۱۱۶
شنبه ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۵۳۵
رستوران‌های زنجیره‌ای مک‌دونالد مبلغ هنگفت ۲۶ میلیون دلار را برای پایان درگیری‌های پرونده حقوقی خود خرج می‌کند.
به گزارش روی تیتر به نقل از سی ان ان، پرداخت ۲۶ میلیون دلار می‌تواند به پایان یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های حقوقی چند سال اخیر ایالات متحده آمریکا کمک کند. کارگران این رستوران‌ها در کالیفرنیا اعتقاد دارند مک‌دونالد در تلاش است تا قوانین اضافه کاری و ساعات استراحت کارمندان را تغییر دهد. حدود ۳۸ هزار نفر درباره این سیاست شکایت کرده‌اند.

در سال ۲۰۱۳ بود که ماریا سانچز و همکارانش شکایتی را علیه رستوران‌های مک دونالد در ایالت کالیفرنیا مطرح کردند. آن‌ها اعتقاد داشتند تا سال ۲۰۰۹ مک دونالد نتوانسته است حقوق اضافه کاری را به کارمندانش بپردازد. این شکایت درباره افرادی بود که بیش از هشت ساعت در طی یک دوره ۲۴ ساعته کار کردند. این دادخواست ادعا کرد که اقدامات مک دونالد قانون دولت را نقض کرده است.

بیانیه جدید رستوران‌های مک‌دونالد با وجود رد اتهام وارده، تاکید دارد این پرونده حقوقی را پذیرفته است. در متن بیانیه آمده است: «ما مسئولیت خودمان را به عنوان یک کارفرما می‌پذیریم. ما متعهد به برخورد منصفانه با همه کارکنان هستیم. برنامه جدیدی در حال پردازش است تا ساعت و حقوق کارکنان ما را بررسی کند.»

این پرونده برای مک‌دونالد در کالیفرنیا هزینه بسیار زیادی به همراه داشته است. مک دونالد علاوه بر پرداخت ۲۶ میلیون دلار، به طور مرتب کارکنان خود در رستوران‌های کالیفرنیا را پشتیبانی می‌کند. مانند ۱۰ دقیقه استراحت برای هر دو ساعت کار کردن و ارائه لباس‌های جدید بدون دریافت هیچ هزینه‌ای. این اتهامات در گذشته نیز به مک‌دونالد وارد شده بود. در سال ۲۰۱۴، کارمندان میشیگان و نیویورک در واکنش به پرداخت نشدن حقوق خود اقدام به تشکیل پرونده‌های حقوقی کردند.

در آن زمان، این شرکت اعلام کرد که متعهد شده تا تحقیقات کامل را انجام دهد و اقدامات لازم را اعلام می‌کند. در سال ۲۰۱۶، این شرکت موافقت کرد که بیش از ۳.۵ میلیون دلار بپردازد، اما یک دادخواست دیگر نیز در کالیفرنیا تصویب شد. هفته گذشته هم این شرکت پذیرفت چند ده میلیون دلار حقوق پرداخت‌نشده کارمندانش در نیوزلند را پرداخت کند. سایر رستوران‌های فست فود نیز طی سال‌های اخیر با پرونده‌های مشابهی روبرو شدند که نشان می‌دهد این مشکل فراتر از مک دونالد است. با این حال استخدام بیش از ۲۱۰ هزار نیرو در سراسر دنیا، مک‌دونالد را درگیر پرونده‌های مشهوری کرده است.

در اوایل ماه جاری نیز یک کارمند سابق این رستوران‌ها به دلیل آزار و اذیت جنسی از این شرکت شکایت کرد. این شکایت به دنبال اثبات محیط نادرست کاری مک‌دونالد است. شاکیان پرونده به دنبال ۵ میلیون دلار غرامت هستند. مدیر عامل سابق مک‌دونالد یعنی استیو ویستروبروک درباره این شکایت گفت: «با توجه به اینکه مک دونالد سال گذشته با سازمان ضد خشونت جنسی RAINN همکاری کرده، به روشن شدن سیاست‌های آزار و اذیت جنسی واکنش نشان داده است.»

ماه گذشته، مک دونالد اعلام کرد در ایالات متحده آمریکا به کارکنان خود آموزش‌های اخلاق حرفه‌ای می‌دهد.