۱۰۵۴
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۷
تعداد بازدید : ۶۳۵
صفحه نخست عمومی

اخبار چرخشی

ورود ویروس کرونا به ایران و درگیر شدن مردم با آن، ابعاد زیادی از جامعه در بخش‌های مختلف را تحت تاثیر قرار داده، طوری که فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و سیاسی کشور هم تا حد زیادی به حالت تعلیق در آمده است.
به گزارش روی تیتر، قطعا واکنش بخش اعظمی از جامعه و ترس متقابل نسبت به این بیماری، طبیعی است. زیرا جامعه نسبت به خطرناک بودن و کشندگی آن آگاهی پیدا کرده است، اما اگر این واکنش از حالت و ابعاد طبیعی خود فراتر برود، جامعه دچار رفتار‌های آنومیک خواهد شد؛ مسئله‌ای که متاسفانه این روز‌ها آن را شاهد هستیم.

هجوم به داروخانه‌ها و احتکار لوازم بهداشتی از قبیل ماسک، نمونه‌ای از این رفتار‌های آنومیک تلقی می‌شود که افراد بدون در نظر گرفتن منافع جمعی و هنجارها، تنها به منافع شخصی فکر می‌کنند.
اما سوالی که در گیر و دار این اتفاق مطرح می‌شود این است که چگونه و در عرض کمتر از دو روز جامعه به چنین سطحی از التهاب می‌رسد و ارزش‌های طبیعی آن زیر این رفتار‌های آنومیک له می‌شوند؟ قطعا حفظ سلامت فردی برای همه افراد جامعه بسیار اهمیت دارد، اما چیزی که به نظر می‌رسد در بروز این هنجار شکنی دخیل است، بزرگنمایی رسانه‌ها و ضعف در اطلاع رسانی مجاری رسمی است.

با گسترش اینترنت و دسترسی غالب مردم به شبکه‌های اجتماعی و در کنار آن رشد فیک نیوزها، اخبار غلط و درست در کنار یکدیگر به خورد مخاطب داده می‌شود و از آنجایی که در ایران تنها تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی وارد شده و هیچ نوع فرهنگ سازی صحیحی صورت نگرفته، مخاطب دچار سردرگمی می‌شود و دست به اقدامات محافظه کارانه افراطی می‌زند که برونداد آن رفتار‌های آنومیک در سطح جمعی خواهد بود.

شاهدیم که به قدری در خصوص ویروس کرونا بزرگنمایی شده که گویا تا به حال چنین بیماری کشنده‌ای در سطح جهانی تکثیر نشده و برای اولین بار است که کشور‌های دنیا دچار چنین بحرانی شده اند. شاید بسیاری از مردم ایران اطلاع نداشته باشند که ویروس آنفولانزا به مراتب کشنده‌تر و سخت‌تر کرونا است و در همین ماه‌های گذشته تنها در ایالات متحده ۱۲ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده است.

مقایسه این آمار در کنار بیماران مبتلا به کرونا نشان می‌دهد که بزرگنمایی عظیمی در این خصوص صورت گرفته و چه بسا در این پروژه، کمپانی‌های عظیم نظام سرمایه داری جهانی برای زمین زدن اقتصاد‌های پویای دیگر کشور‌ها ایفای نقش کنند. حتما مقابله همه جانبه در همه سطوح با این بیماری ضرورت دارد و در این بین رسانه‌های رسمی کشور لازم است با تمام توان برای تزریق آرامش به جامعه وارد عمل شوند تا سایه شوم این بحران از سر کشور کم شود.
 
سعید ونکی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: