۱۲۵۳
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
تعداد بازدید : ۱۲۱۳
رادار‌های ناسا در مدار زمین تخمین می‌زنند که برخورد یک سیارک با سیاره‌ی ما ممکن است زندگی انسان‌ها را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد. این سیارک در ماه آوریل به زمین نزدیک می‌شود. البته این سیارک، فاصله زیادی با کره زمین دارد.
به گزارش روی تیتر، شهاب سنگی که ممکن است زندگی انسان‌ها را نابود کند، توسط سیستم‌های ردیابی خودکار ناسا در مرکز مطالعات اجرام فضایی در کالیفرنیا شناسایی شده است. ناسا نام رسمی این شهاب سنگ را OR۲، ۱۹۹۸ اعلام کرده است و تخمین می‌زند که حدود ۲.۵ مایل یا ۴.۱ کیلومتر قطر داشته باشد. اگر ادعای ناسا درباره اندازه‌ی آن صحیح باشد، این شهاب سنگ می‌تواند حیات انسانی را تهدید کند.

براساس پیش‌بینی‌های ناسا، این شهاب سنگ سرعتی برابر با ۸.۷ کیلومتر در ثانیه برابر ۳۱۳۲۰ کیلومتر در ساعت دارد. محاسبات ناسا نشان می‌دهد اگر شهاب سنگ OR۲، ۱۹۹۸ با سرعت فعلی و در مسیر کنونی‌اش به حرکت ادامه دهد، احتمالا در ۲۹ آوریل مصادف با ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ به زمین برخورد می‌کند. مطالعات انجمن جهانی نجوم‌شناسان ثابت می‌کند یک شهاب سنگ با قطری بیشتر از ۱ کیلومتر برای نابودی حیات بر روی کره زمین کافی است.

نجوم شناسان اعتقاد دارند این اجرام آسمانی هر صد سال یک بار ممکن است زمین را در آستانه‌ی نابودی قرار دهند. دکتر بروس بتز، عضو انجمن جهانی نجوم‌شناسان می‌گوید: «شهاب سنگ‌هایی که تنها چند متر قطر دارند، معمولا با زمین برخورد می‌کنند. اما در برخورد با جو زمین می‌سوزند و خطر چندانی را ایجاد نمی‌کنند. شهاب سنگ چلیابینسک که در سال ۲۰۱۳ تنها ۲۰ سانتی‌متر قطر داشت، اما امواج صوتی بسیاری ایجاد کرد و باعث مصدومیت چندین نفر شد.»

او افزود: «شهاب سنگ تونگوسکا که سال ۱۹۰۸ در سیبری فرود آمد، ۴۰ سانتی‌متر قطر داشت و می‌توانست یک شهر را به صورت کامل ویران کند یا سونامی‌های غول‌پیکری را ایجاد کند. البته شهاب سنگ‌های بزرگ‌تر که آسیب بیشتری به همراه دارند، کم‌تر به سمت زمین حرکت می‌کنند. با این حال آن‌ها همیشه خطر بزرگی برای زمین هستند.»

بروس بتز در ادامه افزود: «اجرام آسمانی که بیشتر از یک کیلومتر قطر داشته‌اند، قطعا کره زمین را تهدید می‌کنند. این سیارک‌ها، شهاب سنگ‌ها یا سایر گونه‌های اجرام آسمانی می‌توانند حیات بشری را نابود کنند. آن‌ها می‌توانند زمین لرزه، سونامی یا سایر حوادث طبیعی را به همراه داشته باشند.» برای مقایسه سیارکی که در حال نزدیک‌شدن به زمین است با سیارکی که احتمالا باعث نابودی دایناسور‌ها شد، باید بدانید که آن سیارک حدود ۶ مایل یا ۱۰ کیلومتر قطر داشته است.

ناسا پیش‌بینی می‌کند که قطر سیارک OR۲، ۱۹۹۸ از ۱.۵ کیلومتر تا ۴.۱ کیلومتر باشد. این سیارک برای نخستین بار در سال ۱۹۸۷ در اطراف خورشید دیده شد و ناسا از ژوئن همان سال حرکت مداری آن را تایید کرده است. ستاره‌شناسان این سیارک را سنگی خطرناک می‌دانند. اما احتمال برخورد این سیارک با کره‌ی زمین چه‌قدر است؟

این سیارک حدود ۰.۰۴۲۰۵ واحد نجومی با زمین فاصله دارد. این واحد نجومی براساس فاصله زمین با خورشید سنجیده می‌شود. سیارک OR۲، ۱۹۹۸ تا ۲۹ آوریل فاصله‌ی خود را ۳.۹ میلیون مایل یا ۶.۲۹ میلیون کیلومتر کاهش می‌دهد. با این حال این سیارک حدود ۱۶.۳۶ برابر از فاصله‌ی زمین تا ماه با برخورد به سیاره‌ی ما فاصله خواهد داشت.

بروس بتز درباره احتمال برخورد این سیارک با کره زمین می‌گوید: «تعدادی از سیارک‌ها و شهاب سنگ‌ها همواره در حال رصد هستند. با این حال این اجرام آسمانی هم شانس زیادی برای برخورد با زمین ندارند.» به عنوان مثال، یکی از بزرگترین اجرام آسمانی که در مسیر برخورد با کره زمین قرار دارد، سیارکی ۳۷متری به نام ۲۰۰۰ SG۳۴۴ است. با این حال شانس برخورد این سیارک با کره زمین هم تنها ۱ در ۱۱۰۰ است.

منبع: اکسپرس
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: