۹۷۲
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۶۷۲
از روز پنجشنبه قیمت نفت در مسیر افزایش قرار گرفته است. چراکه به نظر می‌رسد بسیاری از عرضه‌کنندگان از تسلط بیشتر بر بازار امتناع می‌کنند.
به گزارش روی تیتر، سازمان کشور‌های صادرکننده نفت، اوپک، اعلام کرد از روز چهارشنبه فروش نفت خود را به ۲۰۰هزار بشکه در روز کاهش می‌دهد. بخش عمده‌ای از این کاهش فروش به دلیل تشدید ویروس بیماری کرونای ووهان است. چین به عنوان بزرگترین مشتری نفت جهان به شکل مستقیم بر روی قیمت نفت تاثیر گذاشت. مجموعه‌ای از کشور‌های عضو اوپک به همراه روسیه که به اوپک پلاس شهرت دارند، اعلام کردند به دلیل کاهش تقاضای چین، از عرضه بیشتر نفت به بازار امتناع می‌کنند. پس از سه روز جلسات پیاپی، این اعلامیه رنگ و بوی رسمی به خود گرفت.

هر بشکه نفت برنت با افزایش ۰.۶ درصدی به ۵۶.۱۱ دلار رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدی‌ییت هم افزایش ۱۴ سنتی را تجربه کرد تا به ۵۱.۳۱ دلار برای هر بشکه قیمت‌گذاری شود. این تغییرات پس از آن ایجاد شد که اوپک و گروهی از متحدانش (اوپک پلاس) در نهایت تصمیم گرفتند عرضه نفت به بازار را کاهش دهند.
 
کاهش بعدی به بازار، ممکن است در چند روز آینده اعلام شود. در سال ۲۰۱۷، اوپک اعلام کرد برای مدیریت بهتر قیمت نفت در بازار‌های جهانی، این مجموعه ممکن است تغییراتی در میزان عرضه نفت داشته باشد.
ادوارد مویا، تحلیلگر بازار در نیویورک می‌گوید: «روسیه با همه متحدانش در اوپک پلاس همکاری می‌کند تا عرضه نفت به بازار را مدیریت کند. تا زمانی که بیماری کرونا در چین مشکل‌ساز باشد، قیمت نفت خام چالش‌برانگیز خواهد بود. ممکن است نفت خام برای هر بشکه به کانال ۵۵ دلار هم راه پیدا کند.»

تقاضای نفت در چین، دومین مصرف کننده‌ نفت خام در جهان، به دلیل محدودیت در صادرات و واردات به حداقل رسیده است. روز پنجشنبه اعلام شد که تعداد موارد تایید شده‌ی مبتلا به این ویروس جدید از ۱۴.۸۴۰ نفر به ۴۸.۲۶۰ نفر افزایش پیدا کرد. تعداد مرگ و میر‌ها نیز در کمتر از یک روز از ۲۴۲ نفر به ۱۳۱۰ نفر رسیده است. پیش از آن، پالایشگاه ملی چین اعلام کرده بود فعالیت خود را متوقف خواهد کرد.
نفت برنت از زمانی که اخبار ویروس کرونای ووهان در دنیا منتشر شده بیشتر از ۲۰ درصد افزایش داشته است. آژانس جهانی انرژی در گزارشی تایید کرد برای نخستین بار در ده سال اخیر، میزان تقاضای نفت در سه ماهه نخست سال، کم‌تر از سه ماهه دوم خواهد بود.
منبع: الجزیره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: