۶۷۰
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

گزارش لحظه‌ای فراتیتر از صحن علنی مجلس
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و گرانی لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است. امروز یک کارگر برای تأمین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خود حذف کند.
به گزارش فراتیتر، جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ٢٣۵ نماینده آغاز شد. قرار است به مناسبت هفته نیروی انتظامی سردار حسین اشتری فرمانده کل ناجا گزارشی از فعالیت‌های نیروی انتظامی به نمایندگان مجلس ارائه کند.
 
بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نمی‌شوند
محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود گفت: در سفر به استان سیستان و بلوچستان که با همراهی رؤسای کمیسیون‌های عمران و کشاورزی و نماینده کمیسیون صنایع و معادن انجام شد، در جای جای استان محرومیت گسترده مردم مشهود بود. تأسف‌آورتر این است که این محرومیت‌ها با وجود منابع فراوان و بی‌نظیری که این استان را تبدیل به گنجی پنهان کرده، اتفاق افتاده است.
قالیباف خاطرنشان کرد: گرانی‌های افسارگسیخته در بیشتر کالا‌های ضروری و موردنیاز مسئله امروز همه مردم است. این روز‌ها توفیق داشتم درد دل‌ها و مطالبات مردم چه در سیستان و بلوچستان و چه در حاشیه مراسم عزاداری‌ها بشنوم. حرف اصلی مردم یک‌چیز بود، آن‌ها نجیبانه می‌گفتند که شما را بخدا فکری برای گرانی‌ها بکنید و هر کدام نمونه‌ای از گرانی یک کالا که در مدتی کوتاه چندبرابر شده بود را ذکر می‌کردند که از کالا‌های اساسی مانند مرغ و لبنیات، کره و تخم مرغ تا لوازم خانگی تا پوشاک و... را شامل می‌شد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این یک واقعیت تلخ است که رکوردشکنی‌های نگران‌کننده قیمت ارز و گرانی لجام‌گسیخته زندگی را بر مردم سخت کرده است. امروز یک کارگر برای تأمین هزینه زندگی خود مجبور است هر ماه یکی از اقلام سبد مصرف خانوار خود حذف کند.
وی افزود: امروز حقوق بسیاری از کارگران و معلمان ما این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که سبد خرید خود را پر کند و مجبورند با خرید چند قلم کالای ضروری زندگی خود را بچرخانند.
قالیباف خاطرنشان کرد: کارگران روزمزدی هستند که با خودشان محاسبه می‌کنند اگر یک وعده غذا کمتر مصرف کنند می‌توانند شب با دست پرتر به منزل بروند و کمتر شرمنده فرزندان خود شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آنچه تحمل این فشار را سخت‌تر می‌کند سوءمدیریت‌ها، بی‌خیالی‌ها و بی‌توجهی‌های ملموسی است که باعث شده مردم احساس بی‌پناهی کنند. حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «الله، الله از وضعیت محرومان و بی‌پناهان»
وی افزود: امروز هر مسئولی در هر جایگاهی که هست فراتر از مسؤولیت اداری خود باید هر آنچه از دستش برمی‌آید برای کنترل گرانی‌ها و تأمین نیاز‌های ضروری مردم به کار گیرد. حداقل کاری که امروز یک مسؤول می‌تواند انجام دهد این است که در کنار مردم باشد تا آن‌ها احساس بی‌پناهی نکنند و تحمل سختی زندگی برای آن‌ها را ساده‌تر کند.
قالیباف خاطرنشان کرد: امروز همه باید بدانند که بگومگو‌های سیاسی برای مردم نان و آب نخواهد شد. باید از منابع موجود به سرعت و با فوریت برای تأمین نیاز‌های ضروری مردم استفاده کنیم و تمام کشور با هر گرایش و سمت و سویی که هستند برای کاهش فشاری که بر مردم وارد می‌آید دست به کار شوند.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مشکل اصلی ما نه نبود و کمبود منابع است و نه نبود ایده کارشناسی‌شده در جهت رفع دشواری‌های معیشتی، بلکه مشکل اصلی ما تمرکز نداشتن تصمیم‌گیران روی مسائل روزمره زندگی مردم، سوءمدیریت در اجرای درست تصمیمات و درنهایت نداشتن اراده واقعی و مؤثر برای حل مسائل است.
وی افزود: هر آنچه حواس قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران و مجریان را از سفره و معیشت مردم پرت کند، امروز حواشی زائد و بی‌فایده و گزافه‌ای است و هر مسؤول چه مدیر اجرایی باشد و چه نماینده مجلس نباید بر طبل اختلافات بی‌حاصل بکوبد.
قالیباف خاطرنشان کرد: از این لحظه روزه کار و تلاش بگیریم و هر آنچه را جز کار که برای تقویت و معیشت مردم است به دیوار بکوبیم. کشور ما زمانی قوی می‌شود که کودک پابرهنه سیستانی قوی شده باشد. کشور ما زمانی قدرتمند است که زن محروم بلوچ قدرتمند شده باشد. ما زمانی قوی هستیم که در هرمزگان دختر و پسری از تحصیل محروم نباشد و تک تک کارگران خوزستانی قوی شده باشند.
وی افزود: همچنین برای جلوگیری از کوچک شدن سفره مردم در کوتاه‌مدت نیز در تلاش است با برخی طرح‌ها نظیر حمایت معیشتی برای تأمین کالا‌های اساسی، فشار‌های وارده بر مردم را جبران کند. این طر با نظر نمایندگان با فوریت در حال تصویب است و امیدواریم مسؤولان اجرایی کشور هم شرایط مردم را درک کرده و با همکاری کامل و با قید فوریت قانون نهایی شده را اجرایی کنند تا کمی از حجم مشکلات در کوتاه مدت بکاهد.
رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز زمان انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی مقرر در قطعنامه ۲۲۳۱ است. این موضوع بدون شک یک شکست قابل توجه برای دولت کم خرد آمریکا و رئیس جمهور پرادعا، اما ناتوان و منزوی آن است که با وجود اقدام غیرقانونی در جهت مکانیسم اسنم‌بک با واکنش جامعه جهانی مواجه شد و نتوانست در این مسأله خللی وارد کند. تبدیل این شکست آمریکا به یک دستاورد راهبردی برای ملت ایران چیزی نیست که فقط با سخنرانی اتفاق بیفتد، بلکه باید گام‌های مهمی در واکنش متناسب و بازدارنده در قبال فشار‌های بیشتر آمریکا و همچنین خرید و فروش سلاح انجام پذیرد.
قالیباف خاطرنشان کرد: ما روز‌های مهمی را در پیش داریم. لازمه عبور موفق از این مسیر حرکت دقیق پشت سر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایستادن در کنار مردم و تلاش همه‌جانبه برای تسهیل وضعیت آن‌ها و رصد مداوم دشمن و طراحی متقابل در مقابل توطئه‌های آنهاست.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: مسئولی که متولی حل مسائل مردم است، نباید با آدرس غلط باعث اختلاف درون جامعه شود و طمع دشمن را برای تحریم بیشتر مردم ایران برانگیزد، بلکه با برنامه‌ریزی، تلاش، جدیت و با اطمینان به وعده‌های الهی، حل مسائل مردم را به صورت ملموس دنبال کند.
 
تذکرات وکلای ملت در صحن علنی
  • حجت الاسلام جواد نیک بین در تذکری گفت: متاسفانه هیات رئیسه مجلس به وظیفه‌اش عمل نمی‌کند چرا طرح سوال را اعلام وصول نمی‌کنید. محمدباقر قالیباف که اداره جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به این تذکر گفت: در مورد گرانی و کنترل بازار روز چهارشنبه جلسه علنی مجلس با حضور وزیر صمت برگزار می‌شود و این موضوع در دستور کار قرار دارد.
  • نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی با فوریت به طرح تأمین کالا‌های اساسی با کالابرگ الکترونیکی در صحن علنی مجلس شد.
  • سید غنی نظری در تذکری با استناد به اصل سوم قانون اساسی، بیان کرد: براساس قانون اساسی، پی ریزی اقتصاد عادلانه براساس اصول اسلامی و کنار زدن فقر در هر حوزه‌ای و برقراری عدالت در تمام بخش‌های اقتصادی از وظایف حاکمیت است. انتظار می‌رود اصلاح ساختار اقتصادی و مرتفع کردن دغدغه‌های اقتصادی مردم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
مصوبات امروز بهارستان نشین‌ها
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای رفع ایراد شورای نگهبان ماده واحده لایحه اصلاح قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب را حذف کردند.
  • نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازوکار تبدیل وضعیت استخدام ایثارگرانی را که در زمان حاکمیت قانون برنامه پنجم توسعه به صورت غیر از استخدام رسمی به کار گرفته شده‌اند، را تعیین کردند.
  • نمایندگان مجلس طرح استفساریه پرداخت مزایای شاغلان مناطق جنگی به بازنشستگان را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون اجتماعی ارجاع دادند.
ناطقان امروز صحن علنی چه گفتند؟
ولی‌الله فرزانه نیز در نطق میان دستور خود گفت: به برکت خون شهدا همه کارشناسان بین المللی به این امر اعتراف دارند که اقتدار سیاسی آمریکا در مجامع بین المللی شکسته شده است.
این نماینده مجلس بیان کرد: درخصوص مسائل داخلی باید به عرض برسانیم که آنچه در مقطع فعلی از انقلاب مهم و باید مورد توجه جدی قرار گیرد این است که بپذیریم ساختار نظام اداری کشور قدیمی و مربوط به دوران قبل از انقلاب است و باید هرچه زودتر ساختار نظام اداری را به نفع مردم و انقلاب تغییر دهیم.
فرزانه ادامه داد: دولتمردان بدانند مردم از این نظام اداری خسته و عصبانی هستند باید به داد این مردم رسید، ساختار اقتصادی متکی به نفت از دیگر مشکلات کشور است که طراحی اقتصادی بدون نفت بار‌ها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته و از بند‌های مواد قوانین برنامه پنجساله بوده، اما متاسفانه مورد بی توجهی دولت‌ها واقع شده است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: امروز یکی از دلایل گرانی که مردم را به شدت آزار می‌دهد، افسارگسیخته شده و باعث کاهش اعتماد عمومی شد شوک‌های ارزی حاصل از اقتصاد نفتی است با این حال پیشنهاد می‌شود از مسئولین شورای امنیت کشور و مجلس دعوت و به این سوال شفاف پاسخ دهند که این شوک‌های ارزی ناشی تحریک تقاضای ارزی توسط اخلالگران اقتصادی و کشور‌های مرتجع منطقه است یا حاصل متغییر‌های اقتصادی؟

حسین محمدصالحی دارانی در نطق میان دستور خود گفت: بر ماست که با اتحاد در برابر زیاده خواهی آمریکا ایستاده تا اگر مکانیسم ماشه را نیز فعال کرد، از تمامی تعهدات برجامی خارج شویم.
وی افزود: متأسفانه در سایه نظارت ضعیف مجلس و ناکارآمدی دولت در مدیریت بر تولید و عرضه کالان و خدمات، روزانه قیمت اقلام ضروری و مایحتاج مردم نجومی و وحشتناک بالا می رود و وضعیت اسفبار و افسارگسیخته بازار پوست مردم را کنده و اوضاع را وخیم کرده است اما مسئولان اجرایی خود را قرنطینه کرونایی کرده اند و ریاست جمهوری در پاسخ تنها از جنگ اقتصادی سخن می گوید.
محمدصالحی دارانی در ادامه با طرح این سوال که چرا باید تنها مردم عادی کوچه و بازار قربانی این جنگ اقتصادی باشند، عنوان کرد: باید به این بساط خودتحریمی، انزوا و نابودی مردم خاتمه دهیم و طرح هایی برای رهایی از گرفتاری اقتصادی و معیشتی مردم به صورت ویژه و چندفوریتی ارائه شود زیرا دولتمردان در ایجاد آسایش و رفاه نسبی مردم ناتوان هستند.

علی اکبر بسطامی دیگر ناطق امروز گفت: هرچند تحریم‌های ظالمانه دولت جنایتکار آمریکا تا حدودی راه را ناهموار کرده، اما گره زدن تمام مشکلات کشور به مسائل خارجی و روابط بین المللی، حمله به خودکفایی و غیرت جوانانی است که سرشار از انگیزه و سازندگی هستند.
بسطامی در ادامه با بیان اینکه امروز به هر بخش اقتصادی کشور که نگاه می‌کنیم شاهد هرج و مرج و بی نظمی، آشفتگی و سوءمدیریت و رهاشدگی هستیم، عنوان کرد: نگاه اجمالی به حوزه خودرو، مسکن، طلا، گرانی، فقر و معیشت مردم و تورم لجام گسیخته این ادعا را اثبات می‌کند؛ نتیجه آن پدیده بی دولتی است یعنی دولتی که بتواند روابط بین همه عناصر موثر در کشور را سامان دهد نداریم.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با بیان اینکه آمار‌های ارائه شده در حوزه تورم، بیکاری، معیشت و اشتغال از سوی مسئولان با ادراک واقعی مردم همخوانی ندارد، اظهار داشت: دولتمردان باید شهامت مسئولیت پیدایش نارضایتی مردم و عذرخواهی از ملت نجیب ایران را داشته باشند البته اقدام موثر و کارساز ریاست قوه قضائیه در سراسر کشور قابل تقدیر است.

تهدید پارلمان اجرایی شد قطع میکروفون نماینده‌ها بعد از ۱۵ دقیقه
 نیکزاد درخصوص علت قطع شدن میکروفون نمایندگان در پایان زمان صحبت ایشان در صحن علنی گفت: قطع شدن میکروفون نمایندگان در انتهای زمان اختصاص یافته به نطق ها، تذکرات و اخطار‌های قانون اساسی آن‌ها به دلیل زمان بندی است که در روی دستگاه‌های الکترونیکی صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه این قطع شدن میکروفون به هیچ عنوان جسارت به ساحت محترم نمایندگان نیست، ادامه داد: از نمایندگان استدعا می‌شود که زمان را در اینگونه مواقع در نظر بگیرند، چرا که در نهایت ۱۵ ثانیه بعد از زمان تنظیم شده برای ایشان، دستگاه به صورت خودکار میکروفون را قطع می‌کند. 
 
اعلام وصول ۸ سؤال ملی از محمد جواد ظریف
عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ۸ سؤال ملی نمایندگان از محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه را اعلام وصول کرد.
 
بررسی طرح حمایت از افشاکنندگان فساد در مجلس فوریتی شد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک فوریت طرح حمایت از افشاکنندگان فساد با ۱۷۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی موافقت کردند.
 
پایان جلسه علنی ۲۷ مهرماه مجلس/ جلسه بعدی ۳۰ مهرماه
علی نیکزاد نایب رئیس مجلس زنگ پایان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی را ساعت ۱۱ و ۵۳ دقیقه به صدا درآورد.

نایب رئیس مجلس زمان برگزاری جلسه بعدی را ساعت ۸ صبح (چهارشنبه، ۳۰ مهرماه) اعلام کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: