۵۸۵۳
پنجشنبه ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
تعداد بازدید : ۱۱۳۵
رییس جمهوری با تاکید بر اینکه احیای بافت‌های فرسوده تا پایان دولت دوازدهم ادامه می‌یابد، گفت: دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکن مهر را تکمیل و تحویل داده است.

به گزارش فراتیتر، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: بخشی از آرامش و سکونت مردم در سایه داشتن مسکن مناسب است. آنهایی که اجاره‌نشین بودند و سال‌ها و مدت‌ها دنبال خانه می‌گشتند، باید بهتر لمس کنند و اگر کسی این مراحل را نپیموده باشد و شرایط طوری باشد که از روز اول صاحب‌خانه باشد احساس نمی‌کند که مساله خانه چقدر مهم است و چگونه آرامش برای روح و روان فرد و خانواده ایجاد می‌کند.

وی افزود: از آغاز دولت دو کار مهم بر دوش داشتیم؛ یکی بحث ساماندهی بافت‌های فرسوده بود که بسیار اهمیت دارد.  در شهرستان‌های مختلف بافت‌های فرسوده بسیار اهمیت دارد و ما در شهرهای مختلف بازسازی و نوسازی کنیم. این کار به طور وسیع در دولت یازدهم و دوازدهم انجام شده است.

رییس جمهوری ادامه داد: از آقای اسلامی می‌خواهم این بخش را برای مردم توضیح دهد که در دولت یازدهم و دوازدهم برای بافت‌های فرسوده در تهران و استان‌های مختلف،  سرمایه‌گذاری و خیابان‌کشی شده و نقشه تغییر کرده است.

روحانی تاکید کرد: همچنان مساله بافت‌های فرسوده و بازسازی و احیای آنها به عنوان یکی از سیاست‌های دولت تا پایان این دو دولت باید ادامه پیدا کند.

رییس دولت تدبیر و امید اضافه کرد: مساله دوم ساختن شهرک‌های جدید بود که از ابتدای دولت یازدهم این کار آغاز شد و شهرک‌هایی ساخته شد. شهرک سازی جزو مواردی است که در همه جاهایی که نیاز به مسکن داریم، باید آن را دنبال کنیم.

روحانی گفت: در طول سال جمعیت زیادی از جوانان عزیز ما ازدواج می‌کنند، متاهل می‌شوند و بعد نیاز دارند که در خانه زندگی کنند. بنابراین برای ما مهم است که برای مسکن آنها اقدام کنیم.

رییس جمهوری گفت: کار دیگر دولت، مسکن مهر بود. مسکن مهر طرح بزرگی بود که در دولت نهم و دهم آغاز شد و برای بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی طراحی شده بود که از این تعداد تقریباً وقتی دولت یازدهم شروع را کردیم ۶۹۰ هزار به اتمام رسیده بود و بقیه باقی مانده بود که در مراحل مختلف ساختمانی بود.

وی ادامه داد: بار عظیمی که علاوه بر وزارت مسکن، بر دوش وزارت نیرو، نفت و دستگاه‌های دیگر مانند شهرداری‌ها بود؛ برای اینکه جاده، برق و گاز را به آنجا برسانند و گرنه نیمه تمام ساخته شده بود.  کار بسیار عظیمی در این زمینه در دولت یازدهم و دوازدهم انجام گرفته است.

روحانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحد مسکن مهر به اتمام رسیده و تحویل داده شده است و بار عظیم واحدهای مسکن مهر بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

پرونده مسکن مهر تقریبا بسته شده است 

رییس جمهوری گفت: کار بزرگ واحدهای   «مسکن مهر» است، بر دوش دولت یازدهم و دوازدهم بود.  همین امروز بیش از ۴۰ هزار واحد از واحدهای مسکن مهر افتتاح شد و تقریباً پرونده این طرح بسته شده است.

روحانی افزود: ۵۰ هزار واحد دیگر هم وجود دارد که تا پایان دولت تکمیل و تحویل داده خواهد شد.  علاوه بر این یکصد هزار واحد دارای مشکل هست که از این تعداد حدود ۷۰ هزار واحد مسکن مهر در جایی ساخته شده که متقاضی نیست و جاهایی هست که مشکلات حقوقی دارد و در دادگاه است که حدود ۴٠ تا ۵٠ هزار واحد است. این موارد هم بر دوش دولت بوده و انجام می‌شود.

ساختمان‌های شهر باید چشم‌نواز باشد 

روحانی اضافه کرد: مساله بعدی که عمدتاً از پایان دولت یازدهم شروع شد و مخصوصاً در دولت دوازدهم و مسوولیت آقای اسلامی با شتاب بیشتری انجام گرفت،   البته قبل از آن هم در دوره وزیر سابق هم اقداماتی انجام شده بود؛ اساس مساله این است که خانه باید توسط خود مردم ساخته شود نه اینکه دولت خانه را بسازد و تحویل بدهد.

رییس جمهوری تصریح کرد: مردم باید خانه را خودشان بسازند البته دولت باید از نظر شهرسازی و زیباسازی نظارت کند، بعضی از کوچه‌ها و محله‌ها چشم‌آزار است طراحی کج و معوج دارد. هر ساختمانی یک مدل است رنگ‌ها و سبک‌های مختلف دارد و هماهنگی و هارمونی وجود ندارد که باید به آن نظارت شود.

روحانی با تاکید بر اینکه ساختمان‌های شهر باید چشم نواز باشد، افزود: یکی از زیبایی‌هایی زندگی،  لذت چشم هست؛ خداوند در قرآن می‌گوید «بهشتی ها اول با چشمشان لذت می برند» و  زیبایی هایی که خداوند برای مومنان و مقربان درگاه خود مقرر کرده است.  

رییس جمهوری بیان کرد: در کشور مهندسان خوبی داریم که هم از نظر مهندسی و هم از نظر استحکام باید به ساختمان‌ها توجه کنیم؛ در زلزله سرپل ذهاب دیدیم که آنجا چقدر خانه‌ها ویران شد به خاطر اینکه همه دقت‌های لازم به مهندسی نشده بود، شرایط کشور طوری است که ساختمان ها را باید بر مبنای ۸ ریشتر زلزله طراحی کنیم و بسازیم.  

مسکن پیشران صنعت، تولید و اشتغال است

روحانی گفت: مسکن پیشران بسیار مهم در بیشتر صنایع، در تولیدات مختلف و اشتغال کشور است. اشتغالزایی برای یک و نیم میلیون نفر که امروز اعلام شده است در ساخت مسکن برای اشتغال و و تولید بسیار مهم است.

رییس جمهوری افزود: در بخش مسکن به صورت کامل خودکفا هستیم از مصالح ساختمانی، عملیات مهندسی و خدمات مورد نیاز مسکن در داخل کشور انجام می‌شود و بسیاری از مصالح ساختمانی از آهن آلات، کاشی، سرامیک و هر آنچه مورد نیاز ساختمان است در کشور تولید و مازاد داریم که صادر می‌شود.  

رییس دولت تدبیر و امید بخش مسکن را  برای اقتصاد کشور مهم دانست و گفت: مسکن در سال «جهش تولید» برای بخش تولید کشور موثر است و می تواند تحول بزرگی در تولید و اشتغال ایجاد کند و انشالله با کمک هم این مسیر را تا پایان دولت ادامه می‌دهیم.  

رییس جمهوری همچنین در ارتباط تصویری با مناطقی که این طرح‌ها به بهره‌برداری رسید،  گفت: رونمایی از طرح اقدام ملی مسکن که در سال ٩٧ آغاز شد امروز در اولین مرحله آن هستیم و امیدواریم تا پایان دولت شاهد تکمیل مراحل این طرح باشیم.  

وی با ابراز خوشحالی از اینکه گام مهمی برای تحویل بیش از ١١ هزار واحد مسکونی به بهره‌برداران برداشته شده است، امروز را یک روز مبارک توصیف کرد.  

روحانی گفت: واحدهای مسکونی مهر  که امروز افتتاح می شود از خدمات اصلی و مهم شامل برق، آب و گاز و جاده که برای راحتی زندگی مردم ضروری است برخوردارند؛ البته مدرسه و سایر خدماتی هم وجود دارد که انجام شده و یا باید انجام شود که برای دولت بسیار مهم است.  

رییس جمهوری اظهار داشت: ٩۵هزار قطعه زمین تاکنون واگذار شده است و در ادامه ۴٠ هزار قطعه زمین به متقاضیان واگذار می شود.  

رییس دولت دوازدهم گفت: زمین برای احداث مسکن برای ١٣۵ هزار نفر مشخص شده است و فعالیت اجرایی احداث مسکن آغاز و یا به زودی شروع می شود و این افراد در آینده صاحب مسکن خواهند شد، امیدوارم این قدم برای همه مردم در سراسر کشور قدمی مبارک باشد.  

رییس جمهوری یادآور شد: ١٣ هزار واحد مسکونی قبلا و امروز هم ٣٠ هزار واحد و در مجموع ۴٣ هزار و ۴٠٠ واحد مسکونی آماده شده که در اختیار فرهنگیان کشور قرار می گیرد. امروز ۶٩ هزار واحد مسکونی دیگر تعیین تکلیف شد و در اختیار کارکنان سازمان‌ها و نهادها قرار می‌گیرد.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: