۷۸۲
دوشنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۶۱۷
ذخیره پول نقد خزانه دولت ونزوئلا بدنبال افزایش و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و البته چند کشور دیگر به زیر یک میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان در سه دهه اخیر است.

به گزارش روی تیتر، ذخیره پول نقد خزانه دولت ونزوئلا بدنبال افزایش و تشدید تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و البته چند کشور دیگر به زیر یک میلیارد دلار رسیده که کمترین میزان در سه دهه اخیر است.

این حادثه باورنکردنی توانایی نیکلاس مادورو، رییس جمهور کشور را برای دسترسی به منابع مالی به چالش کشیده است. بنابراین ونزوئلا برای فروش صدها تن طلایی که ذخیره کرده بود، با دشواری مواجه است.

بلومبرگ به نقل از افراد نزدیک به بانک مرکزی ونزوئلا، مدعی شده است ذخیره پول نقد این کشور بحران‌زده اکنون به ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است. آن‌ها ۲۰۰ میلیون دلار هم به شکل دارایی‌های شناور دارند.

بنابراین ذخیره ارز نقدی ونزوئلا حتی کمتر از ثروت میلیاردرهایی مانند جی‌زی (رپر شناخته‌شده) است. او بر اساس گزارش مجله فوربس، بیش از یک میلیارد دلار ثروت دارد.

علاوه بر جی‌زی، کایلی جنر، جوان‌ترین میلیاردر خودساخته جهان هم ثروت بیشتری از دولت ونزوئلا دارد. این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که این کشور ۷۳ تن ذخیره طلا به ارزش حدود ۳٫۶ میلیارد دلار در اختیار دارد.

دولت نیکلاس مادورو برای به دست آوردن پول نقد باید این ذخیره عظیم را به فروش برساند اما دولت ایالات متحده تجارت با ونزوئلا را برای بانک‌ها بسیار محدود کرده است.

نیکلاس مادورو پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، به تقلب، دخالت و مهندسی در آرای انتخابات متهم شد. بسیاری از کشورها او را به عنوان رییس جمهور قانونی کشور به رسمیت نمی شناسند.

تحریم‌هایی از کشورهای مختلف با هدف کاهش قدرت او وضع شده اما تلاش‌‌ها برای برکناری او تا این لحظه نتیجه نداشته است.

خوان گوایدو، رییس مجلس کشور و رهبر اپوزیسیونی که از سوی بسیاری از کشورها به عنوان رئیس جمهور واقعی ونزوئلا به رسمیت شناخته می‌شود هم موفق نشده برای استعفای مادورو به نتیجه برسد. او که رئیس جمهور خودخوانده کشورش هم معرفی شده، بارها تلاش کرده با اعتراض‌های بزرگ مقدمات سقوط مادورو را آماده کند اما نیروهای ارتش و پلیس ونزوئلا حامی اصلی دولت مادورو هستند.

علاوه بر ذخایر طلایی که در ونزوئلا نگهداری می‌شوند، دولت این کشور حدود ۳۲ تن طلا به ارزش ۱٫۶ میلیارد دلار در لندن دارد اما بانک مرکزی انگلیس اجازه برداشت این ذخایر را به دولت مادورو نمی‌دهد. انگلیسی‌ها اعلام کرده‌اند مادورو صلاحیت این طلاها را ندارد.

کاهش شدید ذخایر ارزی می‌تواند دردسرهای بیشتری برای دولت به همراه داشته باشد. بحران‌های انسانی در پنج سال اخیر میلیون‌ها شهروند ونزوئلا را از این کشور فراری داده است. گرسنگی، بیکاری، بیماری، قحطی و ورشکستگی از مشکلات بزرگ کشوری است که برای تداوم سیاست‌های فعلی به بن بست رسیده است.

کارشناسان باور دارند ادامه پیدا کردن شرایط فعلی می‌تواند دولت ونزوئلا را به پایان نزدیک‌تر کند.

اقتصاد ونزوئلا از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ بیشتر از ۳۳ درصد کوچک شد. اما اقتصاد این کشور در سال گذشته به تنهایی ۱۸ درصد کوچک شد. سیستم درمانی ونزوئلا از هم پاشیده زیرا پزشکان و پرستاران بسیاری کشور را ترک کرده و دارویی برای تجویز وجود ندارد. بیماران باید داروهایشان را خودشان تهیه کنند، داروهایی که نه در بازار وجود دارد و نه پولی برای خرید آن‌ها باقی مانده است. دسترسی به دلار برای شهروندان عادی غیرممکن است و پول ملی نیز ارزشی به اندازه کاغذ دارد. فروشگاه‌ها خالی از غذا و کالاهای اساسی است و برق و آب به ندرت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. جنگی در کار نیست اما قحطی باعث شده بسیاری از مردم جانشان را از دست بدهند.

بیش از ۵۰ کشور به همراه ایالات متحده از خوان گوایدو حمایت می کنند. اما چین، روسیه و ترکیه هنوز نیکلاس مادورو را رییس جمهور می‌دانند و سعی دارند تا او در این مقام باقی بماند.

ونزوئلا بزرگ‌ترین ذخایر نفتی کشف شده در جهان را در اختیار دارد. نفت تنها منبع صادراتی کشور است اما به دلیل تحریم‌های ایالات متحده کسی خریدار نفت این کشور نیست.

تا پیش از تحریم‌های آمریکا، نفت ۲۵ درصد از تولید ناخالص داخلی و ۹۵ درصد از صادرات ونزوئلا را شامل می‌شد.

تاکنون کشورهای چین، روسیه و ترکیه سعی کرده اند با وام‌های ارزی از مادورو حمایت کنند اما این بودجه‌ها به نظامیان و متحدان مادورو رسیده است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: