۱۱۰۹
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۸
تعداد بازدید : ۴۹۳
ویروس کرونا یا کروناویروس coronavirus با نام علمی ۲۰۱۹-nCoV یک ویروس جدید و مرگبار است. این ویروس به سرعت در حال انتشار قرار دارد در کمتر از دو ماه گذشته، صد‌ها نفر را کشانده که بیشتر آن‌ها در چین بوده‌اند.
به گزارش روی تیتر، تا روز سه شنبه گذشته، حداقل ۵۰۰ نفر در اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. درگیری بیش از ۲۰هزار نفر به این ویروس تایید شده است. ایالات متحده آمریکا و بسیاری دیگر از کشور‌های جهان افرادی که از استان هوبی در چین به این نقاط بازمی‌گردند را قرنطینه می‌کنند. هنوز هیچ راه درمانی یا واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، اما دانشمندان یقین دارند که این ویروس از طریق خفاش‌ها به انسان منتقل شده است. هرچند گروهی از دانشمندان هم اعتقاد دارند احتمالا یک حیوان واسطه در این میان مطرح شده باشد.
متاسفانه هنوز جزییات صحیح و علمی بیماری ویروس کرونا به آن شکل که نیاز است در اختیار مردم جهان قرار نگرفته و به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی‌ها درباره‌ی این ویروس خطرناک، به اندازه کافی نیست. همین اتفاق باعث شده بسیاری از مردم باور‌های غلطی درباره این ویروس داشته باشند؛ بنابراین به این نکته که درباره‌ی این ویروس اهمیت بسیار زیادی دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشید.
هیچ درمان و دارویی تاکنون برای ویروس کرونا کشف نشده و استفاده از آنتی بیوتیک برای نابودی آن بی‌نتیجه است، زیرا با یک ویروس روبرو هستیم
درمان ویروس کرونای ووهان هیچ شباهتی با سرماخوردگی و آنفلوانزا ندارد. اگرچه علائم این دو بیماری شباهت‌های بسیاری بایکدیگر دارد که تنها شباهت آن شاید عوارض ورود ویروس به بدن باشد. اگر به این ویروس مبتلا شدید، تنها استراحت کنید و نوشیدن مایعات را در اولویت قرار دهید. در موارد شدید، ممکن است نفس‌کشیدن برای شما دشوار شود. در چنین شرایطی به کپسول اکسیژن نیاز دارید.
افراد مسن نسبت به جوانان و افراد زیر ۱۵ سال نسبت به کرونا آسیب‌پذیری بیشتری دارند. بیشتر تلفات این ویروس مربوط به افراد سالخورده است که بیماری‌های قلبی، عروقی و عفونی را تحمل می‌کنند. فراموش نکنید که هنوز هیچ واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به کروناویروس کشف و ساخته نشده است. این ویروس تاکنون چند صد نفر را کشته که بیشتر آن‌ها در چین بودند.
منشا کرونا از خفاش‌ها بوده، اما هنوز هیچ مدرکی وجود ندارد که ثابت کند خوردن گوشت ارتباطی با این ویروس داشته باشد و البته که ارتباط با حیوانات خانگی نمی‌تواند این ویروس را منتقل کند
انسان‌ها با داشتن تماس مستقیم و نزدیک با افراد ناقل ویروس می‌توانند به کرونا مبتلا شوند. اما هنوز اطلاعاتی درباره‌ی انتقال این ویروس توسط حیوانات خانگی وجود ندارد. دانشمندان اعتقاد دارند منشا اصلی کرونا، بازار شهر ووهان بوده است. همان مکانی که انسان‌ها در فضایی بسته با ده‌ها حیوان زنده و مرده با آن در ارتباط هستند. اما ویروس کرونا با خوردن گوشت ارتباطی ندارد.
ویروس کرونا در خارج از بدن انسان بسیار ضغیف است بنابراین احتمال ابتلا به آن با لمس اشیا تقریبا غیرممکن است
بسیاری از افراد فکر می‌کنند این ویروس با کمک بسته‌ها و کالا‌هایی که از کشور‌های دیگری مانند چین منتقل می‌شود، ممکن است آن‌ها را مریض کند. اما کارشناسان بهداشت اعتقاد دارند کروناویروس بر روی سطوح سخت و در خارج از بدن موجودات زنده تنها چند ساعت زنده است. انتشار و انتقال این ویروس میان انسان‌ها و با تماس مستقیم و نزدیک رخ می‌دهد. برای مثال، اولین مورد انتقال انسان به انسان ویروس کرونا در ایالات متحده‌ی آمریکا و میان زن و شوهری بود که با یکدیگر زندگی می‌کردند. در چین هم ارتباط میان بیماران و پزشکان که در بیمارستان‌ها وجود داشت به انتقال ویروس کمک کرده بود. ذرات کروناویروس بسیار سنگین هستند و این به معنای آن است که معمولاً در اطراف فرد بیمار سقوط می‌کنند و درون هوا معلق قرار نمی‌گیرند.
این موضوع باعث می‌شود ویروس کرونا در مقایسه با ویروس‌های دیگری مانند سرخک، از قدرت انتشار و سرایت کمتری برخوردار باشد. محققان دریافته‌اند که هر فرد مبتلا به کرونا این ویروس را به یک یا سه نفر دیگر منتقل می‌کند. این روند پیشرفت شباهت‌های بسیاری با سرایت آنفلوانزای فصلی دارد. اما مشخص شده که کودکان در مقابل کروناویروس مقاوم هستند. این همان حقیقتی است که درباره ویروس سارس نیز وجود داشت. بر اساس گزارش‌ها، یک مادر مبتلا به کرونا بچه‌ای به دنیا آورده که سالم بوده است. سن متوسط افراد مبتلا به کروناویروس، حدود ۵۵ سال تخمین زده شده است.

از راه حل‌های سنتی برای مبارزه با کروناویروس استفاده نکنید
در هفته‌های اخیر درمان‌های سنتی و جادویی برای ویروس کرونا مطرح شده‌اند. هیچ محلولی نمی‌تواند کروناویروس را درمان کند. این روش‌های سنتی برای سلامت انسان خطرناک هستند و ممکن است استفراغ شدید، اسهال، فشار خون پایین و از کار افتادن کبد را به همراه داشته باشند. تنها تعدادی از این راهکار‌های سنتی می‌توانند برای تمیزکردن و ضدعفونی سطوح مفید باشند.

جلبک برای درمان ویروس کرونا فایده‌ای ندارد
گروهی اعتقاد دارند جلبک قرمز دریایی می‌تواند باعث غیرفعال شدن برخی ویروس‌ها شوند. برای مثال ویروسی که باعث تبخال می‌شود با این جلبک‌ها قابل درمان است، اما هیچ تاثیری در ویروس کرونا ندارد. حدود۴هزار نوع جلبک وجود دارد که هر یک ممکن است تنها در کشتن چند نوع متفاوت از ویروس‌ها تاثیرگذار باشند. اگر چه ادعا‌هایی در مورد درمان‌پذیربودن کرونا با جلبک قرمز وجود دارد، اما هنوز هیچ چیز ثابت نشده است.

سیر و روغن کنجد چندان موثر نیستند
سیر حاوی ترکیبات سولفوری است که برای قلب، مغز و اجزای گوارشی ما مفید است و البته که در دوری از سرطان نیز تاثیرگذار است، اما ویژگی‌های آن به معنای آن نیست که این ماده از گروه سبزیجات می‌تواند ویروس کرونا را نابود کند. فراموش نکنید که این نکته درباره روغن کنجد هم کاملا برابری می‌کند.

استفاده از آب نمک هم تاثیری در ویروس کرونا ندارد
تعدادی از محلول‌های دهان شویه می‌توانند میکروب‌ها را در شرایطی که درون دهان ما قرار دارند، نابود کنند. شاید شستن بینی با محلول‌های ضدعفونی‌کننده هم احساس خوبی به شما دهد. آب نمک هم برای گلو و بینی شما مناسب به نظر می‌رسد، اما هرگز فراموش نکنید که این محلول‌ها هیچکدام در برابر ویروس کرونا کافی نیستند و اساسا هیچ تاثیری ندارند.

شستن دست‌ها را فراموش نکنید
این کار را در طول شبانه روز و به شکلی کاملا مرتب و با استفاده از آب و صابون انجام دهید. بیشتر مردم دست‌هایشان را با رعایت نکات مهم بهداشتی نمی‌شویند و روش درستی ندارند. را به شیوه درستی نمی‌شویند. مهم‌ترین اصل در شستن دست استفاده از صابون و مالیدن و حرکات سایشی با دست است که باعث می‌شود باکتری‌ها از دست شما پاک شوند. دیگر مواد شوینده دست نیز ممکن است موثر باشند، اما هیچکدام جای شستن با آب و صابون و سپس خشک کردن با حوله کاغذی را نمی‌گیرد.

تزریق واکسن آنفلوانزا یک راه مناسب برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های فصلی است
اگر واکسن آنفولانزا را تزریق نکرده‌اید، بهتر است که بدانید این واکسن همیشه گزینه مناسبی برای مقابله با بیماری‌های ویروسی و فصلی است. ضمن آن که باید بدانید بسیاری از پزشکان اعتقاد دارند که نخستین مسئله برای مقاومت با کرونا آن است که آرامش خود را حفظ کنید و سپس اگر احساس کردید که دچار بیماری شده‌اید، سرما خورده اید یا علائم ابتلا به آنفلوانزا را دارید، ابتدا آن را جدی بگیرید، اما تصور نکنید که دچار کرونا شده‌اید و از افرادی که مشکوک به بیماری هستند، دوری کنید و اگر دچار بیماری هستید به مراکز عمومی مراجعه نکنید
اگر احساس می‌کنید که بیمار هستید یا اعضای خانواده شما بیمار هستند، در خانه بمانید تا با کمک این کار از گسترش بیشتر بیماری جلوگیری کنید. این همان کاری است که این روز‌ها در چین هم انجام می‌شود. این اتفاق باعث شده که چینی‌ها کانون شیوع کرونا را قرنطینه کنند تا با کمک این کار مانع از شیوع و گسترش بیشتر این ویروس شوند.

استفاده از ماسک تنها برای افرادی که پیش از این دچار بیماری باشند، لازم است
علت اصلی خالی‌شدن فروشگاه‌ها در سراسر جهان از ماسک‌ها بیشتر از این که دلیل پزشکی داشته باشد، دلایل احساسی و اجتماعی دارد. این افراد کاری به جز استفاده از ماسک را آموزش ندیده‌اند. واقعیت این است که ماسک‌زدن همیشه ساده‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه موجود است. اما ماسک‌هایی که در بازار وجود دارند و حتی ماسک‌هایی که در مراکز پزشکی وجود دارند هم تنها به منظور جلوگیری از احتمال انتقال ویروس‌های پزشکان و پرستاران به بیماران استفاده می‌شوند.
منبع: بیزینس اینسایدر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: