۲۷۴۴
يکشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
تعداد بازدید : ۳۴۳
صحن علنی مجلس بعد از گزارش پر حاشیه ظریف میزبان سرپرست وزارت صمت بود که عدم نظارت بر قیمت‌ها اصلی‌ترین دغدغه نمایندگان مجلس بود.
به گزاش فراتیتر، حسین مدرس خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد عملکرد وزارت صمت در سال جهش تولید به نمایندگان مجلس گزارش داد که مشروح این گزارش و واکنش نمایندگان به آن در ادامه این متن ذکر شده است.

حسین مدرس خیابانی در نشست علنی امروز (یکشنبه ۱۵ تیرماه) مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه گزارشی از وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: این وزارتخانه سهم قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد و حدوداً ۴۰ تا ۴۵ درصد سهم تولید ناخالص داخلی، بیش از ۳۳ درصد سهم اشتغال و ۷۵ درصد سهم صادرات غیرنفتی را در بر می‌گیرد.

سرپرست وزارت صمت بیان کرد: در حوزه صنعت، ۷۲ هزار واحد بزرگ و کوچک داریم که حدود ۲.۵ میلیون اشتغال را در کشور رقم می‌زند، ۶۰ درصد واحد‌های صنعتی در ۹۰۰ شهرک صنعتی حضور دارند و حدود ۴۰ درصد از واحد‌های صنعتی خارج از شهرک‌های صنعتی قرار گرفته اند و همه تلاش ما این است که در حوزه جهش تولید، بخش عمده‌ای از این واحد‌ها که به صورت غیرفعال یا نیمه فعال هستند را فعال کنیم.

وی افزود: یکی از کار‌های ما در سه ماهه اخیر تامین مواد اولیه کارخانجات بود که یک ماه به دلیل محدودیت‌های ارزی این موضوع با وقفه روبرو شده بود و در خردادماه تلاش کردیم با هماهنگی بانک مرکزی از منابع ارز حاصل از صادرات، مواد اولیه کارخانجات را تامین کنیم. در حاشیه امنیت نیستیم، اما تلاش می‌کنیم که این روند ادامه یابد.

مدرس خیابانی ادامه داد: ۵۳ میلیارد تن ذخایر معدنی کشف شده داریم که در حال حاضر حدود ۱۱ هزار معدن پروانه بهره برداری دارند که سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن برداشت می‌کنیم. منابع معدنی ما در ۴ حوزه معادن فلزی، غیرفلزی، سنگ‌های ساختمانی و سنگ‌های تزئینی می‌باشند.

مدرس‌خیابانی افزود: جامعه بزرگ اصناف با حدود ۳ میلیون واحد صنفی که ۶ میلیون نفر شاغل در این حوزه را شکل می‌دهد و با نرخ حدود تکفل ۲۰ میلیون نفر در حوزه اصناف مشغول هستند و جامعه بزرگ صنفی چه قبل از انقلاب و چه بعد از جنگ اثرات قابل توجهی در حوزه اقتصاد و امنیت داشت و در شرایط فعلی هم بهترین حماسه‌اش در همراهی با مجموعه دولت و در کنار مردم بودن است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اصناف مردمی‌ترین نهاد اقتصادی کشور است، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی اصناف گفت: باید تلاش کرد که اصنافی که بیش از همه آسیب دیدند را یاری دهیم و کمک کنیم.

وی با بیان وجود بیش از ۳۳ هزار کارت بازرگانی در کشور ادامه داد: سال ۹۸ صادرکنندگان ما که بخش عمده آن‌ها از تولیدکنندگان هستند حماسه خوبی آفریدند و ۴۱.۳ میلیارد دلار حجم صادرات کشور که به یکصد کشور دنیا با شدیدترین تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی رکورد وزنه صادرات در این سال زده شد و بیش از یکصد و سی و پنج میلیون تن حجم انواع کالا‌های صادراتی شد که تنها ۵۷ میلیون تن صادرات در حوزه زنجیره به ارزش ۹ میلیارد دلار بود.

مدرس‌خیابانی با اشاره به حوزه واردات گفت: همه تلاش مجموعه وزارت صمت مخالفت با هرگونه واردات است و بیش از ۱۵۰۰ ردیف تعرفه در سال گذشته مسدود شده و امسال هم این عدد در ۳ ماهه اول حدود ۲۵۰۰ ردیف کالای مشابه یا غیرضرور را اضافه کردیم و ترکیب واردات به کشور به گونه‌ای است که ۸۵ درصد کالا‌های کشور مواد اولیه و نهاد‌های تولید و ۱۵ درصد کالا‌های مصرفی که حدود ۷ درصد آن مربوط به کالا‌های اساسی است.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بخش عملکرد این وزارتخانه یادآور شد: در مجموعه صنعت و معدن در سال ۹۸ علیرغم اینکه بسیاری از بخش‌ها رشد را تجربه نکردند در بخش معدن ۱.۹ درصد و در بخش صنعت ۲.۱ درصد رشد داشتیم و میزان جواز‌های تأسیس در این ۳ ماه یعنی در شدیدترین تحریم‌ها حدود ۲۵ درصد جواز‌ها در حوزه تعداد از لحاظ سرمایه‌گذاری ۳۷.۳ درصد و ۱۸.۱ درصد در حوزه اشتغال مجموعه جواز‌های تأسیس شده است.

وی با بیان اینکه جهش تولید یکی از محوری‌ترین اقدامات وزارت صمت است، ادامه داد: با فرمان مقام معظم رهبری جهش تولید به عنوان اولویت‌ترین موضوع در دستور کار همه نهاد‌ها و دستگاه‌ها قرار گرفته است و به عنوان تکلیفی همگانی مطرح است و البته وزارت صمت هم نقشی تعیین‌کننده دارد و مسئولیت سنگینی از باب تحقق جهش تولید دارد.

مدرس‌خیابانی یادآور شد: در ابتدای اسفندماه ۹۸ در حالی که برای چند محموله کوچک دچار مشکل بودیم به نقطه‌ای رسیدیم که با یک بسیج همگانی و میدان دادن به مردم و نهاد‌های انقلابی جهادی و نیرو‌های مسلح و ستاد اجرایی فرمان امام با استفاده از ظرفیت داخلی با تغییر خطوط و سه شیفته کردن مجموعه تولید گامی بزرگ برای تولیدات برداشتیم.

سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ماحصل اقدامات انجام شده در دوران کرونا این است که امروز از روزی ۲۰۰ هزار عدد تولید ماسک به تولید روزی ۶ میلیون رسیدیم و از واردکننده به صادرکننده دست یافتیم و تمامی کارخانجات و خیاط‌خانه‌ها امروز ۷۰۰ هزار دست لباس پرستاری را دپو و صادرات خواهیم کرد و بسیاری از تجهیزات کرونایی مانند مانیتور علائم حیاتی و دستگاه اکسیژن‌ساز را صادر می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ارقام عملکردی در حوزه جهش تولید طی ۳ ماهه اول سال قابل تقدیر است، افزود: خودرو اولین حوزه‌ای بود که تحریم شد و کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها کشور را ترک کردند، اما ما در سه ماهه اول امسال بعد از دو سال رشد منفی خودرو با افزایش تولید به بیش از ۲۰۰ هزار خودرو بیش از ۸ درصد تولید خودرو در سه ماهه اول سال را شاهد بودیم و ۵۵ درصد تحویل خودرو انجام شد و بیش از ۷۱ درصد تعهدات ما کم شده است و امسال بیش از ۴۰ درصد رشد برنامه تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در برنامه تولید ما قرار دارد. این افزایش را در حوزه‌های دیگر شاهد هستیم و امسال بیش از ۱۱۵ درصد افزایش رشد تولید لباسشویی و ۵۰ درصد رشد تولید تلویزیون، ۳۲ درصد رشد تولید آلومینیوم را در سه ماهه اول امسال داشتیم.

 
در واکنش به گزارش ارائه شده نمایندگان مجلس دقایقی صحبت کردند که مشروح آن در ادامه ذکر شده است.

کارخانه های استان لرستان را احیا کنید

مرتضی محمودوند خطاب به سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از موضوعاتی که باید در این حوزه مورد توجه قرار گیرد این است که ورود وزارت امور خارجه به حوزه تجارت، اقتصاد و صادرات سمی مهلک است چرا که حوزه دیپلماسی هیچ ارتباطی با آن ها ندارد و ورود آن به این حوزه تنها به ایجاد بروکراسی اداری دامن می زند بنابراین ورود آن به تجارت و صادرات اشتباه بزرگی است.

متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد

مصطفی طاهری گفت: وزرا اگر به حرف هایی که می زدند، عمل هم می کردند، دیگر مشکلی نبود، اما واقعیت طور دیگری است. متاسفانه در بورس کالا تعداد خاصی افراد هستند که می توانند خریداری کنند که این موضوع سبب ایجاد رانت می شود. متاسفانه هیچ کنترل و نظارتی بر قیمت ها وجود ندارد، به نظر می رسد مسئولان باید عنوان کنند خط قرمز افزایش قیمت کجاست؟ زیرا یک کالا با چندین قیمت ارائه می شود؛ حتی برای کالاهایی که صددرصد تولید داخل هستند، بدون هیچ دلیلی اقدام افزایش قیمت می کنند.

معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت در کما به سر می‌برد

سید غنی نظری خانقاه با اشاره به گزارش سرپرست وزارت صمت اظهار داشت: به دلیل ضعف برنامه‌ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت خارجه متأسفانه به سمت وابستگی به بیگانگان در حال حرکت هستیم. قیمت‌ها ساعت به ساعت بالا می‌رود و شما هم مثل ما تماشاگر هستید. آقای روحانی اگر معیشت مردم مهم است چرا دلیل عزل رضا رحمانی را بیان نمی‌کنید و چرا پس از وی هنوز وزیر صمت معرفی نشده است.

نظری خانقاه خطاب به سرپرست وزارت صمت ادامه داد:  شما به جای گزارش در مورد قیمت مرغ و تخم‌مرغ و ارزاق عمومی در مورد تولید ماسک گزارش می‌دهید، اقدام شما در راستای کنترل قیمت خودرو چیست، چرا برای شکستن انحصار خودروسازی اقدام نمی‌کنید، علیرغم اظهارنظر شما مبنی بر افزایش 30 درصد تولید لاستیک شاهد افزایش قیمت لاستیک هستیم.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم گفت: بازار لوازم خانگی عملا از کنترل وزارت صمت خارج شده و یخچال به قیمت پراید خرید و فروش می‌شود. گرانی در کشور بیداد می‌کند و عملاً معاونت حمایت از مصرف‌کنندگان وزارت صمت در کما به سر می‌برد، بازرسین شما در بازار حضورشان دردی را از گرانی درمان نمی‌کند.

 دست از خام فروشی معادن بردارید

صمدالله محمدی  گفت: احداث کارخانه های مرتبط می تواند ارزش افزوده و اشتغالزایی مناسبی ایجاد کند. شرکت معادن می تواند به صورت مستقیم و غیرمستقیم موجب اشتغال چند هزار نفر باشد، اما آینده نامعلومی دارد. اکتشاف اصولی و بهره برداری از آنها و ایجاد صنایع پایین دستی فولاد و مس به رفع مشکلات بیکاری کمک بسزایی می کند. احداث صنایع تبدیلی جهت جلوگیری از خام فروشی ضروری است.

سوءمدیریت عامل بروز تلاطمات اقتصادی در بازار

روح الله متفکر آزاد گفت: آیا ما درحال تست کردن آستانه تحمل مردم هستیم؟ آقای روحانی در سال 92 که کاندیدای ریاست جمهوری بود اعلام کرد که 30 درصد مشکلات کشور مربوط به تحریم بوده و 70 درصد آن مربوط به سوء مدیریت است حال عرض می کنم که آقای رئیس جمهور اگر با همان نگاه هم نگاه کنیم وضعیت بهتر نشده بدتر هم نیست، حال برای بخش سوءمدیریت چه کاری می خواهیم انجام دهیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط کنونی در مواجهه با مردمی که هم در سرد و گرم انقلاب با ما همراه بوده و فشارها را تحمل کرده و هر چه گفتیم بیایید آمده اند چیکار می خواهیم بکنیم. در شرایط کنونی مردم هر روز منتظر یک عدم ثبات اقتصادی هستند و تولیدکننده و مصرف کننده در این شرایط دچار مشکل است.

وی ادامه داد: وقتی به حوزه قانونگذاری نگاه می کنیم می بینیم که برای حل مشکلات قانون وجود دارد اما در حوزه اجرا و نظارت کار می لنگد، در بحث قیمت گوشت اگر به کشتارگاه ها سری بزنید می بینید که تولیدکننده با چه قیمتی محصول را عرضه کرده و مصرف کننده با چه قیمتی تحویل می گیرد. فاصله این قیمت ها همان سوءمدیریت است که دولت بر گرده مردم تحمیل می کند.

متفکر آزاد افزود: اگر قرار است ما منتظر باشیم و ببینیم که مردم چه زمانی بر علیه ما شعار می دهند باید بدانیم این مردم خیلی نجابت بیشتری دارند حال حیای ما کجاست. ازاین رو قطعا مجلس منتظر نخواهد ماند که دولت از خواب بیدار شود و حال و تحرک ایجاد کند. از این رو دولت باید در قبال وضعیت معیشتی انسان هایی که شرافت شان با شرافت انقلاب اسلامی پیوند خورده پاسخگو باشند. از این رو دولت اگر پاسخگو نیست ما پاسخگویش می کنیم.

انتقاد از بی برنامگی وزارت صمت در حمایت از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان داخلی

سهراب گیلانی گفت: جهش تولید، محور امور سال جاری قرار دارد، لذا سرپرست وزارت صمت باید بگوید چه اتفاقاتی در سال 99 محقق خواهد شد. در واقع وزارت صمت باید به صورت استانی و نقطه ای بداند چه برنامه ای را قرار است مطابق اسناد بالادستی برای جهش تولید اجرایی کند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه بازار کشور به طور جدی آسیب دیده است؛ پس از بازگشایی برخی کسب و کارها، شاهد مراجعه سازمان ها برای گرفتن مالیات و امور عقب افتاده هستیم که این موضوع مشکلاتی را در پی داشته است. وزارت صمت باید به صورت شفاف عنوان کند برای تولید خودرو چه هزینه ای صرف می شود و قیمت نهایی چقدر است؟

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس یازدهم ضمن انتقاد از نابسامانی در حوزه صادرات گفت: در زمان اوج برداشت محصولات کشاورزی، تصمیماتی برای توقف صادرات اتخاذ می شود، به عنوان مثال در استان خوزستان محصولات صیفی کاری کشاورزان روی زمین مانده در حالی که عراق تشنه محصولات کشورمان است.

بازار منطقه حق مسلم ما است

عبدالحسین روح الامینی نجف آبادی با بیان اینکه بازار منطقه حق مسلم ما است خطاب به سرپرست این وزارتخانه گفت: در مدتی که شما سرپرستی وزارتخانه را برعهده گرفتید چقدر به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، جلوگیری از خام‌فروشی، افزایش سهم بازار شرکت‌های دانش‌بنیان، بازارهای مشترک منطقه و مهمتر از این در شرایط تحریم به بحث تباتر با کشورهای دوست، همسایه و شرق آسیا توجه کردید.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با طرح این سوال که چرا گزارش شفافی از عملکرد عدم بازگشت 4.8 میلیارد دلاری که دیوان محاسبات سال گذشته اعلام کرده، اعلام نمی شود افزود: باید گیرندگان ارزها و عدم بازگشت آنها اعلام شود؛ چرا به موضوع قیمت نهاده‌های دامی که از دو هزار و 450 تومان در چند ماه گذشته در حال رسیدن به قیمت حدود 7 هزار تومان است، در حالی که انبارها در بندر امام در کشتی‌های روی آب است، توجه نشده است و چرا با امنیت غذایی مردم بازی می‌کنید، دبیرخانه شورای امنیت ملی باید به این مسائل ورود کند.

وی خطاب به سرپرست وزارت صمت یادآور شد: صنوف و اتحادیه‌های مرتبط ماه‌ها قبل هشدار دادند که وضعیت مرغ و نهاده‌های دامی به این روز خواهد رسید اما توجه نکردید، چرا تصمیمات و رسیدگی‌های ما پسینی نیست و پیشینی است در حالی که حمایت پسینی از تولید داخل جوابگو نیست، باید اعتمادی، عملی، اخلاقی و انقلابی به سیاست اقتصاد مقاومتی عمل کنیم.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: