۵۷۵۰
دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۱
تعداد بازدید : ۷۸۷
معاون فنی و امور گمرکی ایران گفت: اسناد و اطلاعات واصله از کامیون های توقیف شده نشان می‌دهد این داروها تولیدی شرکت پایونیر است و داروهای ساخت کشور عراق نیز در این محموله وجود دارد.

به گزارش فراتیتر و به نقل از گمرک ایران، «مهرداد جمالی ارونقی» با بیان اینکه محموله داروی توقیف شده توسط ارتش عراق تولید شرکت دارویی (پایونیر) است، تصریح کرد: مبدأ این داروها سلیمانیه و مقصد آن بصره بوده است که در خانقین به ظن قاچاق متوقف شده اند و کامیون های حامل این داروها نیز عراقی بودند.

به گفته وی، از ابتدای شهریورماه تاکنون بیش از ۳۶ کامیون مواد اولیه دارو از کشورهایی مانند هند و ترکیه و از مبدأ گمرکات شهیدرجایی و بازرگان، از طریق مرز باشماق به کشور عراق ترانزیت شده و تشریفات مربوطه با رعایت تمام مقررات و کنترل های لازم در گمرک مرزی ذکرشده انجام شده است.

معاون امور گمرکی ایران انتشار اخباری مبنی بر اینکه این داروها از طریق کشور ایران و با ساخت داخل به کشور عراق صادر شده است را مردود دانست و گفت: در حال حاضر صادرات دارو و کالاهای اساسی و ضروری ممنوع بوده و گمرکات اجرایی کشور به ویژه گمرکات مرزی حساسیت لازم را در این خصوص اعمال می کند.

 رسانه‌های عراقی روز پنجشنبه ۲۴ مهرماه به نقل از دستگاه اطلاعاتی ارتش این کشور گزارش دادند که این داروها با هدف فرار از پرداخت تعرفه گمرکی به ارزش بیش از صدها هزار دلار به وسیله ۱۹ کامیون با عبور غیرقانونی از جاده‌های خانقین به استان دیالی وارد شده بودند اما متهمان دستگیر شده همراه با کامیون هایشان برای انجام اقدامات قانونی علیه آن‌ها به مراجع قانونی تحویل شدند.

پیش از این نیز چندین بار نیروهای امنیتی ایران مستقر در مرزهای ایران و عراق از خنثی کردن عملیات قاچاق دارو به عراق و دستگیری عوامل آن‌ها خبر داده بودند.

همچنین سازمان غذا و دارو ایران در اطلاعیه ای اعلام کرده است که داروهای قاچاق مکشوفه در کشور عراق، که در بعضی رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفته است، متعلق به یکی دیگر از کشورهای همسایه بوده و صرفا از طریق یکی از مرزهای کشور ترانزیت شده بود و این نهاد با سوداگرانی که نیت سودجویی در شرایط کنونی کشور، آن هم در حوزه سلامت مردم را دارند به جد برخورد خواهد شد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: