۵۷۹۱
سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
تعداد بازدید : ۱۳۱۰
گزارش فراتیتر از سردرگمی مردم در روز‌های نبرد با کرونا
آمار‌های غیر شفاف و نظرات لحظه‌ای مسئولان پیرامون کرونا منجر به یکه‌تازی این ویروس در کشور شده است و هیچ‌یک از پروتکل‌ها مانع قانون‌مندی مردم نشده است. ستاد ملی کرونا هم کارش در اظهارنظر لحظه‌ای و اعلام آمار کرونایی‌ها در ساعت ۱۴ خلاصه شده است.
به گزارش فراتیتر، از ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ که حضور کرونا ویروس در ایران تائید شد تا به امروز، مردم هم غم از دست دادن عزیزانشان را تحمل کردند هم سردرگم اظهارات متناقض مسئولان بودند. شاید خیلی‌ها تناقض در کرونا را ماهیت این ویروس ناشناخته بدانند، اما این ۷ ماه به همه ثابت کرد که خیلی از اظهارات تنها به واسطه نبود دانش نسبت به کرونا ویروس نبوده است و هزاران دلیل دیگر داشته است.
در تمام این مدت نمودار کرونا ویروس بیشتر صعودی بوده است و روز‌های کمی کاهش ابتلا و فوتی را تجربه کرده‌ایم. اگرچه کرونا در ابتدا از قم شروع شد، اما کمتر از دو هفته در تمامی استان‌ها شاهد شیوع این ویروس بودیم. در ابتدا برای مقابله با کووید ۱۹ بسیاری از مکان‌های عمومی تعطیل شد و ساعت کاری ادارات دولتی در چندین استان کاهش یافت. ارتش، سپاه و نیرو‌های جهادی در معابر شهر اقدام به ضدعفونی سطوح می‌کردند، اما این اقدامات با صعود تعداد مبتلایان کاهش پیدا کرد! از همان ابتدا هم دولت سرسختانه با قرنطینه مخالفت کرد و تنها در ۲۳ فروردین طرح فاصله‌گذاری هوشمند را اجرا کرد.

حتی یک روز هم آمار دقیق ارائه نشد!
در روز‌های اول که آمار مبتلایان انگشت‌شمار بود، احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی مدعی شد که حدود ۵۰ نفر در دو هفته براثر ویروس کرونا در قم مبتلا شدند و آمار مرگ‌ومیر بر اثر این بیماری در شهر قم کمتر از ۳۲ نفر است. نمکی وزیر بهداشت در برابر این آمار مدعی شد که اگر یک‌چهارم آمار ۵۰ نفر صحت داشته باشد، استعفا می‌دهم. این موضوع سرآغاز تناقض در آمار کرونایی‌ها بود.
جهانپور در روز‌هایی که سخنگوی ستاد ملی کرونا بود در خصوص تضاد آمار‌های ارائه شده معتقد بود که دقیق‌ترین قسمت آمار کرونا در هر کشوری به خصوص ایران، قسمت آمار فوتی‌ها است. وقتی از فوتی‌ها صحبت می‌کنیم، اغلب بیماران کرونایی که فوت می‌کنند، با مشکلات سیستم تنفسی یا عواقب و عوارض جانبی بیماری فوت می‌کنند که این موضوع به قدری شدید می‌شود که فرد دو روز آخر به ناچار به بیمارستان مراجعه می‌کند؛ بنابراین آمار فوتی‌ها، چون در بیمارستان جمع‌آوری می‌شود، دقیق است.
روز ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ هم روزنامه جهان صنعت از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات توقیف شد. علت این توقیف هم گزارشی با عنوان «به آمار دولتی اعتماد نیست» بود. در این گزارش محمدرضا محبوب‌فر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، گفته بود آمار‌های وزارت بهداشت ایران از تعداد مبتلایان و مرگ‌ومیر ناشی از ویروس کرونا، «یک‌بیستم آمار حقیقی است» و به آن نمی‌توان اعتماد کرد. او این آمار را «مهندسی‌شده» خوانده و گفته بود که صرفاً «بر اساس ملاحظات سیاسی و امنیتی به جامعه تزریق می‌شود».
در ۲۳ مهرماه اظهارات به شورای شهر رسید و ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران، اعلام کرده بود که ۱۳۶ نفر قربانی کرونا شده‌اند. این عدد در حالی بیان شد که در کل کشور ۲۵۴ نفر فوتی از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده بود.
در نهایت هم امروز تیر خلاص به باور‌های مردم خورد و مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: در حالی آمار روزانه مرگ ناشی کرونا به ۳۳۷ مورد رسیده است که این آمار هم واقعی نیست. برای آنکه بدانیم در واقعیت چند نفر روزانه تلف می‌شوند این عدد باید ضرب در ۲.۵ شود تا عدد اصلی به دست آید. در نتیجه بر اساس اظهارات مردانی روز گذشته که روز سیاه کرونا نام داشت ما ۸۴۲ فوتی داشتیم.

شنبه و اردیبهشتی که نیامد
وعده‌های خوش مسئولان در حد حرف باقی ماند و شنبه و اردیبهشت روحانی و نمکی به واقعیت نپیوست. نمکی وزیر بهداشت در فروردین‌ماه مدعی شد که ان شالله تا آخر اردیبهشت‌ماه به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید. از این اردیبهشت ۵ ماه گذشته است و کرونا یک‌لحظه هم آرام نگرفته است. بعد از اردیبهشت رؤیایی نمکی حسن روحانی رئیس‌جمهوری در روز‌های پایانی مردادماه مدعی شده بود که از روز شنبه همه روال در کشور عادی خواهد بود. این صحبت با واکنش‌های مردم در فضای مجازی روبه‌رو شد و در نهایت هم دو سه روز بعد از شنبه مطرح شده، روحانی گفت: من گفتم از شنبه همه چیز در روال معمول خودش قرار می‌گیرد مگر مواردی که ستاد ملی کرونا می‌گوید.

الزام ماسک و ممنوعیت سفر هم مانع افسارگریختگی کرونا نشد
حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز یکشنبه ۲۰ مهر، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: همه افراد وقتی از منزل خارج می‌شوند و در جامعه حضور پیدا می‌کنند باید از ماسک استفاده کنند، اگر کسی از ماسک استفاده نکند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود تا ظرف دو هفته به حسابی که اعلام می‌شود واریز شود. این الزام با ممنوعیت سفر در پایان ماه صفر همراه شد، اما الزام ماسک و ممنوعیت سفر به کلان‌شهر‌ها به درستی اجرا نشد. با وجود ممنوعیت سفر بر اساس بررسی‌ها و رصد‌های سامانه راهداری، خودرو‌ها با پلاک تهران بیشترین آمار ورود به مشهد را در ایام پایانی صفر داشتند. ممنوعیت سفر در شرایطی اعلام شد که مردم بیش از ۱۲ ساعت وقت برای خروج از کلان شهر‌ها و ورود به دیگر شهر‌ها را داشتند.

بدون پافشاری بر اقدامات بی‌نتیجه راهکار جدید ارائه دهید
در روز پایانی مهرماه در حالی که هنوز دو ماه تا آغاز زمستان باقی مانده، به جای شکست کرونا رکورد ابتلا به کرونا را شکسته‌ایم و تنها در ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۵۰۳۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند و متأسفانه در همین بازه زمانی، ۳۲۲ تن نیز به دلیل این بیماری جان باختند. شرایط این روز‌ها نشان می‌دهد، آمار کرونا با توصیه و خواهش کاهش نخواهد یافت. مسئولان باید حرف را کنار بگزارند و دستورات صریح، سریع و لازم الجرا ارائه دهند. برای مثال همانند روز‌های گذشته نباید از چند ساعت قبل ممنوعیت سفر را اعلام کنند. اگر دولت ابزار کافی برای اجرای قوانین ندارد، نیرو‌های مسلح می‌توانند به این موضوع ورود کنند. کرونا دشمن حقیقی است که برای نبرد با او در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با قانون‌شکن‌ها قاطع و بدون مماشات رفتار شود. وگرنه هرروز شاهد کشته شدن هم‌وطنان بیشتری خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: