۵۶۸۸
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۷
تعداد بازدید : ۹۹۷

به گزارش فراتیتر، در زیر آسمان آبی ابوظبی، آسمان‌خراش متفاوت و عجیبی می‌درخشد که به «دروازه پایتخت» شهرت پیدا کرده است.

یک تیم دوازده نفره هر ماه از «دروازه پایتخت» آویزان می‌شوند تا شیشه‌های متفاوت و منحصربه‌فرد آن را پاکیزه کنند. اما واقعیت این است که این برج ۳۵ طبقه حتی از یک آسمان‌خراش هم عجیب‌تر به نظر می‌رسد.

برج پیزا به خاورمیانه رسید: نگاهی به سازه عجیبی که در اوظبی ساخته شد

ماموریت مهندسان و معماران این ساختمان متفاوت در پایتخت امارات متحده ی عربی ساخت بزرگ‌ترین یا بلندترین ساختمان منطقه نبوده بلکه آن‌ها به دنبال یک نگرش جدید در دنیای معماری بودند که نشان دهد شهر ابوظبی یک شهر منحصربه‌فرد در جهان است. احمد المنصوری، مهندس ارشد پروژه ساخت برج «دروازه پایتخت» و مدیر بخش مهندسی شرکت نمایشگاه‌های ملی ابوظبی یکی از معماران اصلی برجی بوده که حالا نزدیک به ده سال است که لقب «کج‌ترین سازه ساخت بشر» را به خود اختصاص داده و هنوز هم متفاوت و خارق‌العاده است.

این ساختمان ۱۸ درجه به سمت غرب انحراف دارد که این میزان ۵ برابر بیشتر از زاویه انحراف برج کج پیزای ایتالیا است! ۱۷ طبقه بالایی «دروازه پایتخت» به شدت خمیده طراحی شده که باعث واردشدن فشاری معادل چند هزار تن به هسته مرکزی ساختمان می‌شود. المنصوری درباره دلیل این طراحی می‌گوید: «طبیعت می‌خواهد این برج فرو بپاشد اما همه چیز این برج به گونه‌ای طراحی شده که این اتفاق رخ ندهد.

فشار گرانشی ناشی از این انحراف ۱۸ درجه‌ای توسط اولین هسته از پیش خمیده‌شده دنیا تحمل می‌شود که در ساخت آن از ۱۵ هزار متر مکعب بتن و ۱۰ هزار تن فولاد استفاده شده تا معماری عجیب این ساختمان متفاوت را تحمل کند. شاید جالب باشد بدانید که این هسته به صورت کاملا عمدی با اندکی انحراف از مرکز ساخته شده تا هر چه ساختمان بالاتر می‌رود، صاف‌تر شود. «دروازه پایتخت» توسط ۴۹۰ ستون که در عمق ۳۰ متری قرار دارند، بنا شده و در ساخت نمای شیشه‌ای آن از ۷۲۸ صفحه شیشه‌ای جداگانه استفاده شده که هر کدام طراحی خاص خود را دارند تا به تناسب شکل برج قرار بگیرند.

برج پیزا به خاورمیانه رسید: نگاهی به سازه عجیبی که در اوظبی ساخته شد

این ساختمان ۱۵ طبقه اداری، ۴ رستوران و کافه و یک هتل دارد و میزبان بیشتر از ۲۰۰ اتاق است. یک سوئیت پرزیدنتال مجلل در طبقه ی سی و سوم ساختمان وجود دارد که در حقیقت روی همان انحراف ۱۸ درجه‌ای باورنکردنی آسمان‌خراش قرار گرفته و نمایی خارق‌العاده به سمت آسمان ابوظبی دارد.

برج پیزا به خاورمیانه رسید: نگاهی به سازه عجیبی که در اوظبی ساخته شد

بسیاری از بناهای شناخته‌شده در یک زمان مشابه با «دروازه پایتخت» ساخته شده‌اند؛ مانند برج‌‌های اتحاد، ساختمان الدار و پارک تفریحی فراری. مدتی پیش «گنبد شناور» که به موزه لوور ابوظبی معروف شده در سال ۲۰۱۷ تاسیس شد. این ساختمان توجه بسیاری از علاقه‌مندان به هنر را جلب کرده است.

منبع:cnn 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: