۳۳۷۹
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۱
تعداد بازدید : ۳۹۴
محمد بن سلمان، شاهزاده عربستان سعودی، به برنامه‌ریزان اقتصادی این کشور دستور داده بدون توجه به بحران‌های اقتصادی ناشی از ویروس کرونا به توسعه زیرساخت‌های گردشگری ادامه دهند.

به گزارش فراتیتر، عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت در جهان با شیوع ویروس کرونا وارد دوران تازه‌ای شده است. با آشفتگی بازار نفت به دلیل این بحران جهانگیر، آمارهای رسمی نشان می‌دهند که سعودی‌ها باید با کاهش ۱۵ درصدی تولید ناخالص داخلی کنار بیایند. پیش از این بحران، عربستان سعودی برای سرمایه‌گذاری۲۰ میلیارد دلاری در دنیای گردشگری وارد عمل شده بود. وضعیت ناامیدکننده اقتصاد در ماه‌های اخیر می‌توانست این پروژه عظیم را تحت تاثیر قرار دهد اما به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی رخ دهد.

جری اینزریلو، مدیر اجرایی مجموعه توسعه پروژه گردشگری عربستان سعودی، اعلام کرده مسئولان عالی رتبه این کشور برای پروژه بسیار بزرگی که در ریاض پی‌ریزی شده و به «دروازه دیریه» شهرت دارد، هیچ استثنایی قائل نیستند و این پروژه در شرایط کرونایی و حتی بدون توجه به بحران آن هم باید با سرعت اصلی و پیش‌فرض ادامه پیدا کند. براساس ادعای اینزریلو، فاز اول این پروژه باید در سال ۲۰۲۳ به پایان رسیده باشد.

او درباره پروژه بزرگ «دروازه دیریه» گفت: «ما تصور نمی‌کنیم که بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا در یک دوره ۱۲، ۲۴یا۳۶ ماه خلاصه شود اما می‌توانم به شما بگویم که عزم ولیعهد برای توسعه این پروژه بسیار جدی است. بنابراین ویروس کرونا هیچ تاثیری در توسعه و گسترس پروژه ما ندارد.»

با شیوع ویروس کرونا، عربستان هم درگیر بحران‌‌های اقتصادی شد. این کشور به احتمال بسیار زیاد رقمی حدود ۱۵ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را از دست می‌دهد و همین هم باعث شده مقامات سعودی سیاست‌های تازه‌ای را اتخاذ کنند. این کشور در ابتدا میزان وام‌های دریافتی خودش را دو برابر کرد و پس از آن مالیات بر ارزش افزوده را به صورت ناگهانی از ۵ درصد به ۱۵ درصد افزایش داد. اگرچه سعودی‌ها پروژه گردشگری خود را با سرعت ادامه می‌دهند اما سایر سیاست‌های بن سلمان برای فاصله‌گرفتن از اقتصاد نفتی هم تحت تاثیر قرار گرفته است.

با این حال بن سلمان به طرحی موسوم به «چشم‌انداز ۲۰۳۰» می‌اندیشد. به همین دلیل مدتی پیش عربستان سعودییک صندوق مالی۴ میلیارد دلاری دیگر نیز به این پروژه بزرگ اختصاص داد تا پروژه‌های کلان این کشور برای توسعه زیرساخت‌‌های گردشگری بیشتر شود. رییس اجرایی شهر جدید «قدیه» که در نزدیکی پایتخت عربستان توسعه پیدا می‌کند نیز اعلام کرده این پروژه با قدرتی بیشتر به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

عربستان در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری در دنیای گردشگری را به شدت توسعه داده است. آن‌ها یک منطقه گردشگری در نزدیکی پایتخت کشور را با سرمایه۱۰ میلیارد دلاری تاسیس کرده‌اند که با نام «دروازه دیریه» شناخته می‌شود. این منطقه با ۲۰ هتل، ۱۲ موزه و یک زمین گلف در حاشیه آثار ثبت شده عربستان در یونسکو توسعه پیدا می‌کند. این پروژه تاریخی فرهنگی گردشگری برای خاندان سعودی هم اهمیت بسیار زیادی دارد.

اگرچه جری اینزریلو اعلام کرده این پروژه با کمک سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی از درون عربستان و سایر کشورهای خارجی آغاز شده اما اگر شرایط تغییر کند، دولت می‌تواند بودجه‌های بیشتری برای تسریع پروژه تزریق کند. در حال حاضر همکاران اینزریلو در حال تکمیل نخستین هتل مجموعه هستند. براساس هدف‌گذاری عربستان سعودی، این کشور امیدوار است تا سال ۲۰۳۰ بیشتر از ۱۰۰هزار نفر از شهروندان خود را در این منطقه مستقر کند و سالانه میزبان بیشتر از ۲۵ میلیون گردشگر در سراسر دنیا باشد.

 

منبع: الجزیره

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: