۵۷۸۲
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
تعداد بازدید : ۱۰۰۲
ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین مطرح کرد:
در شرایط سخت اقتصادی بازار‌های اروپایی را به دست آورده‌ایم، اما نتوانسته‌ایم نظر وزارت صمت خودمان را جلب کنیم. با این شرایط فرصت‌های خوبی را از دست می‌دهیم.
به گزارش فراتیتر، در شرایط اقتصادی این روز‌های کشور، صادرات موتور محرکه اقتصاد و راه حل مسائل کشور به حساب می‌آید. در این زمینه تولیدکننده‌های داخلی می‌توانند نقش زیادی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق صادارات داشته باشند. تقویت ظرفیت‌های تولیدی صادرات محور و هموار کردن راه توسعه صادرات بر عده دولت‌ها است و با کاهش موانع باید این مسیر برای تولیدکننده‌ها مهیا شود. به بهانه روز ملی صادرات، که با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور در سال ۱۳۷۶، روز بیست و نهم مهرماه به عنوان این روز در تقویم کشور نام گذاری شد، فراتیتر گفتگویی با امین ابراهیمی مدیرعامل شرکت فولاد اکسین داشته است.
ابراهیمی در ابتدا ضمن اشاره به فرصت‌های موجود در دل تهدید‌ها گفت: در شرایط ارزی فعلی با سیاست‌های درست امکان استفاده از فرصت‌های موجود را خواهیم داشت و با وجود تهدید‌های متعدد، فرصت‌های خوبی در دل آن‌ها برای ما وجود دارد. در بحث صادرات، از طرف ستاد تنظیم بازار بخش‌نامه‌ای تهیه شده که یک مصوبه دولتی و لازم الجرا به حساب می‌آید. این بخش‌نامه دارای ضعف‌هایی است و کار کارشناسی زیادی روی آن صورت نگرفته است. در زمان تصویب این بخش‌نامه شبانه تصمیم‌هایی گرفته شد که مشکلات زیادی ایجاد کرد.
وی افزود: ما مورد عینی این مشکلات را در قرارداد مشترک صادراتی فولاد اکسین و فولاد خوزستان شاهد بودیم. این قرارداد بر اساس فرمایشات رهبری و برای جلوگیری از مسأله خام فروشی بسته شد و به جای صادرات اسلب، ورق صادر می‌شود. این قرارداد از اول مردادماه اجرایی شد و مدت زمان آن تا آخر سال است. فولاد اکسین امسال ورق‌هایی تولید کرد که برای اولین بار در آسیا و حتی اروپا مشتری دارد. مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خاطرنشان کرد: در این قرارداد‌ها ما هم سفارش و هم هزینه‌ها را گرفتیم، اما مجوز صادرات این محصولات از سوی وزارت صمت صادر نمی‌شود. عدم اعطای این مجوز‌ها فولاد اکسین و فولاد خوزستان را با چالش زیادی روبه‌رو کرده است. با این که فولاد خوزستان به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ فولاد کشور، ریسک صادرات محدود فولاد اکسین را پذیرفته و خودش را به خطر می‌انداخته و ما نیز در این شرایط سخت توانسته ایم به زحمت بازار‌های اروپایی را به دست آوریم، اما هنوز نتوانسته ایم نظر وزارت صمت را به این کار جلب کنیم.
ابراهیمی در ادامه گفت: فولاد اکسین از ابتدای سال حدود ۶۵ هزار تن صادرات داشته است و بر اساس برنامه‌های موجود حدود ۱۰۰ هزار تن صادرات خواهیم داشت. ما برنامه‌ای خوبی برای جلوگیری از خام فروشی داریم و زحماتی که سال گذشته در حوزه ورق انجام دادیم، امسال باید نتیجه آن را برداشت کنیم. شرکت فولادسازی ما در حوزه ورق رقیب قدری برای کشور‌های بزرگ دنیا به حساب می‌آید، اما درد امروز شرکت‌های فولادی کشور، تائید مجوز صادرات است.
وی افزود: در حوزه بازار ورق آشفتگی ایجاد شده است و شاهد توزیع رانت با تعیین قیمت‌های دستوری هستیم. این رانت باعث اختلاف قیمت‌ها شده است. به نظر می‌رسد کار کارشناسی در وزارت صمت در این باره صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت فولاد اکسین در پایان تأکید کرد: اگر چه تحریم‌ها در مقطعی تهدید بود و مانع صادرات محصولات ما شده بود، اما امروز با توجه به قیمت‌ها و راه و روش دور زدن تحریم‌ها، خیلی تهدید خاصی وجود ندارد. مشکل اصلی ما سیاست‌های صادراتی داخل کشور است که ادر آن‌ها از یک پنجره واحد به صنعت فولاد نگاه نمی‌شود. همان طور که می‌دانید برای ایجاد بازار‌های صادراتی باید سال‌ها کار شود. در این شرایط ما توانسته ایم رقبای آلمانی را کنار بزنیم و بازار‌های جهانی به دست بیاوریم، اما مانع‌تراشی وزارت صمت فرصت‌های این‌چنین را به راحتی از ما می‌گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: