۸۷۱
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳
تعداد بازدید : ۵۲۴
اگر پول زیادی ندارید، اما به دنبال یک سرگرمی ارزشمند برای اوقات فراغت‌تان هستید، قطعا به دنبال تفریحی هستید که شما را درگیر خود کند و از آن لذت ببرید.
به گزارش روی تیتر، اگر دستتان خالی است و پول چندانی هم ندارید، چه کار‌هایی می‌توانید انجام دهید تا در اوقات فراغت سرگرم شوید؟ چه سرگرمی‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند تا برای مدتی هم که شده گذر زمان را متوجه نشوید؟ بهتر است با این ۱۶ تفریح ارزان که واقعا سرگرم‌کننده هستند، آشنا شوید.

۱- خوراکی‌ها را فراموش نکنید
آیا شما واقعا کسی را می‌شناسید که غذا‌ها را دوست نداشته باشد؟ علاقه به خوراکی‌ها و غذا‌ها یک حس مشترک میان همه مردم دنیاست. خیلی چیز‌های دیگر این ویژگی را ندارند. خوراکی‌ها نه تنها یکی از بهترین روش‌ها برای ارتباط برقرار کردن با دیگران و نزدیک شدن به آن‌ها است بلکه ذائقه و کنجکاوی شما را هم بیشتر می‌کند. در اوقات فراغت، غذا‌های جدیدی که می‌توانید را تجربه و تست کنید و با ذهنیت سرگرمی به خرید خوراکی بروید. با این کار‌ها هم اطلاعات شما در مورد غذا بیشتر می‌شود و هم از سلامت و نتیجه خوردن همه انواع غذا‌ها تجربه کسب می‌کنید.

۲- جانورشناسی را دنبال کنید
جانورشناسی یا Zoology یعنی مطالعه همه حیوانات و شرایط آن‌ها. شما هم می‌توانید بدون این که پول زیادی داشته باشید خودتان را درگیر این موضوع کنید. از تماشای پرندگان گرفته تا مشاهده طبیعت، وقتی که بیرون از خانه و در حال گردش یا قدم زدن هستید، می‌توانید مدت زمان زیادی را صرف چیز‌هایی کنید که واقعا به آن‌ها علاقه دارید. اگر نمی‌توانید مسافت زیادی را از خانه دور شوید، حتما در مسیرتان حیواناتی را دیده‌اید که در محیط‌های شلوغ و پرتردد هستند. اینترنت هم هست. در اوقات فراغت، از اینترنت استفاده کنید و با جانوران بیشتری آشنا شوید.

۳- گیاه‌شناسی هم گزینه خوبی است
بوتانی (Botany) یعنی مطالعه و شناخت هرچه بیشتر گیاهان. دامنه علاقه شما می‌تواند به یادگیری همه گونه‌های گیاهی و سرگرم شدن با آن‌ها گسترده شود. کاشت گیاه در منطقه‌ای خارج از منزل می‌تواند شما را خوشحالتر کند و نگهداری و مراقبت از گیاهان در منزل هم فواید زیادی برای شما دارد حداقل چیز‌هایی که باید داشته باشید، هزینه زیادی ندارند و می‌توانید از همان چیز‌هایی که در طبیعت به رایگان وجود دارد، استفاده کنید یا چیز‌هایی که در فروشگاه‌ها هستند را با حداقل پول بخرید.

۴- حشره‌شناسی را بیشتر بررسی کنید
وقتی به حشرات فکر می‌کنید، ممکن است از آن‌ها خوشتان نیاید یا جزو گزینه‌هایی نباشند که بخواهید بعد از اوقات فراغت از کار وقت خود را با آن‌ها بگذرانید و لذت ببرید. اما سرگرمی‌های بسیار زیادی هستند که می‌توانید با حشرات انجام دهید. اِنتومولوژی به علم مطالعه حشرات و شناخت این حیوانات گفته می‌شود. این سرگرمی می‌تواند خیلی ارزان باشد و حداقل اگر مجانی نیست، کاملا در اوقات فراغت سرگرم‌کننده است. می‌توانید به کولونی مورچه‌ها نگاه کنید و دقت کنید تا ببینید چطور لانه آن‌ها بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. یک عنکبوت خانگی نگهداری کنید یا حتی مجموعه گونه‌های مختلف یک حشره را گردآوری کنید. قطعا دنیا با کمبود حشره مواجه نیست که شما نتوانید از آن‌ها یاد بگیرید و خودتان را سرگرم کنید.

۵- از ستاره‌شناسی لذت ببرید
اگر به موضوعات فلکی و اجرام آسمانی علاقه دارید، بهتر است بعد از فراغت از کار، به ستاره‌شناسی بپردازید. بهتر است به فضایی دسترسی داشته باشید که در شب‌ها زیاد روشن نیست و دیدی بهتری به آسمان دارد. نگاه کردن به آسمان، تنها هزینه‌ای است که باید برای این سرگرمی بپردازید. برای این که یک گام به جلو بردارید، تلسکوپ‌های آماتور را با قیمتی ارزان بخرید. خرید یک دستگاه تلسکوپ غیرحرفه‌ای آنقدر‌ها هم که فکر می‌کنید، گران نیست.

۶- دین و فلسفه را مطالعه کنید
دو واژه دین و فلسفه به اندازه کافی وسعت دارند تا شما را به مدت طولانی سرگرم کنند. اگر حس می‌کنید کمی تحقیق در باب این موضوعات یا موضوعات هدفمند دیگر در حوزه دین و فلسفه مفید است و روح بیشتری به کار شما می‌دهد، از آن دریغ نکنید. کلیسا، مسجد، گروه‌های دوستانه و خانوادگی، مجلات، رسانه‌ها و خیلی جا‌های دیگر منتظر افرادی هستند که بخواهند اوقات فراغت خود را وقف یادگیری و تحقیق در باب این زمینه‌های فکری و اعتقادی کنند.

۷- ابراز وجود کنید
چه در حوزه دین باشد، چه هارمونی با طبیعت، ترک اعتیاد یا حتی سالم‌تر و بهتر زندگی کردن، هرگز بد نیست که خود جدیدتان را ابراز کنید و در مورد ویژگی‌های خودتان و بهتر بودنتان شروع به تحقیق کنید. مهم نیست تغییر کارتان باشد یا تغییر علایق و سوابق شخصی، این فعالیت می‌تواند شما را به رشد شخصی شگفت‌انگیزی برساند و زمانتان را کمتر کسل‌کننده و بی‌هدف سپری کنید.

۸- روی ارتقای شغلی خود کار کنید
به ندرت ممکن است از فکر کردن در مورد پیشرفت کار، حرفه یا پیشه‌ای که صبح تا شب به آن مشغول هستید لذت نبرید. در مورد حوزه کاری خود کتاب‌های زیادی بخوانید. به گروه‌های جدید بپیوندید و جدیدترین پیشرفت‌ها و اخبار گرایشات صنعت موردعلاقه‌تان را دنبال کنید. تحقیق کنید، مطالعه کنید و با کارشناسان این زمینه گپ و گفتی داشته باشید. اگر پیشرفت کاری جزو اهداف شماست، این سرگرمی‌ها را فراموش نکنید.

۹- ذهن خود را پرورش دهید
وقتی در مورد پیشرفت صحبت می‌شود، روش‌های زیادی برای پرورش مغز با گزینه‌های کم‌هزینه و نسبتا کارآمد برای پرکردن اوقات فراغت وجود دارد. یادگیری روش‌های هوشیاری و فعال نگه داشتن مغز یک کاربرد عالی برای اوقات رکورد و بیکاری شما است. در اوقات فراغت، می‌توانید از بازی‌های ذهنی مخصوص بزرگسالان استفاده کنید. بازی مشهور تکه‌های چوب یا حتی بازی‌های ذهنی دیگر می‌توانند به افزایش کارایی مغز شما کمک کنند؛ بنابراین مهارت‌های تصمیم‌گیری منطقی در شما را افزایش دهند.

۱۰- لیست مخاطبین تلفن خود را مرتب کنید
این روز‌ها همه فهرستی طولانی از مخاطبان دارند که از گذشته دور تا به امروز برایشان باقی مانده است. بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که به صورت مرتب مخاطبان خود را سر و سامان دهیم یا حتی فهرست خود را پاک سازی کنیم. اما شما می‌توانید این حرکت ساده را چه در محیط کار و چه در ساعت استراحت خود انجام دهید. حس خوبی دارد که فهرست مخاطبان تلفن هوشمند، ایمیل یا حساب فیس‌بوک، تلگرام و اینستاگرام خود را پاک‌سازی، سامان‌دهی و به‌روز کنید.

۱۱- محل زندگی خود را بشناسید
یک گام فراتر بروید و سعی کنید متخصص و کارشناس ماهری در همه موارد محل زندگی خود باشید؛ مردم، فرهنگ، غذا، منظره‌های طبیعی و زیست‌بوم. خیلی چیز‌های دیگر می‌تواند بر هر موقعیت جفرافیایی پیچیدگی‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی بدهد.
۱۲- نظافت و سازمان‌دهی خانه و اتومبیل شخصی
جا‌های دیگری که معمولا فراموش می‌کنید را هم نگاهی بیندازید. به تمیز کردن و سر و سامان دادن آن‌ها فکر کنید. در اوقات فراغت، کشوی کمد‌های خود را منظم کنید، ماشین را مرتب و تمیز کنید. حتی می‌توانید طبقه‌های یخچال را وارسی کنید. از این کار سود بسیاری می‌برید و اوقات فراغت خود را کارآمد و مفید سپری می‌کنید.

۱۳- با موسسات خیریه همکاری کنید
هر جا که باشید یک دنیای بزرگ از خیریه‌ها و مجموعه‌های نیکوکاری در اطراف شما هستند. می‌توانید با آن‌ها همکاری کنید و به دیگران کمک کنید. کمک کردن حتما فیزیکی یا مالی و نقدی نیست. با هم‌محلی‌های خود در تماس باشید و به آن‌ها در تحقیق و جست‌وجو کمک کنید. اجتماعی باشید و با دیگران حرف بزنید و اخبار محله را بررسی کنید.

۱۴- کتاب بخوانید
یک روش ارزان و مقرون به صرفه و عالی است که می‌توانید بیشتر اوقات بعد از کار، خود را با آن سپری کنید. کتاب خواندن هم یکی از بهترین نوع فعالیت‌هایی است که می‌تواند ذهن شما را هوشیارتر کند. موضوعی را پیدا کنید که از خواندنش لذت می‌برید یا می‌خواهید بیشتر در مورد آن بدانید. به کتابخانه بروید، از کتابفروشی خرید کنید، یک مکان راحت و دلخواه پیدا کنید و لذت ببرید.

۱۵- سراغ هنر و موسیقی بروید
هنر و موسیقی یک فرصت عالی برای عبور از لحظات فراغت و بیکاری و غرق شدن در احساسات و ایده‌هاست. شما می‌توانید خودتان هنر و موسیقی را با لوازم دست‌ساز خلق کنید یا با کمک یک برنامه کاربردی و یا تماشای ویدیو‌های آنلاین راهنمایی‌های رایگان بیشتری دریافت کنید. حالا تقریبا هر کسی می‌تواند سازنده و خالق ذوق و هنر و احساس خود باشد.

۱۶- با دوستان خود تماس بگیرید
در اوقات فراغت، می‌توانید به دوستان خود تلفن بزنید. نه تنها با این کار می‌توانید با دیگران در تماس باشید بلکه بیکاری و کسالت را فراموش می‌کنید. از تعامل و گفتگو با آن‌ها لذت ببرید.
منبع: Motivation Grid
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: