۱۱۰۶۲
سه‌شنبه ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۸
تعداد بازدید : ۴۵
ورزشی فوتبال

تازه‌ها

رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها از سال 2025 به‌صورت هر چهار سال یک‌بار و به‌مانند جام جهانی فوتبال، با حضور 32 تیم برگزار خواهد شد.

رقابت‌های جام جهانی باشگاه‌ها از سال 2025 به‌صورت هر چهار سال یک‌بار و به‌مانند جام جهانی فوتبال، با حضور 32 تیم برگزار خواهد شد.

به گزارش فراتیتر، میزبانی اولین نسخه این پیکارها با شکل و شمایل جدید، به آمریکا واگذار شده و قرار است از 25 خرداد 1404 تا 22 تیر 1404 به انجام برسد.

از قاره آسیا نیز چهار تیم در این پیکارها شرکت می‌کنند. الهلال به عنوان قهرمان دو فصل قبل، اوراوا به عنوان قهرمان فصل پیش و قهرمان امسال این دوره از رقابت‌ها، سه نماینده قاره کهن هستند. نماینده چهارم نیز براساس رنکینگ فیفا تعیین می‌شود. البته چنانچه الهلال امسال نیز قهرمان آسیا شود، آنگاه دو تیم براساس رنکینگ فیفا راهی جام جهانی باشگاه‌ها می‌شوند.

حالا وب‌سایت فوتی رنکینگز اقدام به تعیین رتبه‌بندی تیم‌های آسیایی برای حضور در مسابقات جام جهانی باشگاه‌ها کرده است. رنکینگی که می‌تواند برای دوره‌های بعد در تعیین نماینده‌های قاره در این پیکارها نقش مهمی داشته باشد و البته تیم‌های ایرانی نیز تنها براساس عملکرد مثبت در لیگ نخبگان سال‌های آتی، می‌توانند راهی این پیکارها شوند.

این نخستین رنکینگ منتشر شده برای تعیین تیم‌های حاضر در مسابقات جام جهانی باشگاه‌هاست. جایی که فیفا براساس عملکرد تیم‌ها در رقابت‌های باشگاهی آسیایی، امتیازات خاصی را برای آنها در نظر می‌گیرد و پرسپولیس به عنوان بهترین باشگاه ایرانی، در رتبه یازدهم قرار دارد.

1971338

مطابق انتظار، الهلال به واسطه موفقیت‌هایش در سال‌های اخیر، با 97 امتیاز صدرنشین است. آنها از فصل 2021 لیگ قهرمانان آسیا موفق به کسب 37 امتیاز شدند. در فصل قبل نیز این تیم 38 امتیاز به دست آورد و امسال تا به اینجای پیکارها، 22 امتیاز جمع‌آوری کرده‌اند.

در رده‌های بعدی نیز تیم‌های چونبوک موتورز، اولسان هیوندای، کاوازاکی فرونتال، پوهانگ استیلرز، الدحیل، النصر، اوراوا ردز، پاتوم یونایتد و جوهور دارالتعظیم قرار دارند و بالاخره پرسپولیس به عنوان برترین تیم ایرانی در رده یازدهم جای گرفته است.

سرخ‌پوشان در فصل 2021 موفق به کسب 27 امتیاز شدند و در فصل 2022 نیز که مجوز حرفه‌ای حضور در پیکارها را به دست نیاوردند، طبیعتا امتیازی نیز کسب نکرده‌اند و امسال نیز یازده امتیاز را به جمع اندوخته‌های خود اضافه کردند تا با 38 امتیاز در جایگاه یازدهم قرار بگیرند.

1971337

چنانچه پرسپولیس با حکم کمیته تعیین وضعیت از حضور در لیگ قهرمانان فصل پیش محروم نمی‌شد و می‌توانست با صعود به دور یک هشتم نهایی، به‌طور مثال، حدود 25 امتیاز کسب کند، اکنون در رده سوم آسیا جای می‌گرفت.

پس از پرسپولیس، دومین تیم برتر ایرانی فولاد است. آنها با کسب 32 امتیاز در رده هجدهم آسیا جای دارند. تیم بعدی سپاهان است که با 26 امتیاز در رتبه بیست و پنجم قاره جای گرفته است. استقلال و تراکتور نیز با هفده و شانزده امتیاز، جایگاه‌های 39 و 40 آسیا را کسب کرده‌اند.

1971336

استقلال طی دو فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا، نتوانست مجوز حرفه‌ای حضور در این پیکارها را کسب کند و اگر فرض کنیم این تیم در لیگ قهرمانان شرکت می‌کرد و می‌توانست همان 17 امتیاز فصل 2021 را در این دو فصل اخیر تکرار کند، آنها می‌توانستند اکنون در رتبه پانزدهم آسیا قرار بگیرند.

به هر شکل باید گفت که اکنون سپاهان تنها تیم ایرانی است که شانس حضور در جام جهانی باشگاه‌ها در سال 2025 را دارد. برای دوره بعدی این پیکارها در سال 2029، باشگاه‌های ایرانی تنها از طریق قهرمانی در آسیا و یا حضور در رتبه‌های بالای رنکینگ فیفا می‌توانند در این مسابقات شرکت کنند.

 
منبع: varzesh3
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: