۵۷۰۹
يکشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
تعداد بازدید : ۷۷۳
سیاسی داخلی

تازه ها

رییس جمهوری با بیان اینکه دشمنان ایران بر روی اختلافات داخلی بعنوان مقوم تحریم سرمایه گذاری ویژه کرده‌اند، گفت: از همه مسئولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور دعوت می‏‌کنم با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از اختلافات و منازعات شوند.

به گزارش فراتیتر و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری،حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، با اشاره به برنامه‌‏های دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا افزود: اگر چه تحریم‌های غیرانسانی و غیرقانونی آمریکا موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور شده است و درآمدهای ارزی کشور در سال ۹۹، قابل قیاس با درآمدهای ارزی کشور در اوایل دهه ۹۰ نیست، اما با گذشت بیش از ۲.۵ سال از این تحریم‏‌ها، دولت با برنامه‏‌ریزی‏‌هایی که انجام داده، مانع از تحقق هدف شوم آمریکا یعنی فروپاشی کشور شده است.

روحانی با تاکید بر ضرورت حفظ آرامش سیاسی و لزوم انسجام در کشور، اظهار داشت: از جمله محورهایی که دشمنان این مرز و بوم در کنار جنگ پرفشار و سخت اقتصادی روی آن به عنوان مقوم تحریم‏‌ها سرمایه‏‌گذاری ویژه کرده‌‏اند، منازعات و اختلافات داخلی است.

رییس جمهوری با تاکید بر ضرورت هوشیاری در برابر توطئه دشمنان تصریح کرد: از همه مسئولان، فعالان، دلسوزان نظام و کشور دعوت می‌‏کنم که با حفظ آرامش و عقلانیت سیاسی مانع از اختلافات و منازعات شوند و اجازه ندهند برخی افراد معدود با انگیزه‌‏های گروهی، جناحی، مقطعی و زودگذر سیاسی زمینه‌‏ساز تحقق آرزوهای شوم بدخواهان این سرزمین شوند.

روحانی با بیان اینکه دولت بخش خصوصی را موتور محرک اقتصاد کشور می‏‌داند، اظهار داشت: حمایت‏‌های همه‏ جانبه از افزایش نقش این بخش در اقتصاد و واگذاری میدان تولید و صادرات، به‏ ویژه شرکت‏‌های دانش‏ بنیان، جایگاه مهمی در سیاست‏‌های اقتصادی دولت خواهد داشت.

اقدام بانک مرکزی تدبیری به موقع برای مدیریت نرخ سود است

در این جلسه «عبدالناصر همتی» رئیس کل بانک مرکزی، گزارشی از روند تحولات در بازار بین بانکی و عملیات بازار باز توسط بانک مرکزی ارائه کرد.

رییس جمهوری با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری پولی در دهه‌های گذشته با بی‌‏ثباتی همراه بوده است، تصریح کرد: اقدام بانک مرکزی تدبیری به‌‏موقع و مهم برای مدیریت نرخ سود با تکیه بر سازوکار بازار است و نه بر پایه روش‌‏های دستوری که ثبات بازار را برهم می‌‏زند.

روحانی خاطرنشان کرد: بانک مرکزی برای هدایت نرخ سود بین بانکی از ابزارهای قانونی و بازار باز استفاده کند. عملیات بازار باز، حرکتی مفید برای به جریان انداختن اوراق دولتی و نقدینگی و تدبیری مهم برای ترغیب مشارکت مردم و پویایی آنها در بازار محسوب می‏‌شود.

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه این راهبرد باید کماکان با قوت بیشتر ادامه یابد، گفت: بانک مرکزی باید از طریق تسهیل‌گری پولی و اعتباری، در تعامل با وزارت اقتصادی و دارایی آسیب‌‏های وارده به اقتصاد را مهار و تعدیل کند. در این زمینه، باید گزارش‏‌های منظم از روند عملیات بازار باز و دستاوردهای آن به اطلاع عموم برسد.

روحانی عملکرد دولت در ایفای تعهدات ابزارهای مالی اسلامی را قابل اتکا دانست و اضافه کرد: بخش خصوصی در عرضه اوراق مالی اسلامی جدید طی دهه اخیر همواره در بازار سرمایه حضور داشته ‌است و چنانچه خواهان حضور دائم بخش خصوصی و دولت در بازار سرمایه هستیم، ابزارسازی‏‌های نوین برای تأمین مالی آنها استفاده شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه در عرصه بازار انتشار و عرضه اوراق مالی اسلامی هنوز پتانسیل‌های زیادی برای استفاده وجود دارد، اظهار داشت: با استفاده از این فرصت‌‏ها فصل جدیدی از تأمین مالی بازارمحور باز می‌‏شود.

روحانی تصریح کرد: دولت در راستای چابک‌‏سازی، اجرای سیاست‌‏های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و حمایت از بازار سرمایه به ‏ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال‏ مولد، مردم‌‏محور کردن اقتصاد و شفاف‌‏‏سازی فعالیت‏‌های اقتصادی عرضه سهام شرکت‏‌های دولتی در بازار سرمایه را به‏ جد در دستور کار قرار داده که بدون تردید تا پایان دولت دوازدهم ادامه خواهد یافت.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: