۶۴۴
سه‌شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹
تعداد بازدید : ۵۷۵
آتش‌سوزی در استرالیا تاکنون بیش از شش میلیون هکتار را سوزانده و حداقل جان ۲۳ نفر را گرفته است.
به گزارش روی تیتر، جنوب شرقی استرالیا هم‌چنان در آتش می‌سوزد. گرما و خشکسالی بی‌سابقه بیش از ۲۰۰ نقطه را درگیر آتش‌سوزی کرده است. این شرایط فاجعه‌بار بزرگترین اخطار تخلیه مناطق مسکونی در تاریخ استرالیا را به همراه داشته، اما این اخطار هم تغییری در شرایط ایجاد نکرد. وزش شدید باد با درجه حرارت بیش از ۴۵ درجه سانتی‌گراد، بیشتر از صدهزار نفر از ساکنان سه ایالت نیو ساوت ولز، ویکتوریا و ساوت استرالیا را مجبور به ترک خانه کرده است.
 
کاهش دمای هوا در استرالیا نتوانست مانع آتش‌سوزی گسترده شود

در ایالات ساوت استرالیا، آتش سوزی حداقل صدهزار هکتار جزیره کانگورو را به آتش کشید. دو نفر در اتومبیل سوخته‌شان، مرده پیدا شدند و جمعیت عظیم بسیاری از حیوانات بومی استرالیا در آتش سوختند؛ بنابراین طبیعی است که نخست وزیر استرالیا، اسکات موریسون به دلیل واکنش بسیار دیر و ناکافی‌اش در برابر آتش سوزی مورد انتقاد قرار بگیرد.

بعدازظهر روز شنبه، دولت استرالیا اعلام کرد که سه هزار نیروی دفاعی برای تسریع تخلیه مناطق آتش‌گرفته فراخوانده است. این نخستین بار در تاریخ استرالیا است که دولت فراخوانی اجباری برای تامین نیرو‌های خود صادر می‌کند. برای بیشتر مردم استرالیا، پاسخ دولت‌های فدرال و ایالتی کافی نبوده است. عصر شنبه یکی از نمایندگان نیو ساوت ولز اعلام کرد تغییر ناگهانی مسیر باد در جنوب شرقی استرالیا می‌تواند شرایط را وخیم‌تر کند. شین فیتزسمون گفت: «متاسفانه باید آماده شنیدن خبر‌های بدتری باشیم.»
برای نخستین بار در تاریخ استرالیا، دولت این کشور فراخوان جذب نیروی دفاعی را به صورت اجباری منتشر کرده است.
باوجود یکشنبه وحشتناک در جنوب شرقی استرالیا که هزاران نفر دیگر را بی‌خانمان کرد و حتی باعث مرگ یک نفر شد، استرالیا باید منتظر هفته‌ای دشوارتر باشد. ده‌ها هزار خانه بدون برق باقی مانده‌اند. تلاش گسترده ارتش و پلیس برای تامین امنیت مردم گرفتار در آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد. سازمان آتش‌نشانی روستایی نیو ساوت ولز گفت: «۱۵۰ آتش سوزی در ایالت وجود دارد که ۶۴ مورد از آن‌ها کنترل نشده است. گلادیس برجیکلیان، فرماندار نیو ساوت ولز گفت: «این آتش‌سوزی، حادثه‌ای نیست که ما قبلاً آن را تجربه کرده باشیم. باد‌ها را بررسی کرده‌ایم. سرعتی که گسترش این آتش به نقاطی که تا امروز اصلا درگیر آتش نبوده‌اند، باورکردنی نیست.»
 
کاهش دمای هوا در استرالیا نتوانست مانع آتش‌سوزی گسترده شود

آخرین قربانی آتش‌سوزی در باتلاو در نیو ساوت ولز رخ داد. جایی که یک مرد ۴۷ ساله، شنبه شب در حالی که در تلاش بود تا آتش خانه یکی از دوستانش را خاموش کند، جان خود را از دست داد. به نقل از پلیس نیو ساوت ولز، این مرد دچار سوختگی نشده بلکه صرفا بیهوش شده، اما مرده است.

پیش از او، یک پدر و پسر در بزرگراهی جزیره کانگورو جان خود را از دست داده بودند. اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا گفت: «شرایط آب و هوایی در نیو ساوت ولز و ویکتوریا اندکی بهتر شده است. اما هنوز آتش‌سوزی‌های گسترده‌ای وجود دارد و تلاش آتش نشانی در جریان است.» موریسون اعلام کرد دولت یک مجموعه خیریه برای حمایت از خرده کسب و کار‌های ویران‌شده تاسیس کرده است. جسیکا واشنگتن به الجزیره گفت: «حتی با کاهش دما و بارش باران، خطر آتش‌سوزی همچنان زیاد است؛ بنابراین وضعیت هنوز بسیار خطرناک است و احتمالا برای چند هفته آینده نیز پابرچا خواهد ماند. اخیرا یک شهر در سواحل جنوبی به طور کامل تخلیه شده است.»
 
کاهش دمای هوا در استرالیا نتوانست مانع آتش‌سوزی گسترده شود

کارشناسان اعتقاد دارند تغییرات اقلیمی و گرمایش جهانی دلیل اصلی تشدید این آتش‌سوزی است. بسیاری از مناطقی که حالا درگیر آتش‌سوزی شده‌اند، در دوره‌های خشکسالی بوده‌اند. دلیل اصلی انتقادات از نخست وزیر، اما مشخص است؛ او همه آتش‌سوزی‌ها را بلایای طبیعی می‌داند.
منبع: الجزیره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: