۶۹۹
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۰
تعداد بازدید : ۲۷۰۷
گفتگوی روی تیتر با پژوهشگر هنر و صنایع دستی؛
در صورت حذف معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی و فرش دستباف، باید انتظار داشته باشیم در آینده‌ای نزدیک، بخش زیادی از کارگاه‌های صنایع دستی که در مناطق دور افتاده، روستا‌ها و مناطق مرزی قرار دارند، تعطیل شوند که این کار ضربه مهلکی به صنایع دستی کشور وارد می کند.

حذف معافیت مالیاتی صنایع دستی چه اثراتی خواهد داشت؟

حجت مرادخانی، پژوهشگر هنر و صنایع دستی و مدرس دانشگاه در گفتگو با روی تیتر، در خصوص معافیت مالیاتی صنایع دستی گفت: در مهر ماه سال جاری دفتر پژوهش‌های سازمان امور مالیاتی، پیش‌نویسی برای اصلاح قانون مالیات مستقیم تهیه کرد که در آن، بخشی از مواردی را که پیش از این از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف بودند حذف کرد.

به عنوان مثال اکثر عرصه‌های فرهنگی مانند حوزه هنر‌های نمایشی، تئاتر، گردشگری، سینما و تجسمی که طبق بند «ل» قانون ۱۳۹ همان قانون مالیات مستقیم از مالیات معاف بودند را حذف کردند.

همچنین پیشنهاد شده است، بر اساس ماده ۱۴۲ آن قانون، کارگاه‌های فرش دستباف، صنایع دستی و اتحادیه‌ها و تعاونی‌های مربوط به آن‌ها از مالیات معاف هستند. 

این مدرس هنر در این‌باره توضیح داد: متاسفانه در ماده ۱۴۲ قانونی که بر معافیت مالیاتی هنرمندان صنعتی و فرش دستبافت دلالت دارد همچنان پیشنهاد حذف آن در پیش‌نویس وجود دارد و تنها اقدام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص، زدن نامه‌ای از سوی وزیر به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور بوده است که هنوز از سرنوشت و پاسخ آن نامه اطلاعی در اختیار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که دلیل حذف این معافیت چیست؟ گفت: با توجه به برنامه‌ریزی کلان کشور برای دور شدن از نفت و تامین بخشی از درآمد‌های کشور و دولت از طریق مالیات، به حذف این قانون و تامین بودجه خود از دریافت این مالیات‌ها دست یافته‌اند. اما یکی از دلایل اصلی که موجب شده است، سازمان امور مالیاتی نسبت به معافیت مالی حساس شود، آمارهای اعلام شده از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است. آمارهایی که گاه و بیگاه رنگ اغراق هم به خود می گیرد و تعابیر اشتباهی را در ذهن تحلیلگران اقتصادی و برنامه ریزان کلان کشور به وجود می آورد. سازمان امور مالیاتی نیز با دیدن این ارقام اغراق شده میلیاردی درباره فروش نوروزی و نمایشگاه‌ها و صادرات میلیون دلاری، از معافیت مالیاتی آن‌ها صرف نظر می‌کنند. از طرف دیگر حذف معافیت مالیاتی هنرمندان صنایع دستی که در مناطق دور افتاده و روستا‌ها زندگی می‌کنند و تنها مزیت آن‌ها معافیت مالیاتی است، موجب تعطیلی بخش زیادی از کارگاه‌های آن‌ها خواهد شد.

مرادخانی در ادامه بیان کرد: اکنون در بسیاری از کشور‌ها، حوزه صنایع خلاق و فرهنگی مانند صنایع دستی و هنر‌های سنتی، صنایعی هستند که با رویکرد‌های حمایتی از طرف دولت‌ها رو به رو هستند، چون این عرصه‌ها هم قابلیت تولید ثروت و هم قابلیت تولید اشتغال دارند. به عنوان مثال یکی از مهمترین کار‌ها که معیشت خانواده‌های روستایی و اشتغال زنان خانواده را به خوبی تامین می کند؛ حوزه صنایع دستی است که در تمام دنیا حمایت از این صنایع وجود دارد.

 این پژوهشگر هنر  افزود: در صورت حذف معافیت مالیاتی این دسته از هنرمندان، باید انتظار داشته باشیم در آینده‌ای نزدیک بخش زیادی از کارگاه‌ها که تعداد زیادی از آن‌ها در مناطق دور افتاده، روستا‌ها و مناطق مرزی قرار دارند به تعطیلی کشیده شوند که این کار به شدت برای کشور آسیب‌زا خواهد بود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: