۱۱۵۶
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۰
تعداد بازدید : ۶۹۲
بیشتر از هفت هفته از آغاز شیوع بیماری کرونا از شهر ووهان در چین می‌گذرد. در این مدت، بیشتر از ۲۳۰۰ نفر جان خود را از دست دادند و ۷۶هزار نفر هم درگیر آن شدند. اما پرسش اصلی این است؛ بحران کرونا چه زمانی به مرحله‌ی پایانی نزدیک می‌شود؟
به گزارش روی تیتر، مرکز کنترل بیماری‌ها در کشور چین تحقیقی را آغاز کرده که نتایج آن نشان داده ممکن است نقطه‌ی اوج بیماری کرونا در ابتدای ماه فوریه‌ی سال میلادی باشد. اوایل ماه فوریه، دقیقا همان دورانی بود که تعداد بیمارانی که علائم ویروس کرونا در آن‌ها بروز کرده بود به بالاترین میزان رسید. این حقیقت علمی می‌تواند ثابت کند که این بیماری در حال فروکش کردن است، اما در عین حال محققان هشدار می‌دهند که ممکن است با بازگشت شهروندان چینی به جامعه، ویروس کرونا دوباره اوج بگیرد و افراد بیشتری را درگیر خود کند.

اطلاعاتی که توسط مرکز کنترل بیماری‌ها در چین منتشر شده از کاهش موارد جدید تایید شده و مبتلا به ویروس کرونا حکایت دارد. تدروس آدانوم گابرسوس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، هفته گذشته در کنفرانسی خبری‌اش که درباره روند جدید بیماری کرونا برگزار شد، روند فعلی را مایه‌ی دلگرمی دانست. اما مدعی شد که هنوز برای به آرامش‌رسیدن درباره آینده‌ی این بیماری، فرصت و زمان بسیار زیادی نیاز است.

کارشناسان اعتقاد دارند تنها داده‌ای که می‌تواند مسیر یک بیماری را نشان دهد، متوسط تعداد افرادی است که انتظار می‌رود یک فرد مبتلا، بیماری خود را به آن‌ها انتقال دهد. این متوسط تعداد افراد درگیر را «عدد ابتدایی تکثیر» نام‌گذاری کرده‌اند که میزان سرایت پذیری یک ویروس را نشان می‌دهد. اگر بیماری در مسیر فروکش قرار بگیرد، عدد ابتدایی تکثیر به زیر یک کاهش پیدا می‌کند. این بدان معنی است که هر بیمار به طور متوسط کمتر از یک نفر دیگر را مبتلا می‌کند و بیماری در آن شرایط تقریبا به پایان کارش رسیده است. دورانی که می‌توان به ریشه‌کن‌شدن کرونا امیدوار بود.

اما این اتفاق متاسفانه هنوز برای بیماری کرونا رخ نداده است. تحقیق‌های اخیر بر روی ۱۴۰ بیمار بستری‌شده در ووهان که توسط محققان انجام شده است، نشان می‌دهد عدد ابتدایی تکثیر ویروس کرونا در حال حاضر بر روی عدد ۲.۲ تخمین زده می‌شود. به این معنی که این بیماران ویروس کرونا را به طور متوسط، بیشتر از ۲ نفر دیگر را هم به ویروس آلوده می‌کنند. در تحقیق دیگری هم که در نشریه Travel Medicine منتشر شد، عدد ابتدایی تکثیر این بیماری کمی بالاتر قرار داشت؛ برای هر بیمار، ۳.۳. به نظر می‌رسد این آمار قابل اعتناتر است. چراکه بیماری با سرعت بیشتری در حال گسترش بوده و این آمار با داده‌های دریافت‌شده، شباهت بیشتری دارد.

ویروس کرونا ممکن است فراتر از انتظارات ما شیوع پیدا کند
تعداد بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا در کشور چین رو به کاهش است. اما هرگز نباید فراموش کرد که مواردی وجود دارند که ممکن است هنوز گزارش نشده باشند. در روز ۱۳ فوریه، کمیته بهداشت استان هوبئی چین (همان محلی که ویروس کرونا ابتدا از آن شروع به شیوع پیدا کرد) از افزایش ناگهانی و چشمگیر موارد ابتلا به بیماری کرونا خبر داد. به طوری که در یک روز نزدیک به ۱۴۸۰۰ بیمار جدید به آمار مبتلایان ویروس کرونای ووهان اضافه شد. این اتفاق بعد از آن رخ داد که تصمیم به استفاده از سی‌تی اسکن به عنوان یکی از راه‌های اصلی تشخیص بیماری گرفته شد. پیش از آن، همه‌ی موارد ابتلا به بیماری کرونا از طریق تست‌های آزمایشگاهی تایید نهایی را دریافت می‌کردند. اما یک هفته بعد، استان هوبئی دوباره همان روش قبلی را برای شمارش بیماران اتخاد کرد. آن‌ها تعداد بیمارانی که ابتلای آن‌ها به ویروس کرونا از طریق سی‌تی اسکن تأیید شده بود را هم از آمار کلی مبتلایان کم می‌کردند. در ادامه، جواب تست‌های آزمایشگاهی که بعدا از این افراد گرفته شد، منفی از اعلام شد.

هنوز مشخص نیست کرونا چقدر نفوذ و قدرت دارد
کارشناسان یقین دارند که هنوز مشخص نیست که آیا افراد مبتلا قبل از اینکه نشانه‌های بیماری در آن‌ها بروز پیدا کند، می‌توانند آن را به بقیه هم انتقال دهند یا تنها در صورت بیماری آن را منتقل می‌کنند. ضمن آن که هیچ گزارشی ثابت نمی‌کند که بیماران حتی بعد از بروز نشانه‌های بیماری تا چه حد سرایت‌دهنده هستند. با فرض اینکه افراد مبتلا در طول اولین هفته‌ی بروز نشانه‌ی بیماری در بیمارستان بستری نمی‌شوند و در قرنطینه هم حضور ندارند، پی‌بردن به حقیقت این اتفاق فرصت بی‌نظیری را برای درک پیشرفت و روند انتقال بیماری فراهم می‌کند. اما پزشکان اعتقاد دارند فرد بیمار تا ۵ روز هیچ نشانی از بیماری ندارد.

چین برای مهار گسترش بیماری و ویروس کرونای ووهان، محدودیت‌های گسترده مسافرتی در تقریبا نیمی از کشور را اعمال کرده است. آن‌ها نزدیک به ۵۰ میلیون نفر را در استان هوبئی که منشأ ویروس کرونا بود، قرنطینه کرده‌اند. ساکنان شهر ووهان ملزم به استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی هستند و قبل از ورود به مراکز خرید، دمای بدن آن‌ها سنجیده می‌شود.

پزشکان چینی به تازگی زنی اهل ووهان را شناسایی کردند که با وجود آن که به ویروس کرونا مبتلا بود، هیچ نشانه‌ای از این بیماری را نداشته است. به نظر می‌رسد او احتمالا این ویروس را به اعضای خانواده‌ی خود انتقال داده باشد. اگر تعداد قابل توجهی از موارد ابتلا به ویروس کرونا با علائم خفیف، بدون نشانه یا در حد متوسط باشند، ممکن است افراد مبتلا احساس بیماری نکنند و هرگز به پزشک یا بیمارستان مراجعه نکنند. این اتفاق ممکن است آن‌ها را از نهاد‌های مسئول و پزشکی دور نگه دارد و به گسترش بیماری کمک بیشتری کند.

سازمان کنترل بیماری‌ها در چین، پژوهشی را در در میان جمعیت بیشتر از ۷۲ هزار نفری بیماران ویروس کرونا انجام داده است. باید بدانید که تنها کمتر از ۹۰۰ مورد بدون نشانه‌های بیماری شناسایی شدند. البته که این پژوهش فقط افرادی را شامل می‌‍شود که برای معرفی خود به بیمارستان‌ها مراجعه کرده بودند؛ بنابراین نمی‌توانیم ثابت کنیم که چند درصد از بیماران ویروس کرونا، بدون نشانه‌های اصلی هستند.

پزشکان دریافته‌اند که حدود ۸۰ درصد موارد ابتلا به ویروس کرونا خفیف هستند. برای مثال، از ۱۰۰ بیمار ویروس کرونا، حدود هشتاد نفر آن‌ها دچار تب یا سرفه خشک هستند، اما مشکلی در تنفس یا عفونت شدید ریوی ندارند.

هنوز فرصت کنترل بیماری فراهم است
تحقیقاتی که اخیرا در مورد میزان سرایت‌پذیری ویروس کرونا منتشر شده، هنوز بر اساس داده‌های اولیه است؛ بنابراین احتمال تغییرات تاثیرگذار در آن وجود دارد. با توجه به این که سازمان‌های جهانی مسئول در حوزه‌ی بهداشت، بالاترین سطح هشدار را اعلام کرده‌اند، باید گفت پیشگیری و شناسایی بیماران در سطحی جدی و علمی قرار دارد؛ بنابراین انتظار می‌رود با گذشت زمان، آمار‌ها تغییرات بیشتری را تجربه کنند و کاهش داشته باشند. دبیر کل سازمان جهانی بهداشت اعتقاد دارد کشور‌ها باید با ویروس کرونا مانند دشمن شماره یک ملت‌شان رفتار کنند. او مدعی شد که هنوز فرصت کنترل این بیماری وجود دارد، اما باید تا وقتی که هنوز قابل کنترل است، ریشه‌کن شود.

انجام اقدامات پزشکی در فرودگاه‌ها، راه اندازی اماکن قرنطینه، مدیریت افراد مشکوک به بیماری و فراهم‌کردن تجهیزات و امکانات حفاظتی برای بیمارستان‌ها از جمله اقداماتی است که باید به منظور جلوگیری از بیمارشدن دیگران به آن توجه شود. اما دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اعتقاد دارد که ویروس تا مدتی شاید طولانی در کنار ما حضور داشته باشد. اما بیشتر کارشناسان و پزشکان افزایش میزان مرگ و میر این بیماری را نگران‌کننده می‌دانند. آن‌ها اعتقاد دارند با توجه به داده‌های موجود، نمی‌توانیم نسبت به بیماری کرونا بی تفاوت باشیم. تلاش‌های برای هدایت این بیماری هنوز به اندازه کافی اطمینان‌بخش نیست.
منبع: بیزینس اینسایدر
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: