۷۱۰
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
تعداد بازدید : ۵۶۲
دولت سوریه به منظور حمایت از دولت لیبی، دو هزار سرباز به این کشور اعزام کرد. این تصمیم‌ها در شرایطی اتخاذ می‌شود که گرایش مخالفت با ترکیه پس از حمایت دولت این کشور از سرکوب لیبی، هر روز بیشتر رشد می‌کند.
به گزارش روی تیتر به نقل از گاردین، این استقرار پس از آن رخ می‌دهد که دولت ترکیه در ماه گذشته توافق کرد تا نخست وزیر لیبی، فیاض السراج را یاری دهد. او مورد حمایت سازمان ملل متحد است. ترکیه این روز‌ها در تلاش است تا با حمایت از دولت‌های ترکیه و لیبی مواضع جنگجویان کرد در منطقه را تحت تاثیر قرار دهد. کلودیا گززینی، یک تحلیلگر مسائل لیبی گفت: «این یک وضعیت بسیار متفاوت برای سوریه است. احساسات ضد ترکی به دلیل مداخله آنکارا از قبل قوی‌تر شده است و می‌تواند در نتیجه این دخالت‌ها رشد کند؛ بنابراین به سود حفتر است.» خلیقه حفتر، فرمانده نیرو‌های شرق لیبی است که با دولت مورد حمایت سازمان ملل متحد مخالفت می‌کند.»

۳۰۰ سرباز ۲۴ سپتامبر از سوریه خارج شدند و چند روز بعد ۳۵۰ تن دیگر به آن‌ها اضافه شدند. پنجم ژانویه هم ۱۳۵۰ سرباز دیگر به طرابلس رسیدند. برخی منابع مدعی شده‌اند ترکیه در حال حاضر به آموزش گروه دیگری از سرباز‌های سوری برای اعزام به لیبی می‌پردازد. از ارتش ملی سوریه خبر‌هایی رسیده است که تایید می‌کند سوریه با قراردادی شش ماهه به سربازهایش وعده حقوق ماهانه دوهزار یورو را داده تا در لیبی حضور داشته باشند. رقمی که در مقایسه با درآمد ۷۲ یورویی آن‌ها نجومی است. این قرارداد توسط سازمان ملل تامین می‌شود. ترکیه هم حمایت از مجروحان سوری و بازگرداندن اجساد آن‌ها به سوریه را پذیرفته است. گاردین اعلام کرده حداقل چهار سرباز سوری در لیبی کشته شده‌اند. با این حال ارتش سوریه تاکید دارد این افراد در شمال شرق سوریه کشته شده‌اند؛ در درگیری با نیرو‌های کرد.

ماه گذشته ویدیویی منتشر شد که نیرو‌های سوریه در لیبی را نشان می‌داد. یکی از سربازان سوری در ویدیو می‌گوید: «ما در لیبی هستیم تا برای اسلام بجنگیم. این پایگاه را از نیرو‌های این فرمانده آزاد کردیم. اسمش چی بود؟ حفتر؟ عنتر؟» این ویدیو بحث‌های بسیاری را ایجاد کرده است. سوال اساسی این است که سربازان سوریه در شرایطی در لیبی حضور پیدا کرده‌اند که امنیت سرزمین خودشان تامین نشده است. این ویدیو در حالی منتشر شده که ترکیه و سوریه بار‌ها حضور نیروهایشان در لیبی را انکار کرده‌اند.

درگیری‌ها میان سراج و حفتر اوج گرفته است. حفتر توسط مصر، فرانسه، اردن، روسیه و امارات متحده پشتیبانی می‌شود. در حالی که سراج توسط ایتالیا، قطر و ترکیه حمایت می‌شود. حفتر در آوریل اعلام کرد که برای تسلط بر دولت مرکزی لیبی تلاش خواهد کرد. با این حال نیرو‌های سراج از وضعیت راضی نیستند. آن‌ها ادعا می‌کنند به جز ترکیه، سایر حامیان آن‌ها تقریبا حضوری در لیبی ندارند. سازمان ملل که از دولت سراج حمایت می‌کند، ابتدا به حضور نیرو‌های سوریه در لیبی خوش‌بین نبود، اما وقتی نیرو‌های حفتر به پایتخت نزدیک‌تر شدند، در نهایت رضایت داد.
ماه گذشته هم سه هزار سرباز سودانی به ششصد سرباز روسیه اضافه شدند تا با همراهی نیرو‌های حفتر در مقابل سراج ایستادگی کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: