۱۰۸۹۵
دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۴
تعداد بازدید : ۶۳
ورزشی فوتبال

تازه‌ها

برتری پرسپولیس در مقابل شمس آذر در روز توقف استقلال و شکست غیرمنتظره و خانگی سپاهان، روی کاغذ به منزله بازگشت پرسپولیس به جمع مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر بود.

برتری پرسپولیس در مقابل شمس آذر در روز توقف استقلال و شکست غیرمنتظره و خانگی سپاهان، روی کاغذ به منزله بازگشت پرسپولیس به جمع مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر بود.

به گزارش فراتیتر، برتری پرسپولیس در مقابل شمس آذر در روز توقف استقلال و شکست غیرمنتظره و خانگی سپاهان، روی کاغذ به منزله بازگشت پرسپولیس به جمع مدعیان کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر بود. این خاصیت کسب موفقیت روی نیمکت تیم‌های بزرگ است که علاوه‌بر اعتبار و احترام فراوان، وسواس بیشتر و افزایش شدید انتظارات را برای مربیان به‌وجود می‌آورد و این تنها مختص به یحیی و حتی فوتبال ایران نیست.

پرسپولیس در مقابل یکی از تیم‌های آماده لیگ برتر، در نیمه دوم و به‌خصوص بعد از 10 نفره شدن فوتبال منظم و بابرنامه‌ای به نمایش گذاشت و این حتی از این سه امتیاز حیاتی نیز برای هواداران مهم‌تر بود. بعد از انجام دو مسابقه دیگر، فرصت مناسبی به کادر فنی پرسپولیس برای بازسازی این تیم در نیم فصل دوم داده خواهد شد و تیم یحیی امروز ثابت کرد آنها اینقدرها هم زود در مورد کورس قهرمانی تسلیم نخواهند شد.

یک- از مهم‌ترین اتهامات به پرسپولیس این فصل، ضعف و در واقع افت در خط دفاعی نسبت به فصل گذشته است. البته آمار گل‌های خورده این تیم چندان زیاد نیست و آنها همچنان دومین خط دفاعی قدرتمند لیگ را در اختیار دارند، اما پرسپولیس نسبت به فصل قبل بیشتر موقعیت گلزنی به حریف می‌دهد. غیبت وحید امیری، مرتضی پورعلی‌گنجی و امروز کنعانی‌زادگان، احتمالا مهم‌ترین علت افت پرسپولیس از این حیث بوده است. از بهترین خط دفاعی فوتبال دنیا نیز سه عضو از چهار بازیکن ترکیب ثابت را گرفته و بعد در مورد عملکردش قضاوت کنید. هر چقدر هم نقد به عملکرد یحیی وارد باشد، مشکلات او در ماه‌های اخیر قابل‌انکار نیست.

دو- علی نعمتی فصل را فوق العاده و با گل سه امتیازی مقابل آلومینیوم اراک آغاز کرد. اما او در هفته‌های اخیر به طور محسوسی دچار عدم تمرکز و افت فنی شده و نقش زیادی در مشکلات پرسپولیس ایفا کرده است. پنالتی غیرقابل توضیح و بی‌احتیاطی محض در مقابل استقلال در دربی، یک پنالتی عجیب دیگر در بازی امروز و البته حرکت بسیار خشن و غیرمسئولانه این بازیکن وسط زمین در صحنه کارت دوم، اشتباهات محسوس علی نعمتی در چند هفته اخیر بوده. محمدمهدی احمدی در دقایق کوتاه حضور در میدان بد کار نکرد و شاید یحیی بهتر است در این دو بازی باقیمانده به علی نعمتی فرصت ریکاوری و بازیابی اعتماد به نفس بدهد.

سه- از ابتدای سال جدید و برتری در رفسنجان مقابل مس، روزهای درخشان سعید صادقی و مهدی ترابی در ترکیب پرسپولیس آغاز شد و تا پایان فینال جام حذفی ادامه یافت. اما به خصوص سعید صادقی در فصل جدید دچار افت محسوسی شده و به‌ندرت شاهد یک حرکت مثبت از او در این 90 دقیقه‌های متوالی حضور در میدان هستیم. یکی از ایرادات همیشگی به گل‌محمدی، اصرار مکرر به تصمیمات خود در مورد ترکیب اصلی است و به نظر استمرار حضور سعید صادقی در میدان نیز مشمول این تئوری باشد. البته نباید فراموش کرد فصل قبل وحید امیری نقش مهمی در اوج‌گیری صادقی داشت و غیبت یک مدافع کناری مکمل و حمایت‌کننده، کار این بازیکن برای طراحی حملات را دشوار کرده است.

چهار- البته حضور دوباره مهدی ترابی در میانه میدان و مکمل شدن با سروش رفیعی نقطه عطف تاکتیک امروز مسابقه پرسپولیس و بهتر بازی کردن این تیم نسبت‌به هفته‌های قبل بود. هر گاه شعاع بازی مهدی ترابی به لب خط محدود شود، تاثیرگذاری او نیز کاهش می‌یابد و امروز این ستاره خلاق دوباره با متمایل شدن به مرکز زمین، نقش مهمی در طراحی حملات پرسپولیس ایفا کرد. بازگشت دوباره به سیستم 2-4-4 به سود تیم یحیی تمام شد و آنها به خصوص در نیمه دوم و با افزایش دایره حرکت عالیشاه و ترابی، موقعیت‌های بیشتری خلق کردند.

پنج- پرسپولیس در یک بازی بسیار مهم به برتری رسید، اما اشکلات محسوس این تیم از بین نرفته است. ضعف عمده در قلب خط دفاعی چه در پوشش و چه در بستن راه‌های ارسال پای عمقی، کاهش نقش موثر مدافعان کناری نسبت به فصل قبل در خلق حملات و مثلث به عنوان تاکتیک اصلی یحیی، تکیه بیش از حد به درخشش مهدی ترابی، نبود یک مهاجم گلزن در ترکیب ثابت و البته افت محسوس سعید صادقی، نکات مهمی است که یحیی گل‌محمدی برای بازگشت تیمش به جمع مدعیان در نیم فصل دوم، باید به دنبال برطرف کردن باشد.

شش- هواداران پرسپولیس پیش از بازی با هوادار و بعد از حذف از آسیا، همچنین امروز قبل از دیدار با شمس آذر و پس از تساوی انتقادبرانگیز در خوزستان، به شدت به تشویق و حمایت از یحیی گل‌محمدی پرداختند و این بزرگ‌ترین ثروت این سرمربی پیش از شروع نیم فصل دوم است. هواداران تیم‌های بزرگ اصولا کم‌طاقت هستند و یحیی باید قدر این اعتبار و کردیت خودش نزد هواداران را بداند. به نظر می‌رسد او حداقل یک نیم‌فصل دیگر برای جبران اشتباهات نیم‌فصل اول و ساختن تیمی که فراتر از نتیجه، فوتبالی در اندازه داشته‌های خود ارائه می‌دهد، فرصت خواهد داشت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: