۶۸۸
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۳
تعداد بازدید : ۵۹۵
اقتصادی ایران

تیتر یک خبر ویژه

این روز‌ها محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران میزبان دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، خانه مدرن و دکوراسیون (میدکس) است. این نمایشگاه از بیست و چهارم این ماه آغاز شده و تا روز بیست و هفتم ادامه پیدا خواهد کرد. در این دوره تعداد ۲۵۰ شرکت از ایران و ۷ کشور خارجی، در فضایی به وسعت ۲۵۰۰۰ متر مربع، در ۷ سالن شرکت کردند.
به گزارش روی تیتر این روز‌ها محل دائمی نمایشگاه بین المللی تهران میزبان دهمین نمایشگاه بین المللی معماری، خانه مدرن و دکوراسیون (میدکس) است. این نمایشگاه از بیست و چهارم این ماه آغاز شده و تا روز بیست و هفتم ادامه پیدا خواهد کرد. در این دوره تعداد ۲۵۰ شرکت از ایران و ۷ کشور خارجی، در فضایی به وسعت ۲۵۰۰۰ متر مربع، در ۷ سالن شرکت کردند.

سالن‌های نمایشگاه پر از غرفه‌هایی است که توجه هر مخاطب خوش سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند. کف پوش و دیوار پوش‌های شکیل، سنگ‌های تزئینی تماشایی، شیشه‌های تزئینی و دکوراتیو، میز و صندلی‌های زیبا و پر زرق و برق، سیستنم‌های امنیتی ساختمان و ... از محصولاتی است که در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

عبدالکریم جلالی، رئیس ستاد برگزاری نمایشگاه میدکس در مصاحبه اختصاصی با روی تیتر در مورد هدف از برگزاری این نمایشگاه گفت: در میان نمایشگاه‌هایی که در آن مقطع (قبل از اولین دوره برگزاری، سال ۸۸) وجود داشت جای خالی نمایشگاهی در حوزه معماری و دکوراسیون وجود داشت و فعالین این عرصه که در ایران نیز قدمت خوبی دارند نمایشگاهی برای معرفی خودشان نداشتند. به همین علت تصمیم به برگزاری چنین نمایشگاهی گرفتیم.
از دید وی شرکت‌ها به دلایل مختلفی در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنند. از جمله ارتباط‌گیری با مصرف کننده، معرفی توانمندی‌ها، معرفی تکنولوژی‌های روز، تعامل فی مابین زنجیره تولید، انتقال اطلاعات بین تولید کننده و مصرف کننده، برندسازی و ...

از آقای جلالی پرسیدیم در طول این ده سال که نمایشگاه برگزار می‌شود صنایع مرتبط با نمایشگاه چه مسیری را طی کرده اند؟ وی چنین پاسخ داد: با برگزاری نمایشگاه، شرکت‌ها بازارسازی می‌کنند، رشد می‌کنند و بزرگ‌تر می‌شوند. همچنین با توجه وضع قانون ممنوعیت ۱۴۰۰ قلم کالا در سال ۹۷ که بیشتر اقلام نمایشگاه در بین آن‌هاست، تولید کنندگان داخلی این حوزه از فرصت استفاده کردند و سالی طلایی را طی کردند. اگر سابق بر این ۳۰ درصد بازار را تولید داخل پوشش می‌داد، اکنون این رقم تقریبا به ۷۰ درصد رسیده است. این اتفاق علاوه بر مزایایی که در زمینه اشتغال و تولید دارد باعث شده است از حیث کیفیت و رقابت فضای ایده‌آل‌تری به وجود بیاید تا جایی که حتی تولید کنندگان در مواردی به صادرات هم نگاهی دارند. شرکت‌هایی هستند که روزی واردکننده بودند، تبدیل به تولید کننده شدند و امروز صادرات انجام می‌دهند.

به طور کلی شرکت کنندگان در نمایشگاه از شرایط راضی هستند و می‌گویند موفق شده اند در یکی دو سال اخیر ظرفیت‌های تولید خود را افزایش دهند و بیش از گذشته راه به دل مصرف کننده ایرانی باز کنند.
یکی از شرکت کنندگان که در زمینه واردات پارکت و لمینت فعالیت می‌کند می‌گوید: از اواخر سال ۹۶ و اوایل ۹۷ که واردات پارکت ممنوع شد کلیه دستگاه‌های ما تمام وقت کار می‌کنند. دو خط تولید داریم؛ ۵ دستگاه پرس. روزانه ۲۰ هزار متر مربع تولید داریم که ماهانه ۵۰۰ هزار متر مربع می‌شود. ما سال اول فعالیت ۶۰۰ هزار متر مربع تولید داشتیم، تولید سال گذشته ۱.۵ میلیون متر مربع بود، ولی سال ۹۸ تا به اینجای سال از ۳ میلیون متر مربع رد شده ایم. سال آینده نیز روی ۶ میلیون متر مربع هدف گذاری کرده ایم.
البته وی به این موضوع نیز اشاره می‌کند که ۹۵ درصد متریال به کار برده شده در محصولات‌شان وارداتی هستند.

از شرکت کننده دیگری سوال کردم شرکت در این نمایشگاه چه تاثیری روی فروش داشته است؟ وی گفت: هدف ما از شرکت در نمایشگاه بیشتر بحث برندینگ و تعامل با همکاران دیگر است که با معرفی خود به بازار قطعا در آینده روی فروش نیز تاثیرگذار است.

نکته جالب توجه دیگر اینکه تولیدکنندگان مدعی هستند محصول تولیدی‌شان هم از حیث کیفیت و هم از نظر قیمت توانایی رقابت با محصول مشابه خارجی را دارد. مدیر پشتیبانی و مسئول فروش یکی از شرکت‌ها که در زمینه تولید قفل هوشمند فعالیت می‌کرد، می‌گفت: محصول تولیدی ما با قیمتی تقریبا نصف مشابه خارجی در بازار عرضه می‌شود و از بعد کیفیت نیز مورد توجه مصرف کننده ایرانی واقع شده است. محصول ما تا حدی با کیفیت است که روی آن‌ها گارانتی مادام العمر گذاشته‌ایم.

به طور کلی نمایشگاه میدکس خبر از حال خوب صنعت دکوراسیون داخلی می‌دهد. با اینکه بیشتر متریال تولیدکنندگان داخل از خارج تامین می‌شود، اما با ممنوعیت واردات کالا‌های این صنایع، تولید داخل قوت گرفته است و این امر قطعا به اشتغال زایی این صنعت در داخل یاری رسانده.
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: